تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

«ایرانی هستیم، همه ما»

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

گفتگو را از «اینجا» بشنوید.

اگر یادتان باشد چندی پیش در شبکه‌ی سوم سیما با فردی یمنی گفت‌وگو شد که طبق اظهارات، به تازگی شیعه شده بود. بعد از این مصاحبه مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ اهل سنت زاهدان به سیاست تلویزیونی ایران درباره‌ی اهل سنت انتقاد کرد.

مولوی عبدالحمید گفت: «این فرد ادعا کرده است که قبلاً نسبت به حضرت علی، کینه و بغض و عداوت داشته؛ اما اینک خود را بر بالای مناره‌ای مرتفع و دیگران را در زیر می‌بیند. این شخص الفاظ نامناسب دیگری را هم بر زبانش آورده و در ادامه خبرنگار این برنامه خطاب به این شخص می‌گوید، شما قبلاً دشمن ما بودید و حالا دوست ما هستید.»


جناب مولانا چندی پیش در نمازجمعه‌ اعتراضی داشتید نسبت به برخوردی که در شبکه‌ی سه سیما به وجود آمده بود. شما کدام قسمت این جریان را توهین‌آمیز می‌دانید؟ تغییر مذهب یک فرد و طرحش یا نحوه‌ی بیانش را؟

عرض به حضور شما که روز عید فطر بود و اعتراض بر این بود که به هر حال صدا و سیما یک رسانه‌ی ملی و مربوط به همه ایرانیان است و تنها از آن شیعه محسوب نمی‌شود و یک شبکه‌ی رسمی است.

در این شبکه با افراد مصاحبه کردند و علناً دعوت دادن اهل سنت به شیعه، که بیایند مذهب شیعه را اختیار کنند، اهل سنت این را توهین و بر خلاف اخوت و بر خلاف برادری دانستند که از یک رسانه‌ی رسمی چنین چیزی بشنوند.

قبلاً شبکه‌ی سلام چنین برنامه‌هایی داشته و حتی دعوت‌هایی خصوصی گاهی در ادارات هم انجام می‌گیرد. وقتی کسی مراجعه می‌کنند برای استخدام، گاهی شده است که گفته‌اند شما شیعه بشوید، کار شما بهتر درست می‌شود.

این مسایل بوده که باعث رنجش اهل سنت بوده است. ولی این یک شبکه‌ی سراسری و رسانه‌ی ملی و رسمی دولت است که باز زیر نظر مجموعه رهبری است که امسال را به عنوان سال انسجام و نیروی وحدت ملی اعلام کرده‌اند.

اما این در جهت تفرقه است که بالاخره با افرادی که به قول خودشان شیعه شده‌اند، مصاحبه بکنند که ما اهل سنت بودیم و شیعه شده‌ایم و یکی هم گفته است که من قبلاً با حضرت علی دشمنی داشتم و الان محقق پیدا کرده‌ام.

آن کسی که با او مصاحبه داشته هم گفته که شما قبلآً دشمن بودید، الان شده‌اید دوست، که این امر مخصوصاً به اهل سنت برخورده است که اگر ما برادریم، پس این سخنان چه هست؟ آقای (کیجانی) هم که نفر دوم بود، گفته است که من رسماً اهل سنت را دعوت می‌نمایم و برای تمام اهل سنت نوشته‌ام.

این مایه نگرانی جامعه اهل سنت ایران شده و احساساتشان جریحه‌دار شده‌. تا حالا چنین چیزی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی از اوایل انقلاب نبوده.

من هم همین صحبت را کرده‌ام که بعضی از علمای شیعه هم سنی شده‌اند و کتاب هم نوشته‌اند و همان طور که آقای (کیجانی) مدعی بود که من بعد از این که شیعه شدم، خواب هم دیدم، بعضی از بزرگان اهل بیت آن‌ها هم خواب دیده‌اند. حتماً آن‌هایی که گرایش به اهل سنت پیدا کرده‌اند، شیعه بودند و سنی شدند، آن‌ها هم کتاب نوشته‌اند و هم خواب دیده‌اند.

