تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ظاهرن در دین اکراه نیست

اردوان روزبه
Ardavan.roozbeh@gmail.com

مصاحبه را از «اینجا» بشنوید.

فقط در دو روز اول طرح مبارزه با بدحجابی بنابر گفته سرهنگ مهدی احمدی رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ به 35 هزار و 145 زن بدحجاب تدکر داده شده است که از این تعداد 76 نفر به دادگاه‌ها معرفی و 70 خودرو نیز توقیف شده است. اگر چه که این آمار می‌تواند از گستره اجرایی طرح و تصمیم نیروی انتظامی بر برخورد شدیدتر نسبت به سال‌های پیش خبر بدهد اما یک سوال باقی می‌ماند: آیا نظر مردم هم در مورد اجرای این قبیل طرح‌ها و تعریف بدحجابی همان تعریف نیروی انتظامی است؟


طرح برخورد ماموران نيروي انتظامي با بدحجابي | خبرگزاری فارس

با توجه به کشوری بودن طرح مبارزه با بدحجابی که در برخی موارد با عناوین مبارزه با مظاهر مفاسد اجتماعی و برخورد با مصادیق تهاجم فرهنگی از سوی برخی مسولان نیروی انتظامی مطرح می‌شود، بیش از همه باعث آن شده است که بسیاری از جوانان (قشری که اساسن در دوران حکومت جمهوری اسلامی در ایران متولد شده‌اند و در مدارس و فضا‌های پرورشی این کشور با همان معیار‌های اجتماعی رشد کرده‌اند) این سوال را مطرح کنند که واقعن در ایران حدود حجاب چیست؟ این در حالی است که امسال به مجموع بزه‌های انتسابی، مسئله “بدحجابی آقایان” نیز افزوده شده است. به هر حال این که چرا همیشه در این فصل موجی از موضوعیت “حجاب” براه می‌افتد و با تاکید تداوم فقط تا ابتدای نیمه دوم سال و نزدیکی برگزاری انتخابات به فراموشی سپرده می‌شود و حتا در پخش‌های تلوزیونی این بدحجاب‌ها بیشتر در مقابل دوربین نشان داده می‌شوند. از ناگفته‌های طرح است.

در سجاد شهر مشهد رفتم سراغ بعضی از جوانان، کوتاه و مختصر به نظرهایشان پرداختم. سوال این بود که به راستی این قبیل طرح‌ها پاسخ مناسبی برای تعریف حجاب و بدحجابی است؟

-“مریم – ت” 26 ساله:

می‌خواهم نظرت را راجع به طرح مبارزه با بدحجابی بگویی؟
طرح چی چی؟

طرح مبارزه با بدحجابی...
مزخرف! طرح مبارزه با بدحجابی! جواب نمی‌ده، جدن جواب نمی‌ده. نهایتش این است که از مسیری که مامور‌ها هستند نروی. جوونا تا می‌بینند مامورها هستند، دختر و پسر به همدیگر می‌گویند مامورا هستند مواظب باشید. می‌روند توی مغازه‌ها و توی پاساژها تا بروند و بعد همون وضع قبلی. این موقت است‌، یعنی نهایتش چند ثانیه است. خیلی‌های دیگر هم هستند که اصلن اجازه نمی‌دهند کسی به حریم شخصی‌شان دخالت بکند، با اینها می‌نشینند “کل‌کل” می‌کنند. نتیجه‌اش مشخص است. باید بروند پاسگاه. همین. ولی خیلی مزخرف است. جواب نمی‌ده.


