تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

الهام: ديد دولت نهم ديد توسعه نيست

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

غلامحسين الهام، سخنگوي دولت احمدي نژاد، وزير دادگستري و عضو حقوقدان شوراي نگهبان در جمع دانشجويان دانشكده حقوق، علوم سياسي و زبانهاي خارجي دانشگاه آزاد مشهد به پرسش های آنان پاسخ گفت.

این جلسه با نزدیک به دو ساعت تاخیر که دلیل آن تاخیر در پرواز هواپیمای این وزیراعلام شده بود، در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه در حالی برگزار شد که تقریبن اکثر دانشجویان می رفتند تا سالن را به دلیل طولانی شدن انتظار ترک کنند.

پخش فیلمی از بازدید های استانی رییس جمهوری ایران که با کیفیت بسیار پایین و صدای نا مفهوم در سالن در مدت تاخیر ورود این سخنگوی دولت پخش می شد، موجب شوخی و خنده تعداد زیادی از شرکت کنندگان که اکثرن غیر بسیجی بودند، شد و در برخی موارد با اعتراض برگزار کنندگان و بسیجیان حاضر در سالن تنش هایی نیز بوجود آمد که این تنش های جسته و گریخته تا آمدن این سخن گو به پای تریبون ادامه داشت. الهام در این جلسه با اشاره به شعار های دولت احمدی نژاد گفت:« توسعه ادبیات دولت نهم نیست و ما از این ادبیات استفاده نمی کنیم. مگر همین توسعه نبود که کمر عدالت و آزادی را شکست ».

وي كه به دعوت بسيج دانشجويي اين دانشگاه سخن مي گفت، در بخش ديگري از سخنان خود با اذعان به شكست حاميان دولت در جريان انتخابات شوراهاي سوم، انتخابات 24 آذر را آزادترين انتخابات تاريخ ايران خواند و يادآور شد: «اين براي اولين بار بود كه در اولين سال روي كار آمدن يك دولت انتخاباتي برگزار شد كه در آن منتقدين دولت پيروز شدند.» وي كه مدعي است، بابت پست وزارتش حقوقي را از دولت دريافت نمي كند، در تعريف واژه آزادي گفت: آزادي يعني اينكه يك جوان پابرهنه روستايي برود يقه رئيس جمهورش را بگيرد و مطالباتش را طلب كند. وي همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد وزارت دادگستري نيز گفت: «اگر قانون گذار بودم، رأي به حذف اين وزارتخانه مي دادم».

مبارزه با بد حجابی ربطی به دولت ندارد
الهام با رد اخباري كه به نقل از وي در رابطه با پول گرفتن بدحجاب ها از خارج منتشر شده بود، طرح اخير پليس در مبارزه با بدحجابي را بي ارتباط با دولت دانست و در عين حال اجراي اين طرح را خواست همه ملت اعلام كرد. وي در ادامه انتقادهاي دولتمردان از بانك هاي خصوصي، در پاسخ به سؤال ديگري پيرامون مبارزه با مفاسد اقتصادي، انگشت اتهام را به سوي اين بانك ها نشانه رفت و انباشت سرمايه در اين بانك ها را مورد انتقاد قرارداد. وي با بيان اين مطلب كه اگر آمريكا از ادبيات خارجي اش فاصله بگيرد به مذاكره با اين كشور اقدام خواهيم كرد بار ديگر اين تحليل كه تابو شكني هاي دولت نهم براي رابطه به آمريكا ادامه دارد را، قوت بخشيد و در پايان سخنان خود نيز گفت: «جامعه آرامي كه به آرامگاه بماند به درد نمي خورد و جامعه، نشاط سياسي مي خواهد » وي البته توضيح نداد كه دولت نهم براي دستيابي به اين نشاط سياسي چه برنامه هايي را دنبال مي كند.

او همچنین روی انتقاد خود را به یکی از مراکزی که با نظارت هاشمی رفسنجانی اداره می شود یعنی دانشگاه آزاد اسلامی برگرداند و اشاره کرد:« برنامه اقای احمدی نژاد برای قرار دادن دانشگاه آزاد در در چارچوب نظارتی تحت معیار های شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف شده است، در حالی که دولت حق دارد بر عملکرد این دانشگاه نطارت داشته باشد ». او همچنین اظهار کرد که اینک دانشگاه آزاد در خدمت یک جریان خاص در آمده است.

دانشگاه آزاد با سرقفلی دولت نهم تشکیل نشده
از سویی دیگر دکتر عبدالمجید حلمی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نسبت به سخنان وزیر دادگستری در مورد دانشگاه آزاد و نظارت بر آن از سوی دولت در بین دانشجویان این دانشگاه اعتراض کرد. او با اشاره به اینکه برخی دولت های گذشته نیز با دانشگاه آزاد موافق نبودند اما این گونه هم مخالفت خود را علیه این دانشگاه ابراز نکرده اند گفت:« دانشگاه آزاد در انحصار هیچ گروهی نیست و کسانی که طمع کرده اند خواب دیده اند ».

باند های مخوف باعث گرانی مسکن
الهام که بعد از حضور در این جمع به دانشگاه فردوسی مشهد رفت در آنجا نیز جلسه خود را با دو ساعت تاخیر آغاز کرد. وی در این برنامه نیز در پاسخ به دلایل نرخ مسکن روی سخن خود را به چند بانک خصوصی گرداند و گفت : حداقل سه باند مخوف باعث گرانی مسکن شده اند. وزیر اطلاعات نیز چندی پیش یکی از عمده دلایل گرانی مسکن را پرداخت وام های بی رویه توسط یکی از بانک های خصوصی اعلام کرده بود. الهام در دانشگاه فردوسی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح امنیت اجتماعی سعی کرد پاسخ دقیقی در این خصوص ندهد و به طرح مسائلی مانند:« نیروی انتظامی در حوزه برخورد با جرم ربطی به دولت ندارد » و « نباید برخورد با بد حجابی به انحراف کشیده شود » پاسخی به این پرسش نداد. با توجه به اینکه رییس قوه قضاییه نیز چندی پیش از شیوه برخورد نیروی انتظامی با مردم انتقاد کرده بود، روشن نشدکه چه کسی در این زمینه پاسخ گو است. او اشاره کرد: « گروهی می خواهند به بهانه این طرح دولت را خشن نشان بدهند. در دوران انتخابات هم می گفتند اگر احمدی نژاد بیاید، قبرستان ها را نیز زنانه – مردانه خواهد کرد».

رايس نصيب متکی شده است
وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرم الشیخ دیداری بین متکی و خانم رایس وجود خواهد داشت گفت:« خانم رایس می خواهد گپی با متکی بزند که این هم از شانس متکی است که کسی مثل رایس نصیبش شده ».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)