من گفتم صدا و سیما اگر واقعاْ می‌فرماید که با دموکراسی و آزادانه عمل می‌کند، از آن‌ها هم بیاورد درکنار آقای (کیجانی). هم آقای (کیجانی) صحبت‌هایش را می‌کرد، هم آن‌ها. هم او خوابش را بیان می‌کرد و هم آن‌ها خواب خودشان را و کتابهای خودشان را معرفی و تبلیغ می‌کردند و اهل سنت هم هیچ نگرانی نداشت. قضاوت هم با مردم بود. ولی یک‌طرفه این‌ها رفته‌اند.

این برخوردها را در گذشته نداشتیم؟

به این صراحت و با این بی‌پردگی نبوده. اگر هم بوده، چیز جزیی بود؛ به این صورت نبوده است. این در یک رسانه‌ی رسمی و ملی کشور بی‌سابقه است.

آیا اعتراضی به صورت رسمی طرح شده یا خیر؟

اعتراضات بیشتر شفاهی و در مراکز نماز جمعه‌ها و مصلاهای شهر که نماز عید خوانده شده بوده است و یا در مراسم‌های ختم نماز تراویح اشاره شده است.

در شیعه بحث ارتداد وجود دارد که البته نظر علمای شیعه با هم تفاوت می‌کند و برداشت‌های متفاوتی در بین علما از مسأله‌ی روی گرداندن از مذهب شعیه وجود دارد. برایم جالب است که بدانم اگر در اهل سنت، کسی مذهبی، حالا یکی از گرایش‌های اهل سنت مثل حنفی یا شافعی و یا هر چیز دیگری داشته باشد، به شیعه یا مسیحیت و یا به ادیان دیگر روی بیاورد، حکمش در فقه اهل سنت چه هست؟

عرض کنم که عقیده مربوط به الله تعالی است و مال کسی دیگر نیست. عقیده را اگر انسان بررسی بکند و به خاطر طمع اسم و نام نباشد و به خاطر طمع دنیا و مال نباشد، واقعاً کسی اگر تحقیق می‌کند و به طرفی گرایش پیدا بکند، هم از دیدگاه قانون اساسی ایران، آزادی هست برای اعتقاد و هم مانعی نیست و البته در زمانی که در فرقه‌های اسلامی باشد و از چارچوب اسلام خارج نشود.

مثلاً اگر کسی بررسی بکند و بگوید من مسیحیت را یا یهودیت را حق یافتم، اینجا دچار مشکلات هست و با به عنوان مرتد برخورد می‌شود. ولی اگر در فرقه‌های اسلامی باشد، حکم ارتداد هم ندارد. در مذاهبی که در خود اهل سنت هست، یا سایر آن فرقه‌هایی که خود را به اسلام نسبت می‌دهند و خود را مسلمان می‌گویند، حکم ارتداد هم ندارد.

جامعه اهل سنت نسبت به قضیه‌ای که اشاره شد، چه رویکردی نشان داده است؟

جامعه اهل سنت ملتهب است و پریشان. احساس می‌کند که شاید تغییر سیاستی در حکومت به وجود آمده یا مسئولین نظام مثلاً مقداری نگرششان را نسبت به گذشته عوض کرده‌اند. این نگرانی وجود دارد که این قضیه، قضیه‌ای اتفاقی نباشد و ریشه‌دار باشد.

انتظار اهل سنت آن است که کسانی دیگر، نه بالاتر، ولی حداقل آقای ضرغامی که مدیریت صدا و سیما را به عهده دارد، از جامعه اهل سنت عذرخواهی بکند. گفتیم برای این که این التهاب بخوابد و اهل سنت آرامش پیدا بکند، راهش همین است که آقای ضرغامی عذرخواهی بکند و این افرادی که به این صورت سلیقه‌ای رفتار کرده‌اند، که واقعاً به نظر من سلیقه‌ای هم هست، باید مورد توبیخ قرار بگیرند.

پس شما این موضوع را یک حرکت سلیقه‌ای تحلیل می‌کنید؟

بیشتر من آن را سلیقه‌ای می‌‌دانم و به نظرم تغییری در نظام به وجود نیامده است. گر چه در دولت نهم، دولت جناب آقای احمدی‌نژاد، نسبت تعصبات مذهبی بیشتر تعریف شده و کسانی که روی کار هستند و مسئولیت دارند، در بسیاری از این‌ها تعصبات مذهبی نسبت به سابق بیشتر است.

