تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با رجبعلی مزروعی، عضو دفتر سیاسی حزب مشارکت

مزروعی: خاتمی برای بعد از انتخابات تردید دارد

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

در حالی که وزارت کشور تاریخ برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران را ۲۲ خردادماه آینده اعلام کرده است، هنوز هیچ‌یک از دو جناح اصلی جمهوری اسلامی ایران، به تعیین کاندیدای مشخص خود نزدیک نشده‌اند.

اگرچه انتخابات در جمهوری اسلامی همچنان در انحصار دو جناح درون نظام موسوم به محافظه‌کار و اصلاح‌طلب است، با این حال رقابت این دو جناح در این دوره پیچیده‌تر از دوره‌های قبل به نظر می‌رسد.

شاید بتوان بزرگ‌ترین مشکل جناح محافظه‌کار برای معرفی کاندیدا را ناشی از عملکرد سه ساله‌ی آقای احمدی‌نژاد دانست که مورد انتقاد وسیعی در سطح جامعه قرار گرفته و حمایت مجدد از او را با دشواری و تردید مواجه ساخته است.

با این حال پشتیبانی صریح و قاطع رهبر جمهوری اسلامی از دولت احمدی‌نژاد در دیدار هفته‌ی دولت، این مساله را روشن ساخت که به هر حال آقای احمدی‌نژاد یکی از نامزدهای محافظه‌کاران خواهد بود.

اما در جناح موسوم به اصلاح‌طلبان، مساله کمی پیچیده‌تر است. زیرا تردید محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین به حضور در عرصه انتخابات که با پشتیبانی رهبر جمهوری اسلامی از احمدی‌نژاد بیشتر هم شده است، کار اجماع اصلاح‌طلبان بر سر یک کاندیدا را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو کرده است.

گرایش‌های مختلف اصلاح‌طلب در این روزها از موانع متعدد بر سر نامزدی آقای خاتمی سخن می‌گویند. در این زمینه با رجبعلی مزروعی، عضو دفتر سیاسی حزب مشارکت گفت و گو کردم.

Download it Here!

آقای مزروعی مهم‌ترین این موانع چیست؟

موانع اصلی به تردیدی برمی‌گردد که خودشان در این زمینه دارند. به هر حال ایشان هنوز متقاعد نشده که بیاید. شاید دیگران به شکل دیگری به این مساله تا تاریخ انتخابات نگاه کنند، اما ایشان به بعد از انتخاب شدن، فکر می‌کند. فکر نمی‌کنم مانعی برای ورود به صحنه‌ی آقای خاتمی باشد.

این تردیدها مشخصا در چه زمینه‌ای است؟

به هر حال ایشان دو دوره رییس‌جمهور بوده‌اند و مسایل و مشکلات و موانع را می‌داند. الان تردید دارد که اگر دوباره بر آن مسند قرار گیرد، آیا مشکلات وجود دارد یا نه. آیا در شرایط جدید می‌تواند به وعده‌ها و آنچه می‌خواهد، عمل کند.


رجبعلی مزروعی، عضو دفتر سیاسی حزب مشارکت (عکس: سایت اصلاحات)

در میان گرایش‌ها و جریانات اصلاح‌طلب از افراد دیگری هم برای نامزدی نام برده شده است. از جمله آقای کروبی و همچنین آقای عبدالله نوری. فکر می‌کنید چند نامزده بودن جریانات اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری چه کمکی به این‌که بتوانند اجماعی به‌وجود بیاورند، خواهد کرد؟

همه‌ی افرادی که صحبت‌شان را می‌کنید، هیچ‌کدام برای آمدن به میدان اعلام آمادگی نکرده‌اند، بنابراین هنوز نمی‌توان در مورد این افراد اظهار‌نظر کرد. اما از طرف دیگر همه‌ی گروه‌های اصلاح‌طلب نظرشان بر این است که اگر بخواهند وارد انتخابات شوند، در سایه اجماع همگی وارد شوند.

برخی از آقای محمدرضا عارف برای کاندیدای ریاست جمهوری از جریانات اصلاح‌طلب نام می‌برند. البته خود ایشان گفته‌اند که اگر آقای خاتمی بیاید کاندیدا نخواهد شد. این بدان معناست که در صورت عدم حضور آقای خاتمی، ممکن است که آقای عارف کاندیدا باشند؟

نمی‌توانم از طرف همه‌ی اصلاح‌طلبان حرف بزنم، اما فکر می‌کنم برخی از گروه‌ها به ایشان گفته‌اند که اگر آقای خاتمی نیاید، به هر حال ایشان کاندیدای این گروه نخواهد بود. به هر حال فکر نمی‌کنم که آقای عارف بتوانند خیلی پشتیبانی گروه‌های اصلاح‌طلب را جلب کنند.

جلسات مشاوره‌ای برای گرایشات اصلاح‌طلب برای اجماع حول یک نامزد بود. نتایج اخیر این بحث‌ها چه بوده است؟

این جلسات هنوز ادامه دارد و فکر می‌کنم چون هنوز هیچ‌کدام از نامزدهایی که ب‌تواند مجموعه اصلاح‌طلبان را دور خودش جمع کند، اعلام آمادگی نکرده است، بنابراین آن جلسات هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

در آن جلسات روی کلیات توافق کردند که اجماع داشته باشند و در یک حرکت جمعی پیش بروند. ولی به هر حال چون تکلیف نامزدها روشن نیست، طبیعی است که آن جلسات هم هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)