طرح برخورد ماموران نيروي انتظامي با بدحجابي | خبرگزاری فارس

-“رامتین – م” 28 ساله:

وقتی می‌گویند آقایان بدحجاب را هم دستگیر می‌کنند، به نظر شما معنایش چیست؟
فکر نکنم این طرحها موفق باشد. چون نمونه‌ی عینی‌اش سال گذشته نشان داد. یک دوره‌ یک فشاری می‌آورند و با یکسری جوانها برخورد می‌کنند. حالا یا بقول خودشان ارشادی و یا با برخوردهای خاص! و به هر حال نتیجه‌ی مورد نظری که می‌خواهند نمی‌گیرند. حالا علت اساسی‌اش شاید این باشد که اینها به فکر یک کار اساسی نیستند، یک چیزی که در حقیقت الگوی مناسب باشد و شاید تخلیه‌ی انرژی‌های جوانان ما باشد، وجود ندارد. راهی که جوانان نیایند متوسل بشوند به لباسهای خاص، پوشاک خاص و بخواهند اینجوری خودشان را مطرح کنند. چون طبیعی‌ست جوان شرایط و خواست خودش را دارد، با توجه به سن و شرایط روحی و فیزیکی. و جامعه‌ی ما جامعه‌ی بسیار جوانی‌ست...

در مورد برخورد با بدحجابی آقایان؟
راستش نمی‌دانم چی بگویم. حتما آقایان بدحجاب را هم می‌گیرند دیگر. آنهایی که حجابشان مناسب نباشد....

-“سروش – د” 30 ساله:

فکر می‌کنید یک آقای بدحجاب یعنی چه جور آدمی و با چه لباسی؟
این هم بحث هنجارشکنی است. هیچ هنجاری برای ماتعریف نشده که مورد نظر ما هم باشد. یک مدتی به ما می‌گفتند مبارزه با هجوم فرهنگی‌ست که الان هم دیگر معنی ندارد. الان، نمی‌دانم، می‌گویند مد. بعد نمی‌دانیم این مد از کجا می‌آید.

به نظر شما می‌شود جلوی بدحجابی را گرفت؟
اصلن. اصلن، هرگز، هیچوقت. جلوی جریان رودخانه را هیچ‌جور نمی‌شود گرفت.

حجاب یعنی چی؟
نمی‌دانم، جلوگیری از سوءاستفاده. از نظر من البته.

-“حمید – ح” 36 ساله:

به نظر شما وقتی می‌گویند آقایان بدحجاب یعنی چی؟
یعنی کسانی که شلوارهایی که کمی کوتاه است یا آستین‌ کوتاه با یقه‌ی باز می‌پوشند و صورتهای آرایش‌کرده دارند. البته من در رابطه با مردها دارم می‌گویم.

نظرت راجه به این طرحی که چند روز شروع شده چیه؟
نظر من نابودی همشه!

-“پانته‌آ – ر” 20 ساله:

به نظر تو مبارزه با بدحجابی روشش چیه؟
سرچهارراه‌ها می‌ایستند. دخترها و پسرها را می‌گیرند. البته پسرها کمتر. می‌گیرند و می‌برند و دیگر بقیه‌اش را هم خدا می‌داند کجا.

بدحجاب یعنی چی؟
از لحاظ ما، یا از لحاظ آنها؟ از لحاظ ما، ما بدحجاب نیستیم. ولی خب آنها می‌گویند مانتو کوتاه بپوشی و موهایت بیرون باشد بدحجابی دیگر.

-“آروین – ط”22 ساله:

فکر می‌کنی راه‌حل چیه؟
یک آیه‌ای در قرآن هست که می‌گوید :”لا اکراه فی الدین” همین خودش فکر می‌کنم جوابگو باشد. معنی‌اش این است که هیچ اکراهی توی دین نیست. راه درست و غلطش مشخص شده. معنی تحت‌الفظی‌اش این می‌شود که یعنی کسی نمی‌تواند به ما بگوید که مثلن چیکار بکنیم یا چیکار نکنیم. خودمان مسئولش هستیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام. تیترتان غلط املائی دارد.