به هر حال برخورد سلیقه‌ای است. ولی اگر بابت این‌ها عذرخواهی نشود، توجه نشود و تکرار بشود، دیگر ثابت می‌شود که اصل حکومت بالاخره در این برنامه‌ها دست دارد.

ولی اگر تکرار نشود، خب ما می‌دانیم که این برخوردها سلیقه‌ای بوده و بالاخره یک اشتباه بوده و برخی از کارکنان صدا و سیما سلیقه‌ای عمل کرده‌اند و بالاخره جریان خاتمه یافته است.

فکر می‌کنید عموم شیعیان نگرش و رویکردشان به اهل تسنن و سایر دیگر گرایش‌های مذهبی در ایران چگونه است؟

ما به همه خوشبین هستیم که بسیاری از برادران شیعه نگرششان نسبت به اهل سنت خیلی خوب است. الان ما با بسیاری از برادران شیعه که حتی در داخل حکومت و نظام هستند و خدمت می‌کنند، ارتباط داریم. چون همه دارای یک سلیقه و یک نگرش و نگاه نیستند.

ولی مثلاً اهل سنت الان توی خیلی ادارات نیستند، پست‌های بلند را ندارند، پست‌های کلیدی در دستشان نیست و همچنین در نیروهای مسلح از اهل سنت الان استخدام نمی‌کنند. تقریباً اهل سنتی الان در نیروهای مسلح وجود ندارد، مگر خیلی قلیل و کم.

این نگاه بیشتر نگاه همان‌هایی است که موافق با حضور اهل سنت نیستند. آن‌ها که نگاهشان نسبت به اهل سنت نگاه خوبی نیست، نگاه بسته‌ای است.

ولی خیلی از برادران شیعه هم هستند، از علما، از مراجع و از شخصیت‌های بزرگ، هم در داخل حکومت و از مسئولین که نگاه خوبی دارند. ولی نگاه آن‌ها فعلاً زیاد مؤثر نیست. فعلاً آن‌هایی که بیشتر گرفتار عصبیت‌اند و تندند، حکومت یا از آن‌ها حساب می‌برد، نگاهشان نسبت به اهل سنت منفی است.

ما می گوییم، واقعاً جرم است که یکی به عنوان شیعه در یک مملکتی از حقوقش محروم بشود، یا یکی به عنوان اهل سنت از حقوقش محروم بشود. ما این را جرم می‌دانیم، چون اعتقاد ما این است که نزد خدا برابرند.

کسی که این اعتقاد را داشته باشد، در عرض دنیا قابل بخشش نیست و (الله) او را سؤال خواهد کرد. بالاخره اعتقاد مال (الله) است. اگر این اعتقاد صحیح باشد، پاداش هم می‌گیرد. اگر غلط باشد، مال هر کسی باشد، بالاخره خدا او را مجازات می‌کند.

ما مخصوصاً اینجا می‌گویم، ما ایرانی هستیم و الان به ایران افتخار داریم؛ ما به اسلام افتخار داریم. اسلام همه‌ی ما را دربرمی‌گیرد، ایران هم همه‌ی ما را در بر می‌گیرد. و در اسلام ما با تمام مسلمانان شریک‌ایم و در ایران هم با همه هم‌وطنان ایرانی‌مان شریک‌ایم. حال مسیحی یا یهودی، بالاخره ایرانی است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

احسنت بر شما. یکی بالاخره نوشت

-- amir yeganeh ، Oct 24, 2007

سلام

با تشکر از اردوان عزیز هم به خاطر مصاحبه با مولوی نارویی و هم به خاطر این مصاحبه.

به شیعیان پیشنهاد می کنم لقب فرقه ناجیه رو به مردم هلند بدن چون با مالیاتشون اجازه می دن صدای حق و عدالت همه جا منتشر بشه(تازه این مردم شریف امام عادلی مانند علی (رض) هم ندارن که بخوان ادعای پیروی از ایشون رو داشته باشن )

-- نعیم ، Oct 24, 2007

پیگیری کنید ببینید آیا کسی عذر خواهی می کند یا نه؟

-- بهروز موثق ، Oct 24, 2007

man fekr mikonam in ye barnamaye keshwary ast . jalebe bedonid az dostane shie kesany ke tamayolate mazhaby daran ama hokomaty nistan , migoyand iran be hame iraniha taalogh dare. ama onaee ke az hokomat pol migiran gahy ba kamale bisharmy pishnahade tagire mazhab va residan be male farawan va magam midan. chandin bar in pishnahad be khode man sode .ke bia shie besho pole khobi giret miad

