تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
عضو کميسيون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با زمانه

اولویت کسان دیگری بودند؛ اما این‌ها پیش‌قدم شدند

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

از «اينجا» بشنويد

چنان‌چه در بخش خبری و مجله سیاسی رادیو زمانه هم اشاره شد، گزارش‌هایی درباره برکناری وزیر نفت و استعفای وزیر صنایع ایران شنیدید. در ادامه همین بحث، من با «تيمورعلی عسگری۱» نماینده مجلس و عضو کمیسیون اصل 90 گفت‌وگویی کردم که در ادامه می‌خوانید.

فکر نمی‌کردید برای تغییر، وزرای دیگری در اولویت بودند؟

الان هم من فکر می‌کنم، بعضی از وزرا شاید. ولی بحثی که هست، این است که این‌ها خودشان پیش‌قدم شدند و کار را تسریع کردند.

به نظر شما با تغییر وزیر نفت، آقای احمدی‌نژاد می‌تواند به شعارهای انتخاباتی‌اش نزدیک‌تر بشود؟

به نظر من تغییر و تحول در وزارت نفت قدری سخت است. به جهت این‌که در تخصص‌ها و لایه‌های مدیریتی، به شکل خاص خودش و جزیره‌ای اداره می‌شود. در مجموع، در ارتباط با واگذاری شرکت‌ها (که پی‌جوی آن بوده و هستیم) هم نشان می‌دهد که اصولاً کار اقتصاد در کشورمان پیچیدگی خاص خودش را دارد. در حوزه نفت پیچیده‌تر هم هست.
در عین حال تصورم این است که لایه مدیریتی خاص رسوب‌کرده‌‌ای که سالیان سال در این وزارت وجود دارد، فکر نمی‌کنم با تغییر یک فرد تغییر کند و فکر نمی‌کنم آقای رییس‌جمهور بتواند به اهداف خودش در وزارت نفت نایل بشود.

اداره آن‌جا یک تیم می‌خواهد. مجموعه‌ای که از یک بانک اطلاعات نیروی انسانی، منظور نظر قرار بگیرد. البته این پیشنهاد را (در سطوح کلان) من خدمت آقای رییس‌جمهور داده‌‌ام. گو‌ این که ایشان پشتیبانی حزبی که ندارد؛ پس می‌توانم بگویم تنها راه بهبود مدیریت این بوده و هست که ایشان با کمک وزارت اطلاعات و نهادهای ریاست جمهوری، یک بانک اطلاعاتی نیروی انسانی تأسیس کند. حتی من گفته‌ام از این به بعد کمیسیون اصل 90 هم با همه امکان و توانش در اختیار است. اگر مدیرانی دارای پرونده يا سابقه ضعف مدیریتی بودند، اين موارد را ما روی مانیتور بانک اطلاعاتی نیروی انسانی‌تان می‌آوریم.

منظور شما از این برنامه‌ریزی چه بوده؟

برای ما در واقع یک پالایش در ارتباط با نیروی انسانی در تمام حوزه‌های وزارتی منظور نظر بوده است. (حوزه‌هايی) مانند وزارت نفت و‌ آموزش و پرورش؛ که به نظر من آموزش و پرورش حساس‌تر از وزارت نفت بود. (چرا) که پایه اصلی توسعه نیروی انسانی هست. خب، ما وقتی می‌دیدیم آدم‌های ضعیف و در مواردی کم‌تجربه، انتخاب می‌شدند، رنج می‌بردیم و به عنوان دلسوزی و همکاری دلسوزانه، خودمان رفتیم خدمتشان (و) این پیشنهاد (توسعه بانک اطلاعاتی نیروی انسانی) را دادیم که استقبال هم کردند و قرار انجام این کار هم به نحوه‌ای گذاشته شد. ولی عملاً به جهت مسایل و الویت‌ها و فوریت‌های کاری که برای ایشان پيش می‌آمد و می‌آيد، به نظر من نشد که خود ایشان به عنوان شخص (رییس جمهور) چنین بنیانی را تأسیس بکنند و در نتیجه افراد را پالایش بکنند. در حقیقت باید یک تیم در اختیار هر حوزه کاری منظور نظر باشد که مثلاً در نفت، اگر قرار است تحولی بشود، به جای یک نفر، بیست‌-سی نفر باشد؛ و یا در وزارت اقتصاد و دارایی و در صنایع نیز (به همین ترتیب.) در وزارت نفت هم من فکر می‌کنم که شخص (وزیر) چون ایده‌آل‌ها را نتوانسته است محقق بکند، ناگزیر از این تغییر شده‌اند؛ چه خودشان و چه دولت و در رأسش آقای احمدی‌نژاد. در هر حال اگر باز هم «فردی» اندیشیده بشود، شاید همین وضعیت تکرار شود که الان تکرار شده است.

