تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی:

اعتراض اعتماد ملی به کاندیداتوری زودهنگام خاتمی

حسین علوی

حزب اعتماد ملی در سرمقاله‌ای که در ارگان این حزب انتشار یافته، نسبت به اقدام یک جانبه مجمع روحانیون مبارز در معرفی محمد خاتمی به عنوان کاندیدای دور آینده ریاست جمهوری در ایران انتقاد کرده است.

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره موضوع و دلایل این انتقاد به رادیو زمانه می‌گوید:

Download it Here!

از منظر رسیدن به یک انتخاب واحد نسبت به مجمع روحانیون، گلایه داشتیم. آن هم به این شکل بوده که ما با شخصیت خود جناب آقای خاتمی حرفی نداریم و انتقاد ما به نوع انتخاب است، نه به شخصیت.

اتفاقاً مجمع روحانیون اولین حزبی بود که اعلام کرد اگر بناست ائتلافی هم صورت بگیرد، از جایگاه مجمع روحانیون شکل بگیرد و من همین جا این را برای اولین بار لازم می‌دانم که بگویم و تا حالا گفته نشده؛ اولین بار این پیشنهاد را جناب آقای کروبی به جناب خود آقای خاتمی پیشنهاد دادند که ائتلاف برای مجلس هفتم، در مجمع روحانیون شکل بگیرد. ولی به هر حال آن روز این اتفاق نیفتاد.

همین الان هم بحث ما این است که مجمع روحانیون گروه‌های مختلف سیاسی را دعوت بفرماید و در آن جلسات به برسی معیارها و بعد نامزدها و مصادیق پرداخته بشود. یک جمع کاملاً مشخص با برنامه‌های مشخص و نفوذی که هر گروهی داشته باشد، دعوت می‌شوند و به روش دموکراتیک، یک نفر انتخاب می‌شود. ما به روند و به شیوه کار مجمع روحانیون گلایه کردیم.

آقای گرامی‌مقدم، آیا گرایش‌های دیگر موسوم به اصلاح‌طلب مانند حزب مشارکت و یا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم شخصی را در نظر گرفتند یا حداقل در درون خودشان به توافقی دست یافتند و اساساً موقعیت گرایش‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات آینده چگونه است؟

خب، آن‌چه که مشخص هست و ما از شنیده‌ها خبر داریم، در صورتی‌که آقای خاتمی کاندید بشوند، کاندیدای سازمان مجاهدین انقلاب و مشارکت آقای خاتمی خواهد بود.


اسماعیل گرامی مقدم، ‌سخنگوی حزب اعتماد ملی

ما ابتدا طرفدار وحدت هستیم، برای این‌که یک کاندیدا بدهیم. اما ابتدای امر مسائل پیرامون آن باید توسط بعضی از گروه‌ها بررسی بشود و بعد به مصادیق دست پیدا کنیم.

یکی از انتقاداتی که متوجه گرایش‌های اصلاح‌طلب هست، این است که در انتخابات مجلس و یا انتخابات ریاست جمهوری، بدون این‌که نسبت به دوره‌های قبلی نقد کارساز و یا نقد همه‌جانبه‌ای صورت گرفته باشد، مساله انتخابات پی گرفته می‌شود. آیا در این زمینه بحثی در درون گرایش‌های اصلاح‌طلب هست که در انتخابات ریاست جمهوری با نقد گذشته پای انتخابات بیایند؟

نه، چنین اتفاقی تا حالا نیفتاده، ولی حزب اعتماد ملی هم اعلام کرده که چون خود آقای کروبی، کاندیدا هستند، نمی‌توانند این کار را بکنند و در مجمع روحانیون آقای خاتمی، آقای موسوی خویینی‌ها؛ آسیب‌شناسی شکست اصلاح‌طلبان را انجام بدهند، ولی تا حالا انجام نگرفته است.