-- ali ، Oct 25, 2007

اي كاش تنها استخدام نكردن مشكل اهل سنت بود . در تهران بزرگ تمام هموطنان عزيز مسيحي، يهودي وزرتشتي كليسا، كنيسه و عبادتگاه خود را دارند ودر عبادت آزادند. و ما از اين وجود بسيار شاديم. اما دريغ از وجود يك مسجد اهل سنت در تهران! براي بيش از يك ميليون نفر سني ساكن تهران، چرا حكومت ايران ازدادن مجوز ساخت مسجدي ساده هراس دارد؟

-- جمال ، Oct 25, 2007

بعنوان یک ایرانی شیعه خواستم خدمت مولوی عبدالحمید عرض کنم که من کسی را نمیشناسم از دوستان و آشنایان خودم که دوستان اهل سنت را دشمن بدانند ، برعکس با صرف نظر از تندروهای اهل سنت سایر اهل سنت را حتی از شیعه دولتی و فعلی ما در ایران به اسلام نزدیکتر میدانم و از صمیم قلب عرض میکنم که دوستتان دارم بعنوان یک ایرانی

-- علی ملک ، Oct 25, 2007

سلام. البته آقاي مولوي بيخود سر و صدا كردند و شلوغش كردند. تا جايي كه ما برنامه را يادمان هست فرد ياد شده هرگز ادعا نكرد كه سني بوده و يا اينكه سني ها اينچنين هستند. ايشان هميشه گفتند كه قبلا يك وهابي بوده است و آنچه گفت همين الان هم وهابيان به آن اعتقاد دارند. فكر كنم جناب مولوي دلشان براي وهابيون عربستان سوخته است كه اينچنين ناراحت شده اند...

-- حسيني ، Oct 25, 2007

به نظرم باید انسان ها آزاد باشند و هردینی که خواستند انتخاب کنند. اینکه بگوییم مرتد است و سزای مرتد مرگ است درست نیست. کشتن کسی که دینش را می خواهد عوض کند خودش جنایت است. اما اینکه در رادیو و تلویزیون بصورت یک طرفه همه بخواهند شیعه شوند و بخواهند دین را هم مثل کالا بفروشند و تبلیغ کنند هم خنده دار است هم وحشتناک.

-- سامان ، Oct 25, 2007

آپارتاید دینی و مذهبی این رژیم حتی مسلمانان را هم در برمیگیرد! واقعا این رژیم به کجا پیش میرود؟

-- عبدالواحد ، Oct 26, 2007

در جواب آقای حسینی که گفته اند مولوی عبدالحمید، دلش برای وهابی ها سوخته:
نه آقا، نه مولوی عبدالحمید دلش برای وهابی ها سوخته و نه این آقای تیجانی (که در این گفتگو به اشتباه کیجانی معرفی شده) ادعای وهابی بودن دارد. من کتاب بی پایه و اساس ایشان را خوانده ام. تیجانی می گوید سنی بوده و شیعه شده. او حتی ادعا می کند که در جلسات بحث آیت الله خوئی، از مباحثه با یک کودک خوردسال شیعه شکست خورده و به قول خودش، "حقانیت" مذهب شیعه را دریافته است.

-- منصور از هرات ، Oct 26, 2007

در ایران حکومت در دست فاشیست های مذهبی است. من هم تایید می کنم که بیش از یک میلیون اهل سنت در تهران، یک مسجد ندارند و مجبورند نمازهای جمعه و عید را در محوطه سفارت پاکستان بخوانند. ایران واقعاً باید خجالت بکشد که در حالی که به دروغ شعار وحدت سر می دهد، حتی اجازه ساخت یک مسجد را به سنی های تهران نمی دهد. در مشهد هم، در سال 1371، مسجد شیخ فیض را خراب کردند، به جای آن پارک ساختند و به مردم محل گفتند اگر کسی از شما پرسید که چرا این مسجد خراب شد، بگویید در شب خراب کردن مسجد، وانت وانت از زیر زمین این مسجد، اسلحه کشف شد. در حالی که زیر زمین مسجد شیخ فیض مشهد، دستشوی و وضو خانه بود. حالا پانزده سال است که سنی های شهر مشهد، یا در روی خیابان (در منطقه رضائیه) نمازهای جماعت را برگزار می کنند، یا به مساجد سنی ها در خارج شهر می روند و یا در خانه های همدیگر جمع می شوند و نماز می خوانند. این حکومت که بر اساس تفرقه های مذهبی و بر اساس فاشیسم درست شده، دوام نخواهد داشت.

