تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«امروز برای ما نه معیشت مناسب وجود دارد و نه منزلت»

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

فایل صدا را از «اینجا» بشنوید.

فروردین امسال با تحصن معلمین در روز‌های آخرش رنگ و بوی دهه پنجاه بخود گرفت. این جریان بازخورد تقاضای دیرینه گروهی از معلمین بود که چند سالی است برای گذران زندگی با اشتغال به کارهای دومی نظیر مسافر کشی و خرید و فروش تلفن همراه، چاله‌های خالی زندگی خود را پر می کنند. حرکتی که در سال‌های گذشته در مشهد نتوانست چندان به بار بنشیند، اما در موج تازه خود ظاهرن مصمم است که در راستای استیفای حقوق صنفی با تمام حضور و تلاش معلمین این مسیر را به جایی و سر انجامی برساند.

تحصن برای اعتراض به شرایط بد کاری و معیشتی
در ابتدا بنا بود این تحصن به دعوت انجمن صنفی فرهنگیان انجام گیرد. در نهایت کانون فرهنگیان دعوت از معلمین را بر عهده گرفت(ظاهرن این جریان صنفی از نظر وجاهت قانونی با مشکلاتی روبرو است و این موضوع توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به مدارس هم تذکر داده شده بود). تحصن در روزهای بیست و شش و بیست هفتم فروردین ماه بصورت عدم حضور در کلاس‌های درس شکل گرفت و علی رغم تذکری که توسط حراست آموزش و پرورش کتبن ابلاغ شده بود عموم معلمین در این دو روز در مدرسه حاضر ولی در کلاس‌های درس شرکت نکردند. برخی مدارس هم با برگزاری اردوهای خارج از شهر عملن بر روی این تعطیلی کلاس‌ها سر پوش گذاشتند.

تحصن در مدارس پسرانه پررنگ‌تر بود و در برخی نواحی آموزش و پرورش مانند شش و هفت به تجمع در برابر ادارات آموزش و پرورش هم کشیده شد.

خشم معلمین از توزیع بن کالا‌های نامرغوب
گفته می شود چند عامل از قبل موجب نارضایتی معلمین بوده است که با توزیع بن کالای ادارات آموزش و پرورش که به گفته اکثر معلمین از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بود، تبدیل به اعتراض شده است. بسیاری از معلمین به نشانه تحریم از گرفتن این بن‌ها خودداری کرده‌اند. مثلن کیسه پانزده کیلویی برنج تایلندی در این سبد بن در بازار آزاد حدود ۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و جزو نامرغوب‌ترین برنج‌های بازار است.

«محمد - الف» یکی از معلمینی است که با او صحبت می‌کردم . وی در مورد بن‌های غیر نقدی عرضه شده اشاره می‌کرد: «بسته‌های توزیع شده آرم‌دار است و کیفیت و آرم آن تداعی کننده بن‌های ارزاق کشورهای کمونیستی است».

«نادر - پ» نیز یکی از معلمین شرکت‌کننده در این تحصن بود. او که معلم ریاضی با ۲۲ سال سابقه کار در این سازمان است، اشاره می‌کرد: «امروز برای ما نه معیشت مناسب وجود دارد و نه منزلت. چرا که برای جبران کسری پرداخت هزینه‌های جاری زندگی باید بجای تدریس، مسافرکشی کرد. با این حساب منزلتی هم وجود نخواهد داشت».

او این حرکت‌ها را صرفن تلاشی صنفی می‌داند و می‌گوید: «هیچ‌کدام از اعتراض‌های ما سیاسی نیست و اساسن ما به دنبال احقاق خواسته‌های صنفی مان هستیم. ما تلاش می‌کنیم با برگزاری این قبیل تحصن‌ها نسبت به عاقبت بسیاری از مسایل هشدار بدهیم. امروز اگر هزینه‌ای که برای مبارزه با تهاجم فرهنگی مطرح می‌شود، صرف رفاه و معیشت معلمین شود بیش از آن پاسخ می‌دهد».

