تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با صادق زیباکلام پیرامون سخنان باراک اوباما درباره مناقشه هسته‌ای ایران

«هیچ کس حرف‌های آقای احمدی‌نژاد را باور نمی‌کند»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

Download it Here!

سخنان بارک اوباما، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سفر به کشورهای اروپایی، به ویژه در رابطه با مناقشه هسته‌ای ایران، مورد بحث رسانه‌ها و محافل سیاسی است.

اوباما در این سفر بر ضرورت پاسخ مثبت ایران به بسته پیشنهادی کشورهای موسوم به «۱+۵» تأکید کرد و گفت که پیروزی دموکرات‌ها و یا جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده آمریکا، تأثیری بر مواضع آمریکا در این زمینه نخواهد داشت. او مانند جرج بوش گفت که آمریکا برای حل مناقشات هسته‌ای ایران، همه گزینه‌ها را در نظر خواهد داشت.

دکتر صادق زیباکلام، تحلیل‌گر سیاسی در تهران در گفت و گو با رادیو زمانه پیرامون ارزیابی محافل سیاسی ایران درباره این سخنان بارک اوباما می‌گوید:


دکتر صادق زیباکلام، تحلیل‌گر مسائل سیاسی

ممکن است برخی از رهبران ایران بر این تصور بوده باشند که اگر بتوانند این چند ماه باقی مانده تا انتخابات آمریکا را (تا آبان‌ماه) به شکلی دفع‌الوقت کنند، ممکن است اوباما انتخاب شود و شاید شرایط برای ایران قدری بهتر شود. موضع سختی که آقای اوباما نشان می‌دهد، شاید تعمداً به این منظور باشد که ایرانی‌ها از این تصور بیرون بیایند.

درست است که آقای اوباما گفته است که می‌خواهد سیاست جرج بوش را در مورد ایران کنار بگذارد و می‌خواهد که با ایران صحبت کند؛ اما او در عین حال می‌خواهد این پیام را به ایرانی‌ها بدهد که این‌ها هیچ کدام به این معنی نیست که او غنی‌سازی را هم تحمل خواهد کرد.

شاید این موضع سرسختانه‌ای که اوباما در قبال ایران گرفته است، حاوی این پیام باشد که اگر او هم بیاید چندان تفاوتی با جرج بوش و مک‌کین نمی‌کند.

ایرانی‌ها ممکن است نظرشان این باشد که اوباما بلوف می‌زند؛ او سرسختی جمهوری‌خواهان را نمی‌تواند داشته باشد و باید نشان دهد که تغییر و تحولاتی به وجود آمده است و حرف‌هایش را نباید خیلی جدی گرفت.

ممکن هم هست که این موضع اوباما، این تاثیر را هم بگذارد که ایرانی‌ها فکر کنند با توجه به موضع سفت و سختی که اوباما دارد و چندان تفاوتی با جمهوری‌خواهان ندارد، بهتر است بر روی بسته پیشنهادی جدید به یک توافقی برسند.

آقای رفسنجانی اعلام کردند که سیاست تعیین ضرب‌الاجل برای پاسخ شفاف ایران به بسته پیشنهادی نادرست است و ایشان مخالف این ضرب الاجل و خواست کشورهای ۱+۵ هستند. آیا این بدان معنی است که ایران با پاسخ منفی در نوبت بعدی مذاکرات شرکت خواهد کرد؟

نه. ممکن است پاسخ ایران مثبت باشد؛ ممکن است پاسخ ایران منفی باشد. ممکن است ایران آماده باشد بر سر این مسأله «تعلیق در برابر تعلیق» به یک شکلی به توافق برسند.

منتهی ایران می‌خواهد بگوید صرف نظر از این که پاسخ من چه است، هل ندهید؛ مرا دوره نکنید که «همین الان باید جواب بدهی.» چون در این صورت جواب من منفی است. به دنبال این حالت نروید که ایران باید هر چه سریع‌تر جواب دهد؛ وگرنه چنین و چنان می‌کنیم.

ایرانی‌ها می‌خواهند بگویند که این لحن کلام را کنار بگذارید و لحن تهدید را بر علیه ما به کار نبرید. بگذارید ما سر فرصت به شما پاسخ بدهیم.

از طرفی هم، کشورهای ۱+۵ می‌گویند شاید شما بخواهید تا آخر دنیا همین طور تعلل کنید و نهایتاً به ما جواب بدهید. این گونه نمی‌شود. ما یک بسته پیشنهادی به شما داده‌ایم و موارد مشخصی هم در آن گنجانده شده است. شما به ما پاسخ بدهید که این را می‌پذیرید یا نه نمی‌پذیرید. نزدیک به دو ماه است که این بسته به شما ارسال شده است.

آقای احمدی‌نژاد گفته‌اند که شرکت آمریکا در مذاکرات ژنو، نشانه پیروزی سیاست ایران است و ایران سه هزار سانتریفیوژ دیگر را هم با توافق غرب نصب می‌کند. آیا این تلقی در جناح‌های سیاسی ایران عمومیت دارد؟

من فکر می‌کنم هیچ کس مطالبی را که آقای احمدی‌نژاد می‌گویند، نه قبول دارد؛ نه اعتقاد دارد و نه باور می‌کند. اصلاً و ابداً این گونه که آقای احمدی‌نژاد می‌گویند، نیست؛ که غربی‌ها تسلیم شده‌اند؛ آمریکایی‌ها به ایران تعظیم کرده‌اند، زانو زده‌اند و به ژنو آمده‌اند و به ایران گفته‌اند سه هزار سانتریفیوژ دیگر را هم می‌توانید ایجاد کنید.

