تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی:

«یا کروبی، یا خاتمی»

حسین علوی

هفت گروه از جریان‌های موسوم به اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای دستیابی به ائتلاف سیاسی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده؛ اولین جلسه‌ی یک گروه کار مشترک را برای هماهنگی بین خود برگزار کردند.

در گفت‌ و گویی با اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی که در این جلسه شرکت داشته، از مهم‌ترین مسایل مورد بحث و مشکلات این گروه‌ها در زمینه‌ی ائتلاف جویا شدم:

Download it Here!

با محوریت مجمع روحانیون، یک کار گروهی تشکیل شده متشکل از هفت گروه که اینها مسائل مرتبط به رسیدن به وحدت را بررسی می‌کنند.

بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی وجود دارد این است که آن جاذبه‌ی خاص خودشان را در کشور ندارند ‌و به لحاظ شکلی و ماهوی، تفاوت‌های بسیار فاحش و عمیقی بین این گروه‌ها وجود دارد.

یعنی یک گروهی سازمان یافته است و سازمان آن مشخص است، میزان مشارکت آن در فعالیت‌ها بالا است، و یک گروه دیگر را هم به دلیل عدم کارکرد حزبی نمی‌شود اصلاً حزب نامید، ولی در گروه‌ها حضور دارند.

به‌ویژه نماینده‌ی کارگزاران در این جلسات مبنای حضورش را برای رای‌گیری، وزن خودشان در گروه قرار داده است. یگر گروه‌هایی هم که بیشترین نقش را دارند، دفاترشان مشخص است، پرسنل‌شان مشخص است، میزان مشارکت آن‌ها در فرآیند برگزاری انتخابات مشخص است؛ این‌ها‌ وزن بیشتری را از سایر گروه‌ها می‌خواهند و طبیعتاً درست هم است.


اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی

چون نمی‌توان مثلاً یک رای را به چنین گروهی داد و یک رای را هم به گروهی که اصلا دفتر هم ندارد. ما همین اشکال را داریم.

باید راهی برای رسیدن به وحدت پیدا بکنیم وجه مشترک همه‌ی اصلاح‌طلبان و اتفاق نظر بر روی یک نامزد هست. اما شیوه‌ی دستیابی ما به یک نامزد، در میان اصلاح‌طلبان متفاوت است. امیدوار هستیم که این جلسات کمک کند تا گام‌های اولیه‌ی رسیدن به یک وحدت نسبی را در انتخابات آتی داشته باشد.

آیا توافق روی یک کاندیدا، به تعیین فرد مشخص هم رسیده؛ مثلاً تا الان جریان‌های اصلاح‌طلب روی آقای خاتمی خیلی صحبت شده. آیا تبادل نظرها در این سطح رسیده که روی آقای خاتمی، به عنوان کاندیدای مشترک تفاهم بشود؟

در این جلسات در حقیقت دو نامزد از طرف دو گروه به‌صورت مشخص مطرح شده‌اند. البته ما هنوز روی مصادیق به‌صورت کامل به توافق نرسیدیم. اما جناب آقای مهدی کروبی معرفی شد و در جلسات، شاخص‌ها و اولویت‌هایی در خصوص کاندیدایی ایشان مطرح شد.

برای این‌که در یازده استان کشور در دور گذشته رای اول را کسب کردند؛ زمینه‌ی ایشان برای کسب آرای استان‌های دیگر هم آماده است و می‌شود با یک وحدت بر روی کاندیداتوری جناب آقای کروبی، به پیروزی رسید.

جبهه‌ی مشارکت و مجاهدین هم جناب آقای خاتمی را مطرح کردند که البته هنوز هیچ‌کدام از این نامزدها به‌طور رسمی اعلام آمادگی نکرده‌اند. البته آقای خاتمی در جلسات خصوصی دایم اعلام عدم شرکت می‌کنند.

اما در مورد آقای کروبی، باید حزب ایشان به این جمع‌بندی برسد. ولی خود آقای کروبی هنوز هیچ‌گونه موضعی در زمینه‌ی ورود یا عدم ورود به انتخابات نگرفتند اما تا آخر تابستان تصمیم خودشان را خواهند گرفت.

در عین حال می‌توانیم بگوییم در جمع‌، نام دو نفر مطرح شده است، یکی آقای خاتمی و یکی هم آقای کروبی‌، و فعلاً بحث این دونفر وجود دارد.

پیش از این نیز بین برخی جریانات اصلاح‌طلب صحبت بود که اگر روی فرد مشخصی توافق حاصل نشود، امکان دارد حول فردی که در بین جریانات اصلاح‌طلب نیست هم توافقی ایجاد بشود و آقای ناطق نوری در این زمینه تلاش‌هایی کرده بود. آیا این آمادگی اکنون در بین جریانات اصلاح‌طلب وجود دارد؟

این موضوع در جلسه از سوی یکی از گروه‌ها مطرح شد، ولی اکثر گروه‌ها من‌جمله اعتماد ملی، مشارکت و مجاهدین و برخی دیگر از گروه‌ها در خصوص این پیشنهاد مقاومت کردند و از دستور کار خارج شد.

در جلسات آینده هم روی همین مباحثی که عرض کردم، بحث خواهد شد و تا نهایتاً با محور مجمع روحانیون مبارز بتوانیم به یک وحدت نظری دست پیدا بکنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آخی بمیرم برا آقای کروبی که هنوز درباره کاندیتاتوریش اظهار نظر نکرده و منتظر نظر حزبشه!!!

-- هاتف ، Aug 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)