تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سینا توانست از اعدام رهایی یابد

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

گفت‌وگو را از اینجا بشنوید

سینا پایمرد نوجوانی است که تابه‌حال دو بار تا پای چوبه دار رفته است. او در 15 سالگی مرتکب قتل شده. سینا آخرین باری که پای چوبه دار رفت به‌عنوان آخرین تقاضای پیش از اعدام از اولیای دم خواست که اجازه دهند نی بزند. این موضوع باعث تاثر اولیای دم شد و پذیرفتند که موقتا از حکم اعدامش صرف‌نظر کنند. اما برای دیه، 150 میلیون تومان طلب کردند.

این موضوع باعث شد که وکلای محکوم به کمک افراد خیر سعی کنند که این مبلغ را تهیه کنند. اما موقتی بودن لغو اجرای حکم اضطرابی بود که همه، از جمله وکلای این نوجوان داشتند، چرا که هر دم امکان شکسته شدن این لغو می‌رفت. به هر حال راه نجات، تامین مبلغ دیه بود. با تلاش خیرین و وکلای این نوجوان بالاخره این مبلغ تامین شد و رسما خانواده شاکی با حضور در دادگستری اعلام کردند که از اجرای حکم منصرف شده‌اند.


سینا پایمرد

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق مدنی و یکی از وکلای سینا پایمرد در این مورد چنین توضیح می‌دهد:
«وکالت سینا را حدود 15 ماه پیش، من به اتفاق همکارم لیلا حقیقت‌خواه به‌عهده گرفتیم و در این 15 ماه متاسفانه سینا دو بار تا پای چوبه دار برده شد و پس از این‌که خانواده مقتول تقاضای 150 میلیون تومان دیه کردند و بخش قابل توجهی از این هزینه، توسط آقای دکتر گنجی تهیه شد، توانستیم رضایت خانواده مقتول را جلب کنیم. آنچه در این پرونده حائز اهمیت بود، این است که متاسفانه تصمیم‌گیری در مورد حیات یا مرگ کودکان به تصمیمات شخصی واگذار می‌شود و قوانین در این مورد دست اولیای دم را بسیار باز می‌گذارد».

چرا باید برای فرد زیر 18 سال، با توجه به اینکه قانون کشور اجازه اعدام در این قضیه نداده است، حکم اعدام صادر شود؟
متاسفانه علی‌رغم تعهدات بین‌المللی ایران، که با قبول شرایط به کنوانسیون حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی پیوسته و به موجب این دو سند بین‌المللی، صراحتا صدور حکم اعدام برای کسانی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از 18 سال دارند، ممنوع شده است.

در حالی که قوانین داخلی ایران سن مسئولیت کیفری را برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال تعیین می‌کند و به همین دلیل پسرانی که در 15 سال به بالا مرتکب جرمی می‌شوند که مجازات آن اعدام است، قانون، اجازه صدور جکم اعدام را برای این کودکان می‌دهد و سینا به همین دلیل محکوم بود. چون او در 16سالگی مرتکب این جرم شده بود حکم اعدام برایش صادر شد که با همکاری بسیاری از خیرین و آقای دکتر گنجی که این هزینه را تامین کردند و همچنین وکلای پرونده، ما توانستیم جلوی اعدام سینا را بگیریم.

جلوی اعدام سینا گرفته شد ولی در ارتباط با آزادی او کاری انجام نشد، آخرین اخبار در مورد وضعیت سینا را به ما بگویید.
آخرین باری که دستور توقف اجرای حکم داده شده بود (البته این دستور موقتا صادر می‌شود) ما در هراس از اجرای حکم به‌سر می‌بردیم. سینا همچنان در معرض اجرای حکم اعدام قرار داشت. اما آنچه امروز در پرونده سینا اتفاق افتاد، اولیای دم کتبا رضایت خودشان را اعلام کردند. با این حساب سینا از قصاص رهایی پیدا کرد اما پرونده سینا برای تعیین مدت حبس به دادگاه بدوی برمی‌گردد و دادگاه اولیه باید نظرش را مبنی بر این‌که سینا چند سال زندان را تحمل کند اعلام خواهد کرد.

سینا وقتی دستگیر شد چند ساله بود؟
16 ساله بود.

چند سال در زندان است؟
3 سال است که در زندان بسر می‌برد.

شما فکر می‌کنید با توجه به رضایت اولیای دم، سینا باید بیش از این در زندان باشد؟
من فکر می‌کنم مدت زندان افرادی که زیر 18 سال دارند، باید با جلب نظر روانشناس و روانپزشک تعیین شود. اساسا اعتقاد افرادی که در زمینه حقوق کودک فعالیت می‌کنند این است که به بزهکاری کودکان و همچنین تعیین مجازات آنها باید با نظر متخصصین و روانشناسان کودک رسیدگی و مجازات آن‌ها تعیین شود که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. ما منتظریم که ببینیم برای سینا چند سال زندان تعیین می‌شود.

در حال حاضر وضعیت روحی سینا چگونه است؟
ما همه‌ی آرزویمان این بود که ای کاش سینا دو بار تا پای چوبه دار نمی‌رفت. دو بار رفتن یک جوان تا پای چوبه دار آسیب‌های فراوانی را می‌تواند به روحیه او تحمیل کند. اما سینا برای بار دوم که پای چوبه دار رفت و اعدام نشد در تماس و صحبتی که با من داشت، این نوید را داد که پس از آزادی زندگی سالم و عاری از هرگونه مشکلی را شروع کند. سینا به من گفت که بعد از آزادی می‌خواهد برای ادامه تحصیل، ادامه آموزش موسیقی و همین‌طور شغلی برای امرار معاش، تلاش کند. من امیدوارم که همه‌ی اینها تحقق پیدا کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خبر قدیمی است! کمبود سوژه دارید؟

-- بی نام ، Dec 6, 2007

باید متوقف شود. در کرمانشاه ماکان مولود زاده نتوانست این شانس را بیاورد و اعدام شد. به این روزبه بگین بره اونجا ببینه چرا اعدام شده

-- بدون نام ، Dec 6, 2007

من از همشهري هاي ماکوان مولود زاده هستم. خواستم به اطلاع عزيزان برسانم به غير از فاميلهاي اين فرد، تمامي مردم شهر از اعدام شدن اين فرد خوشحال شدند.

-- ن. احمدي ، Jan 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)