با این شیوه‌ای که دوستان پیش گرفتند، در آینده به هر حال قطعاً ما با یک‌سری از مشکلات مواجه خواهیم شد. ما وحدت را قبول داریم. نه این‌که دیگران انتخاب بکنند و بعد بیایند حول این انتخاب. اسم این را که دیگر نمی‌شود وحدت گذاشت.

آیا به‌جز آقای خاتمی، افراد دیگری در بین گرایش‌های اصلاح‌طلب به عنوان کاندیدای انتخابات آینده ریاست جمهوری مطرح بودند و بحث آن اساساً بوده؟

در صورتی که آقای خاتمی نیاید، باید در بین گروه‌های دیگر رای‌گیری شود. ولی خب، حزب اعتماد ملی نگاهش به دبیر کل خودش است. به هر حال آقای کروبی به عنوان شیخ اصلاحات یک بار در انتخابات شرکت کردند و رأی بسیار خوبی هم آوردند و قاعدتاً حق ایشان است و طبیعی هم هست که در انتخابات حضور پیدا کنند. اما ایشان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند و حزب اعتماد ملی هم هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ای بابا، خب حالا آقای کروبی این دفعه کوتاه بیا
ما برای رهبری به شما رای میدیم!

-- بدون نام ، Jul 2, 2008

1.
اين يكي احمدي نژاد تر است
آن يكي خاتمي تر از اين است
(هادي خرسندي)
2. « هر حال آقای کروبی به عنوان چهره اصلاحات یک بار در انتخابات شرکت کردند و رأی بسیار خوبی هم آوردند و قاعدتاً حق ایشان است و طبیعی هم هست که در انتخابات حضور پیدا کنند.»
معني "رأي خوب" را هم فهميديم. بهتر است شيخ به خواب خود برسند...
وعده پول نفت سر سفره مردم از وعده 50 هزار تمان ماهيانه اثر بخش تر بود!

-- سعيد ، Jul 2, 2008

مردم ایران احترام خاصی برای اقای خاتمی قایل هستند و اگرده بار دیگرهم کاندید بشود بارای بالا انتخاب می شود.ولی اگر قرار باشد اقای کروبی از ایشان طرفداری و یا حمایت کند فکر نمی کنم رای بیاورد چون مردم شدیدن از اقای کروبی به خاطر محافضه کاری ایشان متنفرند.

-- اوا ، Jul 2, 2008

با توجه به اقبال عمومي به اقاي خاتمي ريس جمهور محبوب قبلي بنظر ميرسد و بهتر است حزب اعتماد ملي نيز در اين راستا گام بردارد موق و مويد باشيد

-- alireza.b ، Jul 2, 2008

کاندیداتوری هم زمان کروبی و خاتمی؛ که منجر به شکست هر دوی شان خواهد شد؛ سناریویی است که طیف مقابل می خواهد و انتظار وقوعش را می کشد. من شخصا با خاتمی موافق نیستم. چه با کروبی؛ چه بدون او. ما کسی را می خواهیم که بتواند رای تحریمی ها و بی تفاوتها را جمع کند و یک گزینه "معنا دار" در صحنه باشد ؛ چنین کسی جز عبدالله نوری نیست. عبدالله نوری در کنار کروبی باز هم برنده است؛ با اختلاف بالا؛ اما خاتمی و کروبی کنار هم؛ احمدی نژاد را برای بار دوم رئیس جمهور می کند.

-- شهروند آینده ، Jul 3, 2008

آقای خاتمی محبوب تر از این است که شما خرابش کنید همین شماها وقتی آقای خاتمی ریاست جمهور بود به او می چسبیدید و حالا.....................

-- سید ......... ، Jul 27, 2008

فقط آقاي خاتمي وديگر هيچ

-- بدون نام ، Aug 7, 2008

شيخ اصلاحات بهتر است در پي اصلاح در و دكان خود باشد.
اين ديگه جريان گل يا پوچ قديم نيست كلك 50 هزارتومانيم ديگه جواب نميده.
شيخ كار را به كاردان بسپار(زنده باد خاتمي)

-- كاوه ، Oct 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)