آیا شما پیشنهادی هم برای کابینه داشتید؟

ما در بخش‌های مختلف، نیرو بسیار داریم. به‌قولی که آقای احمدی‌نژاد وقتی می‌خواستند وزیری از خراسان منظور نظر قرار بدهند،‌ می‌گفتند از بس خراسان نیروی توانمند زیاد دارد، برای من سخت است که یکی‌شان را انتخاب کنم. در همان زمان خود ما بیست‌ـسی نفر، در حد وزارت معرفی کردیم. مثلاً بهشتیان در حوزه نفت و آقای مفیدی (عضو شورای شهر مشهد) هم جزو گزینه‌هایمان بودند؛ همین‌طور آقای امانپور. حتی رئیس‌جمهوری از آقای بنی‌هاشم (شهردار وقت مشهد) خواستند وزیر مسکن بشود که ایشان قبول نکردند و گفتند: «می‌خواهند همین طرح‌های نیمه‌تمام را در شهرداری جمع کنند» که البته جمع هم نشد.
به این ترتیب مثلاً آقای فرشیدی از مشهد جزو آن موارد تعامل است. یا زمانی که چهار وزیر باقیمانده‌شان می‌خواست معرفی بشود (رئیس‌جمهوری) با مجمع خراسان جلسه گذاشتند. آن‌جا آقای احمدی‌نژاد برای نوسازی و بازسازی تأسیسات فرسوده، 100 میلیارد تسهیلات ارزان قیمت دستور دادند. برای قطار سریع‌السیر مشهد‌-تهران و برای خرید واگن قطار شهری مشهد هم دستور دادند و گفتند که تمام اختیارات از جانب من که رییس دولت هستم، تقدیم شد به آقای استاندار و مکتوب هم کردند که آقای استاندار، مسئول باشد برای خرید واگن غیره. چون قبلاً وزارت صنایع، کشور، سازمان مدیریت، همه در حقیقت به نحوی دخالت می‌کردند و در نتیجه کار به بن‌بست می‌رسید.

بعد که این دستورات را دادند، گفتند فردا دیگر ما این چهار وزیر باقیمانده‌یمان را معرفی می‌کنیم و آقای عسگری هم قول بدهند مخالف صحبت نکنند! من گفتم که نه، ما عدالت‌خواهی شما را به چالش می‌کشیم؛ اگر یک فرد از خراسان در کابینه نباشد و قبلاً هم به شما گفته‌ایم. بعد ایشان گفتند، تعامل کنیم. گفتم، دنیا دنیای تعامل است آقای دکتر. بعد ایشان فرمودند که آقای فرشید‌ی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی می‌کنیم و دیگر قول بدهید مخالف صحبت نکنید؛ بلکه برای این‌ها رأی هم جمع کنید و ما هم واقعاً این قول را دادیم و عمل هم کردیم.

آیا خواسته شما تامین شد؟

همان جا هم به آقای احمدی‌نژاد گفتیم که ما می‌توانیم آدم قوی‌تر از آقای فرشیدی هم معرفی کنیم؛ ولی درعین حال حمایت هم کردیم. به جهت این‌که از چهره‌های سالم، اخلاق‌مدار و متعهد و نسبتاً دلسوز است. ولی همان‌طور که اشاره کردم، این‌جا هم فرد انتخاب شده و به تنهایی جواب می‌دهد.


۱-اين نماينده مجلس، چندی قبل، درخواستی به دادگاه تسليم کرد و با موافقت دادگاه «تيمور» را از نامش حذف نمود تا «علی عسگری» ناميده شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)