این‌ها تصوراتی است که آقای احمدی‌نژاد دارند و در خارج از ایران هیچ کس چنین تصوراتی را مطلقا ندارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سه هزار سانتریفیوژ دیگر خیلی کمه
انشا ا... 54000 تا

-- بدون نام ، Jul 29, 2008

اين آقاي زيباكلام، هميشه تحليل‌هاي زيبايي عرضه مي‌كنند، خوشحالم كه اين بار، راديوزمانه مشتري اين تحليل‌ها شده است. به اين مي‌گويند توسعه‌ي بازار سياست، در بعضي‌ها لهجه‌ها هم مي‌گويند: سياست‌ ـ بازار، و در آن كالاهايي چون: ما چگونه ما شديم، و ده‌ها قلم ديگر عرضه مي‌كنند.

-- خريدار ، Jul 29, 2008

صادق زیباکلام یکی ازبدترین تحلیگران سیاسی ایران است که تحلیل خود را نه بر مبنای آنچه که می گذردبلکه برای اینکه در چارچوب سیاسی خود که بسیار محافظه کارانه و نزدیک به رفسنجانی ونئولیبرالیسم آمریکاییست بچپاند. اوباما باید لابی صیهونیست ها راارضاءکندوبدین دلیل فرقی بین اووجورج بوش نیست. چرا صهونیسم را از قلم انداخته ای؟ همانطوری که میدانید الیت آمریکا دیگرنمیتواند چیزی نگوید زیرا این جنگ صیهونیستی خسارات فراوانی هم به وجهه آمریکاو هم به خزانه آمریکا وارد کرده
است ودیگر نمی توانند بیش ازاین منافع آمریکا را فدای منافع اسراییل کنند.صادق زیباکلام باید بداند که ایران بر حق غنی کردن خوددر کشور همچنان پافشاری میکند ولی متآسفانه این غرب است که میخواهدحق ایران که جزو NPT است راپایمال کند. کجا آقای احمدی نژاد گفته است که غربی ها تسلیم شده اند؟متاسفانه دارودسته رفسنجانی وخاتمی بیعرضه و تحلیل گران این دارودسته مانند زیباکلام با شکستن کوزه برسر احمدی نژاد قصددارند به بیعرضگی خاتمی رنگ وروئی داده و به نام دیگری به مردم ایران بفروشند. مردم ایران هوشیارتراز آنند که به دارودسته رفسنجانی و خاتمی ، طرفداران سیستم نئولیبرالیسم آمریکا و هم دستانشان مثل زیباکلام اعتماد کنند. هیچکس
حرفهای زیباکلام را باور نمی کند.

-- فروشنده ، Jul 30, 2008

tahlilhaie aghaie ziba kalam aliie, hamishe daghigh va vaghe binane ast,vali man hamishe tajob mikonam ke ishun chetor mitunan tu iran bemunan,va paksazi nemishan az daneshgah!

-- shadi ، Jul 30, 2008

درست و غلطی تحلیل های زیباکلام به جای خود، پرسش این است:
چرا در ایران فقط آقای زیبا کلام می تواند به راحتی همه را نقد کند و حتی در جریان پاکسازی اخیر دانشگاهها (ایشان استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران است!!!) که حتی به اساتید ادبیات هم رحم نمیشد، هیچ حرفی از ایشان به میان نیامد. این پرسش بسیاری از دانشجویان مخصوصا داننشجویان دانشگاه تهران است.
اگر درباره سوابق دستگیری یا احضار ایشان مطلبی دارید حتما بنویسید.

-- سلام ، Jul 30, 2008

چرا نظرات را چاپ نمی کنید. نکند شما هم با رفسنجانی فاسد ونوچه هایش زیبا کلام
سرو سری دارید.
. . . . . . . . .
زمانه ـ امیدوار بودیم لااقل در بار دوم و سومی که نظر خود را ارسال می کنید، متوجه ی پیامی که بلافاصله به رؤیت فرستنده پیام می رسد شده باشید. در آن پیام آمده که به علت تراکم اظهارنظرات رسیده به سایت، انتشار پیام شما می تواند تا بیست و چهار ساعت هم طول بکشد. فاصله ی ارسال پیام اول تا این پیام شما کمی بیشتر از ده ساعت بود.
و البته که نخیر ما با کسی سر و سری نداریم.
موفق باشید
. . . . .

-- فروشنده ، Jul 30, 2008

نظرات هنوز توسط "دبیر" تایید نشده؟!!!!
. . . . .
زمانه ـ نظر شما رؤیت و منتشر شد.
. . .

-- بدون نام ، Jul 30, 2008

ایران می داند که اگر اوباما بیاید وضعیتشان بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد شد زیرا احمدی نژاد و نظامیان حامی اش باید کناره گیری کنند تا جمهوری خواهان به حکومت برسند . همانطور که رژیم در مقابل کلینتون تسلیم شد و خاتمی را آوردند . اما دلیل اصلی اینکه جناح احمدی نژاد در ایران و جمهوری خواهان در آمریکا به این شایعه ها دامن میزنند فقط در جهت حمایت مک کین میباشد این شایعه عمدا مطرح می شود زیرا حکومت ایران در بین آمریکائی ها بسیار منفور است و بهترین موضوع برای تضعیف اوباما ست

-- فرهاد- فریاد ، Jul 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)