-- سعید ، Apr 24, 2007

حق با سعید است ؛ بجای "ظاهرن..." بنویسیم " به ظاهر ..." یا بجای "جدن" بهتر است بگوییم " براستی"

-- کورش ، Apr 25, 2007

با چيزهای بهتری هم می شود صفحه را پر کرد. فایده این گزارش برای من خواننده چیست؟

-- sara ، Apr 25, 2007

فایده این گزارش؟ یک موضوع داغ روز. مگر رسانه می تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد و آیا دانستن نظر کسانی که موضوع این برخوردها هستند مهم نیست؟ می توان نسبت به نحوه تنظیم گزارش انتقاد کرد ولی نسبت به ضرورت آن چرا؟

-- بدون نام ، Apr 25, 2007

ظاهرن تیتر درسته شما یکم توجه کنید

-- taha ، Apr 26, 2007

دوست من. موضوع سر پر کردن نیست. چرا ما ایرانی ها عادت کردیم فکر می کنیم همه چی باید آخرش باشه وگرنه بدرد نمی خوره. من یکی از آدم هایی هستم که یه مصاحبه کوتاه به نویسنده این مطلب دادم. فایده اش برای من زیاد بود وقتی حس می کنم همونی که می گم یکی پیدا میشه می نویسه و از دور وای نمی ایسته و شعار نمی ده مثل خیلی های دیگه که فقط کنار گود می گن لنگش کن، فکر میکنم یک قدم به جلو برداشته شده. من از همین روحیه رادیو زمانه خوشم می یاد که بچه های نویسنده اش بین مردمن با مردم. شما که اعتقاد داری کارای بهتری هم می شه کرد چرا نمی یای جلو؟ جنبش راه بنداز . یه جوری اعتراض ما رو به گوش برسون و حرف بزن بعد اون وقت راجع به چیزای بهتر صحبت کن. ما فعلن به همین یه ریزه هم راضی هستیم تا بعد....

-- رامتین از مشهد ، Apr 26, 2007

مثل هميشه سطحي نگري يكي از ارزش هاي دوران احمدي نژاد است به حضرات نيروي انتظامي پيشنهاد ميكنم تاريخ مغولان را مطالعه كنند و به ملت ايران و روح بزرگ انيشتين موفقيت دولت ايران در بازگرداندن زمان به 25 سال قبل را تبريك ميگويم

-- مهرداد ماني ، Apr 26, 2007

تیتر ظاهرن و باطِنن درست نوشته شده ، اصلن یک بار ِ دیگر از نو مُرور کنید وضمن ِ مُرور با صدای ِ بلند بخوانید.

-- ایرانی ، Apr 27, 2007

سلام
لا اكراه في الدين هست در كنارش دستور به حجاب هم هست
در ضمن قانون اجتماعي اسلام لا اكراه نمي شناسد اين حق همه است كه ازادي فكري داشته باشند چه مرد و چه زن و مشغول فعاليتهاي سازنده باشند نه دنبال متلك و و...
محيط اجتماع با محيط شخصي فرق دارد در خلوت ميتوانيد هر غلتي خواستيد انجام دهيد ولي در اجتماع مسلمانان هرگز اين اجازه به شما داده نمي شود
من يك دانشجو هستم و راستش خيلي خوشحالم كه اين طرح داره اجرا ميشه و از اينهمه داد شما معلومه كه نيروي انتظامي خوب داره كار ميكنه

-- م. ، Apr 27, 2007

بنظر من بدحجابي معني ندارد ، يعني يا حجاب و يا بي حجاب معنا دارد خب حكم حجاب در رساله ها بيان شده و هر كس آنرا رعايت كند باحجاب و اگر رعايت نكند بي حجاب است وقطعاً حجاب جزو ضروريات دين است چراكه در قرآن نيز به آن تاكيد شده . در مورد اينكه فرموده ايد :در دين اكراهي نيست اين مورد كاملاً صحيح است چراكه بازهم در قرآن اين مسئله به صراحت اعلام شده ،ولي موضوع اين است در جامعه اي كه اسلامي بوده و عامه مردم طرفدار آن هستند ، مسئله امربه معروف و نهي از منكر ،به اصطلاح روشنفكران توصيه مردم به رفتار بهنجار و جلوگيري از رفتار ناهنجار بايد اجرا شود ، حال سئوال اينجاست شما كه دم از دمكراسي ميزنيد چرا مسئله حقي چون حجاب كه لازم و ضروري است را زير سئوال ميبريد ولي جرات نداريد به دول كشورهاي بظاهر دمكراتيك اعتراض كنيد كه چرا با حجاب زنان مسلمان در آن كشورها به ناحق برخورد شده و مورد اهانت قرار ميگيرد ؟در آخر فقط يك مطلب و آنهم اينكه روز موعود نزديك است از خدا بترسيد و فكر عاقبت خود در آن دنيا هم باشيد ، از حق گويي نترسيد و شجاع باشيد و مطمئن باشيد كه خدا ناظر و شاهد بر اعمال همه ما ميباشد .