وی با گلایه از این که حرکت صنفی معلمان مشهدی در رسانه‌ها چندان منعکس نشده است اشاره کرد: «اگر حرکت دو روز گذشته پاسخ ندهد، بنابر برنامه از قبل تعیین شده در ۹ اردیبهشت باز هم معلمین در کلاس‌ها حضور نخواهند یافت، ۱۲ اردیبهشت به سر کار نخواهند رفت و در ۱۸ اردیبهشت ماه در محل مجلس شورای اسلامی تحصن خواهند کرد. من به دولت نسبت به مخاطرات بعدی این جریان هشدار می‌دهم».

این معلم با داشتن بیست و دو سال سابقه کار ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند و به عنوان شغل دوم مسافرکشی می‌کند.

در حالی که علی‌اکبر باغانی، دبیر کانون فرهنگیان کشور، صبح روز دوشنبه در کلاس درس خود دستگیر شد، معلمین مشهدی نیز برای ادامه تحصن تا حصول پاسخ مناسب اعلام آمادگی کرده‌اند.

«حسین - ن» دبیر یکی از نواحی مشهد که یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این تحصن بود، با اشاره به محدودیت زمانی و نزدیکی فصل تعطیلات، اظهار امیدواری کرد که این بار پیش از تعطیلات مدارس آنها بتوانند نتایج مناسبی بگیرند. این معلم با مدرک تحصیلی کارشناسی، بنابر اظهار خودش ماهیانه حدود ۲۳۰ هزار تومان دریافت می‌کند. او در پایان صحبت اش گفت: «احساس می‌کنم دیگر چیزی برای از دست دادن وجود ندارد».

البته باید اشاره کرد که معلمین جانباز و یا آزاده با احتساب یک مدرک بالاتر تشویقی از مشکلات مالی کمتری برخوردارند، اگرچه که تعداد آنان نیز بسیار قلیل است.

مشهد دو سال پیش نیز شاهد تحصن و اعتراض گروهی از معلمین در جلوی اداره آموزش و پرورش بود که با دخالت نیرو‌های انتظامی بدون حصول نتیجه پایان یافت. در آن زمان یکی از معلمین بر اثر اصابت باتوم به جمجمه‌اش کشته شد و تعدادی نیز بازداشت شدند که هنوز به روشنی از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

وقتی دیگر شاید...!
اگرچه مطبوعات خبر از افزایش حقوق معلمین با ضریب ۳۰۰ را در آینده می‌دهند و اشاره به خبر‌های خوش رییس جمهوری در زمینه معیشتی معلمین می‌کنند، اما تا زمان ارسال این گزارش، علی‌رغم تماس‌های مکرر رسانه‌ها با روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و مدیرکل این سازمان هیچ‌گونه پاسخی در خصوص زمان این «اخبار خوش» داده نشده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام .کدام یک از اعتراضات معلمان منعکس شد؟چندي پیش که بن غیر نقدی توزیع شد در یکی از مناطق اعلام کردند که معلمین بروند از کمیته امداد امام با ارائه بن کاغذی اجناس را دریافت کنند؟توهین بیش از این؟؟؟من نمی دانم غیرت این معلمان کجا رفته و جالب انکه همین چند روز پیش خبرنگاران به راه افتاده اند در مدارسی که مدیران و دبیرانشان از منتسبین نزدیک نظام هستند گزارش می گیرند که هیچ اعتصابی نبوده و همه اینها تبلیغات غرب بود؟ از دولتي که با قشر فرهنگیش به این صورت برخورد غیر فرهنگی می کند در رابطه با سایر ملل چه انتظاری داریم؟ اینها که چهار تا فرهنگی مظلوم و بی دفاع را تا جان دارند کتک می زنندباور می کنید که بمب اتم نسازند و دنیا را تهدید نکنند؟؟؟؟؟؟؟

-- ali -re ، Apr 20, 2007

بغضي است در گلو كه سكوت است مرحمش!
معلم نيستم اما دردي را كه در سينه هر معلم است از بيداد اهرمن، با تمام وجودم حس می کنم و انزجار خود را از مسئولان نادان و بی کفایت کشورم اعلام می کنم.

-- رها ، May 2, 2007

بغضي است در گلو كه سكوت است مرحمش!
معلم نيستم اما دردي را كه در سينه هر معلم است از بيداد اهرمن، با تمام وجودم حس می کنم و انزجار خود را از مسئولان نادان و بی کفایت کشورم اعلام می کنم. به امید عدالت و آزادی ...

-- رها ، May 2, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)