-- کاوه ، Oct 26, 2007

جناب مولوي اين كارها آب در هاون كوبيدن است وگرنه خودتان از هر كسي بهتر مي دانيد كه اساس مذهب شيعه بر فحاشي كردن به اهل سنت و صحابه پيامبر استوار است .لعنت فرستادن به عمر(رض) همان قدر در نظر آنها ثواب دارد كه سلام فرستاد بر محمد(ص).اصلا اگر اين فحاشي ها و تفسير هاازتاريخ اسلام را از شيعه كه اساسش بر ان استوار بگيرند از ان چه مي ماند غير از ان است كه آن وقت آنها هم سني مي‌شوند ؟

-- ش ، Oct 26, 2007

من با نظر آقاي كاوه كاملا موافقم. دولت ایران از یکطرف دم از وحدت ملی می زند واز طرف دیگر سیاست فاشستی وتفرقه انگیز در پیش می گیرد!

-- علي ، Oct 26, 2007

1- آن سنی مذهب که شیعه شده ادعا کرده است که نسبت به حضرت علی(کرم الله وجهه) کینه و عداوت داشته است!!! یعنی می شود از این دروغی بالاتر گفت؟ سنی و دشمنی با حضرت علی؟!
اهل سنت اصلاً دشمنی با خاندان پیغبمبر ندارد بلکه در نزد اهل سنت اهل بیت از منزلت بالا برخوردار است. اما در میان شیعیان این تبلیغ وسیع صورت گرفته که گویا سنی ها به علی لعنت می فرستند و خاندان پیغمبر را لعن می کنند!! بروید از مردم عوام در هر کجای ایران بپرسید اگر همین نظر را نداشتند، حتی عوام که هیچ، خواص و روشنفکرهای ایرانی هم از همین توهم رنج می برند. دشمنی اهل سنت با خاندان پیغمبر و آن هم با علی، یک دروغ بزرگ است.

2-اصلاً از دیدگاه نظری شیعه سنی را مسلمان نمی داند. در ایران که بودم به کرات همکلاسی هایم از من می پرسیدند که مسلمان هستم یا سنی؟! این قضیه از کلاس پنجم الی دانشگاه ادامه داشت و من اوایل فکر می کردم که این یک اشتباه از روی نا آگاهی است. اما در طول این مدت یکبار کسی از من نپرسید سنی هستی یا شیعه؟

نزاع سنی و شیعه، بیشتر از توهمات ناشی می شود، و نا دیده گرفتن حقوق اهل سنت در ایران در تمام دنیای اسلام چهرهء ایران را خدشه دار نموده است.

-- فرهاد ، Oct 28, 2007

شرم آور است در حالیکه در کشورهای همجوار مسحد وحسنیه در اختیار شیعیان قرار داده شده تهران بزرگ آقایان از دادن مجوز یک مسجد برای اهل سنت در هراسند.

-- محمد ، Oct 28, 2007

ba arze salam,
man hanoz ham bawaram nameshawad ke dar tehran masjede soni ha wojod nadashta bashad, ma dar kabul dar har gosha wa kenar ham masjede soni dareem wa ham masjede sheea, wa az een gozashta ham jama at khanaye ismaailiya dareem wa har kase harja delash shod namaz megozarad chi dast basta chi dast baz , namedanam ke chera masoleen jomhori islami hanoz ham ehsase masoleyat namekonand , khodaya , magar een nest ke dar islam amal kard mohem ast, na goftar , khoda jan hama ra hedayat naseb konad ya hoooooooooo
tareq

-- tareq ، Nov 9, 2007

با عرض سلام اگر مسجدي براي اهل تسنن در تهران اجازه بدهند صداي حق بگوش شیعیان ميرسد بخاطر اين اجازه نميدهند و مي ترسند كه شيعيان به سني تبديل شوند

-- رضا ، Feb 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)