تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس مسائل استراتژیک در کالج نظامی سلطنتی کانادا:

«ایران نباید روی روسیه حساب کند»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

مناقشه‌ی روسیه و غرب بر سر گرجستان پیچیده‌تر می‌شود. در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به تأخیر در عقب‌نشینی نیروهای روسیه از گرجستان و به رسمیت نشناختن تمامیت ارضی این کشور از سوی روسیه انتقادات بیشتری را مطرح می‌کنند، روز گذشته معاون ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد که این کشور، کنترل بندر پوتی را در دست خودش نگاه خواهد داشت.

این فرمانده هم‌چنین اظهار داشت که اگر آمریکا گرجستان را مسلح کند، روسیه نیز می‌تواند نیروهای بیشتری را به گرجستان بفرستد.

در همین ارتباط با هوشنگ حسن‌یاری، استاد و کارشناس مسائل استراتژیک در کالج نظامی سلطنتی کانادا گفت و گو کردم و ابتدا این مسأله را مطرح کردم که آیا مسأله‌ی گرجستان با روند کنونی می‌تواند به یک مناقشه‌ی بزرگ با غرب و به‌ویژه آمریکا و روسیه تبدیل بشود؟

Download it Here!

بله، کاملاً. اگر که نگاه بکنیم به روابط روسیه با کشورهای پیرامونی‌اش و به خصوص با کشورهای تازه به استقلال رسیده که از شوروی سابق جدا شدند، می‌بینیم که روسیه هرگز این واقعیت را هضم نکرده و آن را نپذیرفته و به همین خاطر است که از زمان یلتسین به این طرف، همواره سعی شده که دوباره آن نفوذ روسیه را براین سرزمین‌های پیرامونی به‌وجود بیاورند.

‌در این راستا است که سازمان کشورهای مشترک‌المنافع به‌وجود آمد تا تأمین‌کننده‌ی این نیازهای امنیتی روسیه باشد که سازمان منطقه‌ای بسیار ناکارآمدی است.

به همین خاطر است که روسیه همواره سعی کرده که ‌‌کشورها یا مناطقی را از این مجموعه که خیلی هم همراهی با سیاست‌های مسکو نداشتند، به هر شکلی که شده، تحت فشار قرار بدهد.

در مورد گرجستان به خصوص روسیه همواره سعی کرده که به مناطق استقلال‌طلب گرجستان، انواع کمک‌ها را بکند و آن‌ها را تحت حمایت خود قرار بدهد و آن‌چه هم اخیراً بین روسیه و گرجستان گذشته، در این راستا بوده است.

گرجستان کشوری است که متوجه غرب است و دارای پیمان آتلانتیک شمالی با آمریکا بوده است. روسیه خواسته گرجستان را تنبیه کند تا درسی باشد برای کشور بزرگ‌تری نظیر اوکراین که چنین هوایی، یعنی نزدیکی با غرب و ناتو را به سر خود نیندازد.


هوشنگ حسن‌یاری

در این راستا است که غرب عکس‌العمل نشان می‌دهد و معنای این عکس‌العمل این است که غرب هم احساس خطر جدی می‌کند و در پی آن است که به هر شکلی که شده، نفوذ روسیه را در این مناطق به نوعی تحت کنترل در بیاورد و می‌توان انتظار داشت که به نوعی درگیری به برخورد بین روسیه و غرب و به خصوص آمریکا بینجامد.

به این ترتیب اگر مناقشه بر سر گرجستان به مهم‌ترین مسأله‌ی سیاست خارجی غرب و به‌ویژه ایالات متحده و روسیه تبدیل شود، تأثیر آن بر مناقشه‌ی هسته‌ای ایران چه خواهد بود؟

اگر که در کوتاه‌مدت نگاه کنیم، یکی از رهبران روسیه اعلام کرده که این وضعیت می‌تواند بر رفتار روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در مورد پرونده‌ای هسته‌ای ایران تأثیر بگذارد. معنای ساده‌ی چنین حرفی این است که روسیه هر نوع قطعنامه‌ی جدیدی را که تحریم‌های جدیدی را بر ایران اعمال بکند، وتو خواهد کرد.

بنابراین می‌شود انتظار داشت که در کوتاه‌مدت در صورت وخامت بیشتر بین روسیه و غرب و به خصوص آمریکا، روسیه به چنین کاری دست بزند و مانع صدور قطعنامه‌ی جدیدی علیه ایران بشود. منتها این پیامد کوتاه‌مدت است.

به اعتقاد من در بلند‌مدت، نه روسیه و نه آمریکا هی ‌کدام منافع ملی‌شان در این نیست که بحران فعلی را گسترش بدهند و به نوعی به آن دوران جنگ سرد زمان شوروی و به اصطلاح کمپ غربی‌ها بازگردیم.