-- بدون نام ، Apr 27, 2007

Our youth have nothing else to do except think about what to wear and how to look attractive in the streets. The reasons are failed economy, unemployment and corruption in the government. There is no time and money to spend on young people so that they can have their way of life and future.

-- M. Mohammadi ، Apr 27, 2007

دوستانی که به تیتر -و احتمالن نحوه ی نگارش تنوین عربی توسط نویسنده- ایراد گرفته اند بهتر است بدانند برخی از ادیبان کلمه هایی را که از عربی با تنوین به فارسی راه پیدا کرده اند به صورتی که تلفظ می کنیم می نویسند و در واقع طرحی پسندیده برای حذف برخی از "قاعده" های عربی در زبان فارسی است.

-- پویا ، Apr 27, 2007

سوال من اينجاست كه چرا دولت ايران فقط جلوي مردم خودش قدرت نمايي ميكند . چرا 50
% سهم درياي خزر را ساده به روس ها مي دهد و به روي خودش هم نميآورد؟سخن من سخن حق است اما فقط چشمان بينا و گوشهاي شنوا قادر به درك آن است چون ((هيچ سخني برنده تر از سخن حق نيست ))

-- علي ، Apr 27, 2007

اون هايي كه دم از جامعه اسلامي اجراي قوانين قران ميزنن يه ذره سرشونو بيارن بالا گرفتاريهاي مردم رو ببينن.
بدون حجاب مملك ميچرخه! پيدا كنين با چي نميچرخه!!
در ضمن چه فرقي بين حجاب زوري و بي حجابي زوري هست؟ به جاي ايراد به ديگران كشورمون رو بسازيم

-- بدون نام ، Apr 27, 2007

اون هايي كه دم از جامعه اسلامي اجراي قوانين قران ميزنن يه ذره سرشونو بيارن بالا گرفتاريهاي مردم رو ببينن.
بدون حجاب مملك ميچرخه! پيدا كنين با چي نميچرخه!!
در ضمن چه فرقي بين حجاب زوري و بي حجابي زوري هست؟ به جاي ايراد به ديگران كشورمون رو بسازيم

-- بدون نام ، Apr 27, 2007

ma ro inja kalafe kardan ba un mobarezashoooon

-- sonia ، Apr 28, 2007

این جماعت ابله میرن به فیلم 300 اعتراض می کنن که چرا ایرانی ها رو خشن نشون میدن ... حالا بیاید ببینید که از این برخورد وحشیانه با بقول خودشون بدحجابی چه تصاویری توی اینترنت و ماهواره ها و شبکه های خارجی پخش میشه
نماد عینی وحشی گری و خوی حیوانی ...
بابا این مملکت چهار تا آدم لازم داره که اندازه یه فندق قدرت تحلیل داشته باشن و اگر هم میخوان به چیزی برسن با هر تفکری چه مذهبی چه غیر مذهبی از راهش وارد بشن

-- بدون نام ، May 2, 2007

با این طرح نفرت مردم از دیکتاتوری روز به روز بیشتر میشود و جوانان ایران در انتظار بزنگاهی می باشند که پاسخ این همه عاشق کشی را بدهند همه در انتظارند که مرگ دیکتاتوری را با چشمان خود نظاره گر شوند و آزادی عزیز را در آغوش بگیرند انسانی که آزادی ندارد از انسانیت فاصله دارد و قابل احترام نمی باشد و کسانی که آزادی را از انسانها سلب کرده اند خود شیطان می باشند برای رسیدن به چشمه زلال ازادی میبایست از چشمه آگاهی و شجاعت نوشید آزادی مقدس ترین و بالاترین نیاز انسان است

