تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با عبدالفتاح سلطانی، سخنگوی شورای ملی صلح

«نمی‌توانیم با شعار، ادعای برابری کنیم»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

بیست و یکم سپتامبر، روز جهانی صلح است. به همین مناسبت به سراغ عبدالفتاح سلطانی، سخنگوی شورای ملی صلح در ایران رفتم و در این رابطه با او گفت و گو کردم.

Download it Here!

آیا به مناسبت روز جهانی صلح، شورای ملی صلح و یا نهادهای دیگر در ایران، برنامه‌هایی داشتند؟

از نهادهای دیگر خبر ندارم؛ ولی شورای ملی صلح برنامه‌ای نداشته است. به دلیل این‌که با ماه رمضان مصادف بوده است و هیأت اجرایی هم تازه کار خود را شروع کرده و کارهایی در دست اجرا دارد؛ ولی امسال برای این مناسبت برنامه خاصی نداریم.

در ایران، افکار عمومی از چه ناحیه‌ای صلح را در خطر می‌بینند و اساساً چه استنباطی از مفهوم صلح و جنگ وجود دارد و شورای ملی صلح در این زمینه چه ارزیابی سیاسی جدیدی ارایه می‌کند؟

اولین شعاری که کمیته موقت صلح مطرح کرد، «جنگ نه؛ صلح و حقوق بشر آری» بود. این شعار طبیعتاً پیامدهایی را در بر دارد و معانی خاص خودش را دارد.

ما از دو دیدگاه به صلح نگاه می‌کنیم. یکی از دیدگاه داخلی که باید بین تمام اقوام و ملیت‌ها و مذاهب و ادیان مختلفی که در سرزمین کهن ایران وجود دارد، صلحی پایدار برقرار شود و این مگر با رعایت تمام موازین حقوق بشر برای همه‌ی آحاد ملت ایران از هر فرقه و قوم و قبیله و دین و مذهب، ایجاد نمی‌شود.

این نیاز دارد به این‌که حاکمیت این فضا را برای همه قومیت‌ها، مذاهب، ادیان و همه‌ی آحاد ملت ایران و همه‌ی تشکل‌های سیاسی ایجاد کند که بتوانند اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین حقوق خودشان را مثل آزادی بیان، آزادی عقیده، حق اشتغال، حق مشارکت در تعیین سرنوشت اجتماعی و الی آخر داشته باشند.

اگر این وضعیت در داخل پیش نیاید طبیعی است که ما نمی‌توانیم با شعار صلح، صلح را ایجاد کنیم. قصد ما این است که موازین حقوق بشر و ضوابط حقوق جهانی بشر را در جامعه خودمان پیاده کنیم یا در جهت پیاده شدن‌‌اش کمک کنیم.

از مسوولین بخواهیم که روز به روز این‌ها را بیشتر مراعات کنند و حقوق همه‌ی ادیان و اقوام را رعایت کنند تا بتوانیم صلحی پایداری در جامعه داشته باشیم.

از بُعد بین‌المللی با توجه به تهدیدهایی که در شرایط فعلی متوجه سرزمین ما است، سه مطلب را همیشه مطرح کردیم:

یکی وضعیت نه جنگ نه صلحی است که فعلاً در آن قرار داریم. ما با این وضعیت مخالف هستیم و معتقدیم که به ضرر منافع ملی ما و به ضرر ملت ایران است.

دیگری وضعیت تحریم‌ها‌ست که معتقدیم فشار مستقیماً بر ملت ایران می‌آید.

وضعیت سوم هم تهدید نظامی است.

طبیعی است که ما نمی‌خواهیم پای هیچ بیگانه‌ای به سرزمین ما باز شود و همه‌ی فعالان و طرفداران صلح، مخالف هر نوع تجاوز از هر ناحیه‌ای از سوی دولت‌ها هستند.

لذا ما سعی می‌کنیم زمینه‌ای برای ایجاد وحدت ملی و تلاش برای ایجاد یک آشتی ملی بین همه اقوام و تشکل‌های سیاسی فراهم کنیم.

البته باید ابعاد اقتصادی قضیه را در نظر بگیریم، تا زمانی که عدالت اقتصادی در جامعه پیاده نشده، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که سیستان و بلوچستانی و کُرد و عرب، همان احساسی را داشته باشد که یک ساکن تهران دارد.


عبدالفتاح سلطانی، وکیل

می‌دانیم که در بعضی از استان‌های کشور محرومیت موج می‌زند، مشکلات زیاد وجود دارد. تا زمانی که مشکلات اقتصادی آن‌ها حل نشود، نمی‌توانیم با شعار با آن‌ها ادعای برابری و برادری کنیم.

در ارتباط با جنبه‌های سه‌گانه‌ای که اهداف شورای ملی صلح دارد، آیا تبادل نظر بین احزاب سیاسی، چه در داخل حکومت و چه در بیرون نظام، با دولت انجام می‌پذیرد و اساساً در این رابطه شورای صلح تا چه حد موفق بوده است؟

در تلاش بوده و هستیم که از همه‌ی تشکل‌ها، همه‌ی جریانات فکری سیاسی و اعتقادی در شورای ملی صلح، نماینده‌ای حضور داشته باشد.

از خیلی‌ها هم دعوت کردیم، بعضی‌ها به دلایلی که خودشان می‌دانند، تشریف نیاوردند. ولی شورای ملی صلح از بسیاری از جریانات و جناح‌بندی‌ها و باورهای مختلف سیاسی، مذهبی و نمایندگان گروه‌های مختلف که تشریف آوردند، نمایندگی می‌کند.

همچنین نمایندگانی از تشکل‌های مختلف مدنی مثل تشکل‌های صنفی معلمان، کارگران و اساتید دانشگاه و هنرمندان وجود دارند.

ما تلاش کردیم بدون در نظر گرفتن باورهای سیاسی، اعتقادی و اشخاص، از هر کسی که احساس کردیم دلسوز ملت است و منافع ملی ایران را در نظر می‌گیرد و به وحدت و یکپارچگی ایران و استقلال کشور اعتقاد دارد، دعوت کنیم.

الان در شورای ملی صلح از تمام این جناح‌ها، افرادی حضور دارند، البته طبیعی است که شورای نوپایی است که فعلاً باید کار و تلاش کند تا بتواند به هدف خودش برسد.

اخیراً شورای ملی صلح، انتخابات درونی خودش را برگزار کرده است. این انتخابات چگونه بوده است؟

در‌واقع چون خود شورا، یک جنبش صلح‌خواهی است، رییس ندارد و شورایی اداره می‌شود. ولی برای تسریع امور در مراحل کارهای اجرایی و کارهایی که به هرحال عملیاتی است، یک هیأت اجرایی دارد که این هیأت مجری مصوبات شورای ملی صلح است.

هیأت اجرایی متشکل از ۱۵ نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل هستند. هیأت اجرایی، هیأت رییسه‌ای برای کارهای اجرایی انتخاب کرده است.

سرکار خانم نرگس محمدی به‌عنوان رییس هیأت اجرایی انتخاب شدند، آقای عیسی سحرخیز به‌عنوان نایب‌رییس انتخاب شدند، بنده به‌عنوان سخنگو و جناب آقای حسین شاه‌حسینی به‌عنوان خزانه‌دار انتخاب شده‌ است که در‌واقع این‌ها برای اداره کارهای اجرایی، به‌عنوان هیأت رییسه پیشقدم شدند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
آغاز‌ به‌کار «شورای ملی صلح» در ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

... Egar rast migoid shoraye zede Estebdad dorost konid.

-- بدون نام ، Sep 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)