بنابراین می‌شود انتظار داشت که در میان‌مدت و در دراز‌مدت دوباره روابط این دو مجموعه مثل سابق عادی‌تر بشود. در چنین صورتی مسأله‌ی ایران به همان حالت قبل برمی‌گردد و ۵+۱ کار خودش را ادامه می‌دهد و قطعنامه‌های جدید و تحریم‌های بیشتری را بر ایران اعمال خواهند کرد و مسائلی از این قبیل.

این موضوعات بستگی به داد و ستدهای دیپلماتیکی دارد که بین روسیه و آمریکا صورت خواهد گرفت و به اعتقاد من کشوری مثل ایران بهتر است که در چنین موردی حسابی روی روس‌ها باز نکند؛ به خاطر این‌که روس‌ها نشان دادند که در زمان‌های مشکل، بیشتر با رقبا و دشمنان ایران همکاری می‌کنند تا ایران.

با توجه به این‌که در دولت کنونی آقای بوش، سیاست پرهیز از حمله‌ی نظامی به ایران در وزارت خارجه و وزارت دفاع پررنگ است، آیا ممکن است آمریکا در صدد تغییر اساسی سیاست خودش نسبت به ایران بربیاید؛ ‌طوری که در این مناقشه‌ی بین روسیه و غرب، تخفیف دادن مناقشه‌ی هسته‌ای ایران نقشی ایفا بکند؟

اگر دقت کنیم حتی زمانی که دولت بوش از گزینه‌ی نظامی علیه ایران صحبت می‌کرد، تأکید هم بر این موضوع داشتند که گزینه دیپلماتیک را ارجیح می‌دهند.

امروز هم به همین منوال است. ضمن این‌که یک تحول جدیدی به‌وجود آمده و آن این است که آمریکا اظهار علاقه کرده که دفتری را در تهران برای امور کنسولی در تهران برپا کند و اگر که چنین امری به تحقق بپیوندد، این باعث خواهد شد که اتکای بیش از حد امروز ایران به روسیه، ضعیف‌تر شود و در نهایت آمریکا را در برخورد با روسیه آزادتر ‌کند. البته منظور از برخورد، برخورد دیپلماتیک است و نه نظامی.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آمریکا با تحریک گرجستان این بحران را بوجود آورد و در غیاب اروپا قراردادهای نظامی اش را با لهستان و چک نهائی کرد در واقع بازنده ی اصلی روسیه و اروپا بودند که اروپا در برخورد با روسیه به دیپلماسی سنتی خود روی آورد و از اعمال آمریکا حمایت کرد و روسیه هم باید تصمیمی مهم اتخاذ میکرد یا با آمریکا کنار می آمد یا مردم اوستیا را قربانی میکرد . لذا روسیه نشان داد که پشتیبان محکمی در این رویداد است . این بحران در عین حال بحران غنی سازی اورانیوم توسط ایران را به حاشیه کشانده و ایران در حال تنفس است و تا زمانی که جرج بوش در کاخ سفید است امکان برون رفت از بحران روابط روسیه و آمریکا کاسته نخواهد شد و این درگیری ابعاد وسیع تری نیز خواهد یافت . اما اگر مک کین کاخ سفید را در اختیار بگیرد ممکن است همچنان این وضعیت ادامه یابد ولی اوباما با وارد کردن مجدد روسیه به همکاریهای جهانی بحران را مهار خواهد کرد . که به نفع همه ی طرفها خواهد بود . این وضعیت کشورهای مرتجعی مثل ایران و سوریه را به حاشیه ی امنیت خواهد برد .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 24, 2008

ino yek nigah bendazin bebeinid mitunid ba yek motekhases dar in rabete sohbat konid fekr konam baraye kheili ha mohem bashe http://naserkarami.blogfa.com/post-170.aspxرتبه ایران بین ۸۱ کشور که ضریب هوش آنها اندازه‌گیری شده است، ۵۶ است. عدد ۸۴ ضریب هوش ایران است.

به قول دوست عزیز مهر که زحمت تهیه این جدول را از روی سایت Wikipedia کشیده‌اند، دلمون به باهوشی ایرانی‌ها خوش‌بود که این هم درست از آب در نیامد.و بقول خودم که ما ایرانیها حقه بازهای خوبی هستیم نه انسانهای با هوش!!----بازم خودمونو گول می زنیم.

-- ali ، Aug 24, 2008

تا حالاشم حسابی به روسیه باج دادیم. دریای خزر را دو دستی تحویل روسها دادن تا مثلا روسیه هم کمک کنه نیروگاهی که 50 سال طول کشیده و هنوز تکمیل نشده را بسازد.که احتمالا 2سال هم 10kw برق برای هم میهنان درست کنه. هند وپاکستان هم بمب اتمی دارن ولی مردمش بدبختن.روسیه تا زمانی که منافع داشته باشه از ایران حمایت نسبی می کنه حداقل ایران را برای آمریکا شاخ نگه می داره. حمایتی به ارزش از دست رفتن سرمایه های ملی

-- ملت بدبخت ، Aug 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)