خانه > حسین علوی > گفت و گو > «اعدام نوجوانان، به نام اولویت شرع بر قانون» | |||
«اعدام نوجوانان، به نام اولویت شرع بر قانون»حسین علویalavi@radiozamaneh.comگزارشهای منتشره از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بینالملل، نشان میدهد که تعداد کشورهایی که مجازات اعدام را لغو کردهاند، افزایش پیدا کرده و در حال حاضر بنا به آمار رسمی، ۱۳۷ کشور این را پذیرفتهاند. در اینباره با عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعههای حقوق بشر گفت و گو کردم و در ابتدا پرسدم تا چه حد میشود این را پیشرفتی نسبت به سالهای قبل دانست؟
شش سال پیش که نخستین کنگره جهانی بر ضد مجازات اعدام در استراسبورگ برگزار میشد و ما هم در آن شرکت داشتیم، حتا نیمی از کشورهای عضو سازمان ملل هم مجازات اعدام را لغو نکرده بودند. ولی الان خوشبختانه، آمار نشان میدهد که بیش از دوسوم کشورهای عضو سازمان ملل، مجازات اعدام را لغو کردهاند. نگرانی ما الان کم و بیش مربوط به ۳۰ـ ۴۰ کشور است که هم هنوز اعدام قانونی است و هم متاسفانه اجرا میشود، هرچند که به صورت خیلی پراکنده. در صدر کشورهایی که سالهاست دمکراسیهای پارلمانی دارند، کشورهای ایالات متحده آمریکا، ژاپن و هند هستند. برای ما قابل پذیرش نیست که در نخسیتین سالهای قرن بیست و یکم هنوز دمکراسیهای جهان هم به این واقعیت نرسیدهاند که اعدام مجازاتی غیرانسانی است و هم مجازاتی است که هیچ تاثیری در مبارزه با جرم و جنایت ندارد و مجازاتی است که از عهد عتیق، به لحاظ فرهنگی، هنوز متاسفانه در برخی از جامعهها مانده است. البته تکلیف این سه کشور، بهویژه هند و ژاپن، جدا است. تعداد اعدامها هیچ ارتباطی با وضعیتی که، متاسفانه، در قارهی بلاخیز آسیا که قهرمان نقض حقوق بشر است، ندارد. میبینید که از این سه دمکراسی، دو دمکراسی آن در منطقهی آسیا است. یعنی دمکراسیهای آسیایی هم هنوز در بارهی لغو اعدام تردید میکنند، چه رسد به کشورهایی که در صدر کشورهای اعدام کننده هستند. مثل چین، ایران، عربستان سعودی و پاکستان. به خاطر همین هم همیشه این کشورها بیشتر آماج حملهها و انتقادهای حقوق بشر بودند. به همین دلیل ما همچنان از سازمان ملل میخواهیم که در ارتباط با پروتکل ـ هرچند اختیاریـ «میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی»، دنبال ساز و کارهای دیگری باشد، برای اینکه این کشورها را هم تشویق کند و شاید ناگزیر کند از این که اگر هم به صورت قانونی اعدام را لغو نمیکنند، بالاخره به قطعنامهی سال گذشتهی مجمع عمومی سازمان ملل احترام بگذارند و لااقل اعدام را متوقف کنند.
سازمان ملل و بقیهی نهادهای بینالمللی مدافع حقوق بشر چه امکانات و مکانیسمهایی برای اعمال نظر خودشان دارند. برای نمونه، یکی از شرایط ورود به اتحادیهی اروپا، لغو مجازات اعدام در این کشورهاست و این کارایی زیادی داشته است. آیا مکانیسمهای مشابهی که از جنبهی سیاسی هم کشورها را تحت فشار قرار بدهد، وجود دارد که هنوز استفاده نشده باشد؟ مسلماً وجود دارد. میدانید که «شورای حقوق بشر»، شورایی جدیدالتاسیس است. یعنی با همهی انتقادهایی که طی سالهای گذشته به کارکرد کمیسیون حقوق بشر بود، این شورا دو سال است که تشکیل شده است. یکی از خواستههای ما این است که شرایط عضویت در این شور را، موکول کنند به احترام به وضعیت حقوق بشر. البته در حال حاضر، یکی از پیششرطهای عضویت در این شورا، تعهد همکاری با نهادهای حقوق بشر سازمان ملل است. ولی ما مدافعان حقوق بشر انتظار و توقع بیشتر داریم. مثلاً کشورهایی که مجازات اعدام را لغو نکردهاند، یا لااقل به قطعنامهی سال گذشته نمیپیوندند که اعدام را متوقف کنند، نتوانند در این شورا عضویت پیدا کنند. همین وضعیت در دیگر نهادهای سازمان ملل هم هست. در شورای امنیت که قوهی اجرایی سازمان ملل است، متاسفانه دو عضو از پنج عضو دایمی این شورا هم جزو کشورهایی هستند که همچنان بر قانونی بودن و اجرای حکم اعدام اصرار میورزند. خُب انتظار داریم اینها بیایند برای عضویت بقیهی کشورها در شورای امنیت، چنین شرطهایی بگذارند؟ در تمام نهادهای سازمان ملل، صندوق بینالمللی پول، بانک جهانی، همین وضعیت هست. درست است که این ضمانت اجراها بیشتر ضمانت اجراهای سیاسی است، نه ضمانت اجراهای حقوقیـ قضایی که منجر به یک نوع محدودیتهای دیگر بشود، ولی ما اعتقاد داریم که اگر سازمان ملل واقعاً بخواهد، لااقل اعمال اعدام را در دنیا متوقف کند، یا روزبهروز به طرف کاهش ببرد، همچنان در چهارچوب ساختار کنونی سازمان ملل و منشور ملل متحد هم ضمانت اجراهایی هم یافت میشود. در این میان صدور حکم اعدام و اجرای آن برای کودکان و نوجوانان، وضع وخیمتری دارد و توجه بیشتری را بهخودش جلب کرده است. بهویژه در مورد ایران که حتا «کنوانسیون حقوق کودک» را هم امضا کرده است. اساساً این کنوانسیون چه ضمانتهای اجرایی دارد؟ در مورد اعدام کودکان، دست ما بیشتر باز است. به لحاظ اینکه، موقعی که مجمع عمومی سازمان ملل «میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی» را در سال ۱۹۶۶ تصویب کرد، هنوز شرایط دنیا طوری نبود که در میثاق، اعدام را لغو کنند. به خاطر همین هم بعد یک پروتکل الحاقی به میثاق اضافه شد که بعد کشورها به آن پروتکل پیوستند. در مورد کنوانسیون حقوق کودک اینطور نیست. بیشتر از ۱۴ـ ۱۵ سال از عمر تصویب این کنوانسیون نمیگذرد. در مادهی اول کنوانسیون کودک را تعریف کردهاند، یعنی هر طفل یا هر نوجوانی که هنوز به سن ۱۸ سال نرسیده است. متاسفانه سازمان ملل بعضی وقتها در الحاق به کنوانسیونها و عهدنامههای حقوق بشر، کیفیت را فدای کمیت میکند. یعنی به صرف اینکه تعداد اعضای این کنواسیون زیاد باشد، بسنده میکند و در گذشته اجازه داده بعضی از کشورهایی که در عمل نشان دادهاند که به حقوق بشر نه اعتقاد دارند و نه حاضرند هیچ التزامی بدهند؛ شرایطی مثل پیوستگی و الحاق مشروط را بگذارند. این تنها عهدنامهی حقوق بشری است که طی سی سال گذشته جمهوری اسلامی ایران آن را امضا کرده و بعد هم در مجلس ایران تصویب نشده، گذاشته مشروط بر اینکه با قوانین داخلی ایران تطبیق بکند. در قوانین داخلی ایران، چه در قانون مدنی، چه در قانون مجازات، اغتشاشی ایجاد کردهاند البته اغتشاش عمدی، نمیگویم فقط از روی نافهمی. به خاطر این که این طبیعت حکومت دینی است که مقررات شریعت همیشه باید حاکم بر اصول حقوقی باشد. بنابراین در مسالهی تکلیف شرعی و سن بلوغ قانونی اغتشاشی صورت گرفته. با توجه به اینکه در فقه اسلام ـ یا شیعهـ دختر ۹ ساله و پسر ۱۵ ساله، مکلف محسوب میشوند، به این اعتبار آنها را بالغ هم قلمداد میکنند و از این نظر است که طی سالهای گذشته بچههای ۱۵ـ ۱۶ ساله در ایران محکوم به اعدام شدهاند؛ و پاسخ دادهاند که در زمان ارتکاب، مطابق قوانین ایران، بالغ بودند و پس از این که در چهارچوب کنوانسیون کودک به سن رشد و بلوغ رسیدند، اعدام شدند.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
دموكراسي سرمايه داري بر اساس اصالت فرد و فرد كرائي شكل كرفته و جامعه تابعي از افراد است به همين دليل فرد در مقابل اعمالش مسئول شناخنه مي شود و بايد در مقابل اعمالش هم مجازات شود تاثير متقابل فرد و اجتماع را اين دموكراسي نمي شناسد فرد به تنهائي در يك رقابت بازار آزاد با افراد ديكر و ورشكست كردن ديكري مي تواند صاحب ثروت و قانون شود به همين دليل اين دموكراسي نمي تواند جلوتر قدم بردارد اما خوشبختانه جامعه دائما به سمت وحدت جلو مي رود و جمع كرائي و جامعه كرائي رشد يابنده است و فرد و اجتماع مسئول خود و اجزاء هستند در يك جنايت هم فرد و هم اجتماع مسئول شناخته مي شوند و افراد اجزاء غير قابل تفكيك هستند و مجازات اعدام تنها به معني رفع مسئوليت اجتماعي ست نسبت به اجزاء خويش . هر جه كه به عقب برويم مشاهده مي كنيم ايده هاي ماقبل سرمايه داري خشونت بار ترند و در واقع مجازات اعدام ناشي از خزي و خصلت وحشيانه ي جزامع است
-- فرهاد-فرياد ، Oct 12, 2008به نظر من کشتن انسان ز نده کاری بسیار وحشیانه و دور از انسانیت است.هر چند فرد خاتی دارای جرم سنگین باشد.جرم وی ریشه در بیماریه فردی و اجتماعی دارد.و حذف فرد خاطی با اعدام به بهانه ایجاد عبرت برای دیگران موجب کاهش جرم نخواهد شد.بلکه باید فرد و جامه وی را درمان و اصلاح و با زندان او را از جامه موقتا حذف نمود.
-- بدون نام ، Feb 2, 2009