تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با غلام‌رضا هرسینی

درویشی به مسجد النبی سنگ نزده است

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com


غلام‌رضا هرسینی

گفتگو را از «اینجا» بشنوید


یک توضیح:

در طرح مسائلی که دو طرف یک مناقشه قرار دارند. بسیار مایلم که شنونده نظرات هر دو طرف باشم و بدانم همان طور که یکی از طرفین اظهار می‌کند، طرف مقابل چه دیدگاهی دارد. بی شک این جزو رسالت روزنامه نگاری و قانونی حرفه‌ای برای من به حساب می‌آید. تلاش برای تماس با دیگر طرف این غائله تا زمانی که مصاحبه زیر را انجام دادم بی نتیجه بود. اما همان گونه که نگاه من و بی شک رادیو زمانه است، آماده انعکاس نظرات طرف مقابل و یا سایر افراد که مرتبط با این موضوعند، هستیم و خواهیم بود.

بنابر گزارش‌ها، حسینه‌ی گنابادی‌ها در بروجرد مورد حمله و تخریب قرار گرفته است. طی ماه‌های گذشته این چندمین حمله به حسینیه‌های دراویش نعمت‌الهی‌گنابادی در شهرهای مختلف ایران است. در همین ارتباط گفت‌وگویی با غلامرضا هرسینی یکی از وکلای این دراویش داشتم و ابتدا درباره‌ی چگونگی آغاز این درگیری پرسیدم و این که مطرح است دراویش این درگیری را آغاز کرده‌اند:
«خیر. اصلن چنین نبوده است. گروهی از دوسال پیش اعلامیه می‌دادند و مکرر دعوت به مناظره و ترتیب مجالس و از این موارد می‌کردند و ما همواره سکوت می‌کردیم و مدام به مقامات و مسئولان محلی و مملکتی می‌گفتیم که ما با این برادرانمان اصلن حرفی نداریم.

این اختلاف صوفی و ملا از سقیفه بنی ساعده در زمان پیغمبر تا امروز ادامه داشته است. این چیز تازه‌ای نیست. معذالک آقایون رفتند در حسینه‌ی ما کوکتل مولوتف انداختند و بعدش هم رفتند دراویش را گرفتند و کتک‌کاری کردند و با طرح برخی موارد شرایطی فراهم کردند که احتمالن بتوانند عملشان را توجیه بکنند. یعنی برای این‌که از نظر مثلن جامعه بین‌‌المللی و از نظر آنهایی که در جریان نیستند بتوانند عملشان را توجیه کرده باشند، آمده‌اند مسائلی مانند حمله دراویش به مسجد النبی را مطرح کرده‌اند وگرنه همان روز خودشان داشتند شیشه‌های مسجد را خرد می‌کردند که بعد هم ما اعلام کردیم و مامورین امنیتی و اطلاعاتی گفتند که ما صورت‌جلسه کردیم، آنها خودشان دارند آن کارها را می‌کنند.

اما حالا که همان‌ها حسینه‌ را تخریب کرده‌اند، عده‌ای را فلج و عده‌ای را زده‌اند و عده‌ای را زندانی کردند، می‌گویند بله این‌ها این کار را کرده‌اند. اصلا دراویش اهل این حرف‌ها نیستند و در طول تاریخ هم سابقه ندارد. به هر حال درویش کاری می‌کند که درویش سابق کرده. اگر شما در طول تاریخ دیدید که درویشی چنین کرده امروز می توانید بگویید که درست است».

یعنی شما می‌فرمایید که سنگسار مسجد النبی کار دراویش نبوده؟

ما نمی‌گوییم بلکه اعتقادمان این است.

آخرین وضعیت در بروجرد چگونه است؟

وضعیت موجود این است که ۵۰ نفر را زندانی و حسینه را تخریب کرده‌اند. هیچ مجوزی هم برای تخریب حسینه نداشتند. گیریم دراویش به مسجد سنگ هم زده بودند، خب مملکت قانون داشته و طبق قانون می‌شده با آنها برخورد شود. کجا گفته‌اند، اگر یک روز آمدند و سنگ زدند به خانه شما، بیایید خانه‌ی او را خراب کنید.
در جایی که حکومت قانون است به شما اجازه‌ی قانونی داده‌اند؟ حتا نیروی انتظامی نمی‌تواند جلوی این‌ها را بگیرد. نیروی انتظامی به این‌ها گفته است که شما باید از حسینیه دراویش بیرون بروید، اما گفته‌اند، ما از شما دستور نمی‌گیریم از مراجع دستور می‌گیریم. یعنی در مقابل حاکمیت قدرت دیگری هم وجود دارد؟ حالا می‌خواهند خودشان متوجه باشند یا نباشند، ولی حرف مهمی‌ست که می‌گویند آقا ما از شما دستور نمی‌گیریم، از مراجع دستور می‌گیریم.