-- آرش ، May 6, 2007

چقدر تاسف آور تو دنیایی که اینهمه پیشرفت هست تازه ما چسبیدیم به همون روشهای عهد بوقی که به زور دخترها و پسرها رو دستگیر کنید بگید چرا تو حجاب نداری آخه به تو چه من دوست ندارم حجاب داشته باشم آخه بابا ما اینهمه بدبختی داریم مشکلات داریم چرا یک نفر نمیاد این مشکلات رو حل کنه چرا یه طرح نمی دید حمایت از نخبگان چرا تو تلویزیون یه برنامه نمی سازید هر شب یکی از دانشمندان درست و حسابی مملکت رو دعوت کنید چهار تا حرف درست و حسابی بزنید یه کم مردم بزرگان و دانشمندان خودشون رو بشناسند چرا مشکل ادارات و دانشگاهها رو حل نمی کنید چرا همش با زور با کتک می خواید رفتار کنید مگه ما همون آریاییهای نجیب و شریف و متمدن نیستیم چند هزار سال پیش کوروش ما که نه تو قرن بیست و یکم زندگی میکرد نه از دنیای پیشرفته ی امروز ما خبر داشت اومد قانون حقوق بشر نوشت اون وقت ما بعد از این همه سال و قرن تازه مشکل وبزرگ جامعه مون این شده که تو چرا موت بیرونه چرا مانتوت کوتاهه بابا دیگه سلیقه ی جوون امروز این چیزها رو می پسنده نه مانتو گشاد بلند عصر آزادی عصر اینکه هر کس در انتخاب روش زندگی و مذهب و طریقه ی زندگیش آزاده این چه اسلامیه چه دینیه چرا اسلام رو اینقدر بی ارزش کردید شما که از طالبان بد می گفتید که حالا خودتون از طالبان بدترید آخه آدم تو این مملکت اینا رو باید به کی بگه تو مملکتی که حتی نمی تونی حرف دلت رو و نظرت رو بگی نمی تونی یه انتقاد کنی

-- ممم ، Jul 21, 2007

ترس از خدا زوری نیست که عزیز دلم... شما الان می ترسی انشاالله گناه هم نمی کنی و در آن دنیا در بهشت برین غرق در رحمت خوای بود خیالت تخت! فقط یه تمنایی داشتم که لازم نیست دست دیگران رو هم بگیری به زور مشت و لگد به بهشت ببری... آری روز حساب نزدیک است... بگذاریم خود او قضاوت کند... به جای اینکه ما خود را خدا ببینیم و بنده را قبل از روز حساب به جهنم بفرستیم... چند صباحی اندک کنار همیم در این دنیا... هممان هم آفریده ی خدا... ولی با هم متفاوت... چرا سعی دارید یک فرمول را برای همه پیاده کنید؟... من جایم جهنم... اینجا در این اندک زمان که جای شما را تنگ نکردم!... اگر مویم را نمی خواهید ببینید مرحمتی در حقم کنید و چشمتان را نیندازید... بگذارید من قبل از جهنم رفتن به میل خود باشم!... وای بر شما و خودخواهیتان اگر فکر می کنید دیگران با نحوه ی لباس پوشیدنشان جای شما را تنگ کرده اند!... یعنی دنیایی که خدایتان خلق کرد اینقدر کوچک است که برای همه مان جا ندارد؟
شما که تا ابد در بهشت خوشبختید... اندک زمانی کنار ما جهنمیان بدبگذرانید... یا اینکه خود خواهیتان هم این دار فانی و هم آخرت را با حالتی ایده آلیستی فقط و فقط باب میل خودتان می خواهد و لاغیر؟!!... باشد تا کمی انسان باشیم.

-- گناهکار ، Jul 23, 2007

اينها به اسم اسلام دارن ازمردم سواستفاده ميكنن البته ناگفته نمونه بعضي ازدخترهاي ماهم ديگه شورشو درآوردن انتظاردارن لخت مادرزادبيان بيرون و كسي نگه بالا چشمتون ابرو ولي من دست نيروانتظامي رو ميبوسم چون پسرها ودخترهاي ما ازآزادي خاتمي يه برداشت ديگه كردن فكركردن منظورش اينه كه با سرووضع خراب بيان بيرون

-- alireza ، Sep 3, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)