الان تصمیم شما چیست؟ استراتژی شما در برخورد با این موضوع چه خواهد بود؟

ما به‌هرحال به هرجا بشود دادخواهی می‌کنیم و تظلم‌خواهی می‌کنیم. به استناد همان فرمایش حضرت یعقوب فرمود که می‌گوید ما شکایت و ناراحتی‌مان را پیش خدا می‌بریم و به درگاه خدا می‌نالیم تا خدا خودش انتقام بگیرد. به مراجع بین‌المللی و به مراجع داخلی هم تظلم‌خواهی می‌کنیم. شاید یک مرجعی برسد و حق ما را بگیرد.

تا الان شکایت و مسایلی را که طرح کرده‌اید، آیا مسئولین عکس‌العملی نسبت به این موضوع داشته‌اند؟

نخیر نداشتند. در واقع در واقعه قم هم که آن‌همه دست و چشم از دست دادیم، آخرش گفتند، نخیر آقا شما حقی ندارید. اعلام برائت دادند بدون این‌که بخواهند محاکمه‌شان بکنند.

فکر می‌کنید از ناحیه چه کسانی این قضیه کنترل و یا هدایت می‌شود؟

راستش آن را من هم نمی‌دانم. اما آنچه می‌دانم، یک عده‌ای از این روحانی‌نما و طلبه‌نما آمده بودند و قبلا یک جوی در شهر ایجاد کرده بودند و مردم را تحریک کرده بودند و یک عده بسیجی‌نما، چون در واقع بسیجی که فدایی است و او که اینجوری نیست، او خاک این مملکت را حفظ می‌کند و نباید که برادرش را بکشد، نباید به برادرش توهین بکند... اینها را تحریک کرده و راه انداخته بودند. بعد هم که آمدند و نصف‌شب که مردم همه در خواب بودند به حسینه حمله کردند.
الان همه‌ی حسینه تخریب شده است؟

قسمت مهمی از آن به صورت کامل تخریب شده است، مقداری هم نیمه مخروبه است.

الان حسینیه مورد حمایت نیروهای انتظامی است؟

نخیر. نیروهایی انتظامی که فعلن دارند یکی یکی دراویش را می‌گیرند.

یعنی خود ساختمان مورد حفاظت قرار نگرفته؟

مطلقن خیر. تا حال اینهایی که تخریب کرده بودند در همان ساختمان می‌زدند و می‌رقصیدند که موفق و پیروز شدند.

آیا دراویش نعمت‌الهی گنابادی بنا دارند نسبت به اعتراض به این قضیه اقدامی بکنند؟

نه، نه. هیچ کاری نمی‌کنند. اصلن و ابدن. اینها اهل این حرفها و این کارها نیستند. به شما گفتم، اگر احتمالن مشکلی داشته باشند، اول به خدا پناه می‌برند و بعد هم از طریق قانونی مشکلشان را حل می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بي زحمت تصحيح كنيد:
در پارگراف سوم مي خوانيد
" آمده‌اند مسائلی مانند همه دراویش "
درست آن "حمله دراويش" است.

اگرچه موضوع بهاييان ايران با موضوع دراويش از اساس متفاوت است اما در مورد بهاييان نيز توطئه اي نظير اين مورد (اتهام حمله به مساجد) سابقه دارد.
موضوعي كه مدتيست روزنامه كيهان در چند مقاله به ذكر آن پرداخته است و آقاي فلاحيان وزير سابق اطلاعات نيز مقاله اخيرشان را در "فصلنامه مطالعات تاريخي-ويژه نامه بهاييت" به اين عنوان اختصاص داده است, اتهام قتل مسلمانان بدست بهاييان است.مي نويسند كه حدود چهل و اندي سال پيش، بهاييان يك خانواده مسلمان را در قريه ابرقو به قتل رسانده اند. اين يك تحريف آشكار حقيقت و در جهت توجيه ايذاءو آزار وارد بر اين اقليت است. اصل آن ماجرا را نيز مي توانيد در آدرس زير پيدا كنيد.
https://www.newnegah.org/
index.php?option=com_content&task=
view&id=625&Itemid=15

-- بدون نام ، Nov 17, 2007

به نظر من این روش که دولت ایران پیش گرفته بیشترین هزینه اش متوجه خود دولت خواهد بود و در بخش بعد مردم.

-- mazyar hashemi ، Nov 19, 2007

این کار به نظر من دست پرورده نظام هم نیست. نظام جمهوری اسلامی باید نگران باشه چون می تونه یه روزی همین عناصر مرجع محور باعث نیستی خود اونها بشه

-- شمس الدین روحبخش ، Nov 19, 2007

تاکارخودباخدااندازودل خوشدار
که کاراگر نکندمدعی خدا بکند

-- بدون نام ، Nov 20, 2007

Che khob bod ke raho ravesh daravishra tarigateshan ra va tafavoteshan ba deianate rejem ra tovzih dahid

-- بدون نام ، Dec 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)