تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی خرد‌پیر، روزنامه‌نگار اقتصادی:

«مردم باید هر هفته، منتظر جدول خاموشی باشند»

حسین علوی

بنا به اعلام نهادهای مسوول در طول تابستان، امسال برنامه خاموشی‌های متناوب برق در تهران به اجرا درخواهد آمد. علی خرد‌پیر، روزنامه‌نگار در عرصه اقتصاد و انرژی در تهران درباره علل خاموشی‌ها و دلایل ناکافی بودن تولید برق در ایران به رادیو زمانه می‌گوید:

Download it Here!

اساساً ما باید در نظر بگیریم که در ایران با یک دولت پوپولیستی روبرو هستیم و دولت نهم همواره، به‌ویژه درباره مسایل اقتصادی سعی کرده نگاهی خوشبینانه را در جامعه ترویج کند.

ما سال گذشته هم با قطعی برق به‌ویژه در شهر تهران که به لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار برای کشور حائز اهمیت است، روبرو بودیم. از این رو ما در سال گذشته برای‌مان قطعی بود که این تصویر به واقعیت نخواهد پیوست به دلیل اینکه الان در شرایط تحریم به‌سر می‌بریم.

از سوی دیگر صنعتگران برق ایران با توجه به این‌که دارای توانایی نسبتاً خوبی لااقل در سطح خاورمیانه هستند، همه از دولت طلبکار و به نوعی در آستانه ورشکستگی هستند.

علی‌الاصول با چنین شرایطی که ما در کشور با آن مواجه هستیم می‌دانستیم که تمام این تصویرها صرفاً توجیه‌کننده ‌مشکلاتی است که سال گذشته به‌وجود آمده بود.


به‌طور قطع در این بین دلایلی وجود دارد که یکی از آن‌ها، کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی است که ما باید این را بپذیریم. علتش هم این است که زمستان ۸۶، زمستان نسبتاً خشکی بود و خب، طبیعی بود که در سدهای کشور به میزان کافی آب ذخیره نشود.

نکته‌ی دیگر در خصوص میزان ظرفیت‌‌سازی‌ها بود. قطعاً با توجه به میزان روبه تزاید مصرفی که در کشور به‌طور کلی در حوزه انرژی وجود دارد، دولت مجبور است هر سال ظرفیت تولید خود را ارتقا‌ بدهد.

مشکل دیگری که در کشور داریم، مشکل ارزان بودن انرژی نسبت به کشورهای توسعه یافته است. الگوی مصرف‌، متاسفانه الگوی بهینه و مدرنی نیست.

آیا خاموشی‌ها محدود به تهران خواهد بود یا در شهرهای دیگر هم اجرای برنامه‌های متناوب خاموشی الزامی است؟

ببینید، هر نقطه از شبکه برق سراسری کشورمان که انرژی و نیروی برق کمتر مصرف بشود و ذخیره‌سازی شود، می‌تواند کمکی کند برای این‌که این قطعی برق در مناطقی که پرمصرف هستند، کمتر اتفاق بیفتد.

بحثی که در وزارت نیرو مطرح شده بود این بود که به‌صورت استانی جدول زمانبندی برای قطع برق اعلام می‌کنند. ولی فی‌الحال برای شهر تهران در نظر گرفتند که جدول آن اعلام شده و از امروز هم اجرایی شده است.

آقای خرد پیر، به‌طور دقیق برنامه خاموشی‌ها برای تهران و زمانبندی آن چگونه است؟

وزارت نیرو، تهران را به‌صورت منطقه‌ای دسته‌بندی کرد و هر نقطه به‌صورت شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تقسیم‌بندی شده و در هر قسمت روزانه حداقل چهار ساعت قطع برق وجود دارد.

آخرین خبری که در این رابطه وجود دارد این است که جدولی که روز گذشته اعلام شد و از امروز به اجرا درآمد، هر هفته تغییر خواهد کرد.

بنابراین مردم پایتخت‌نشین ما باید هر هفته و تا پایان فصل تابستان منتظر دریافت جدول خاموشی‌های برق باشند و کارهایشان را با این قطعی برق تنظیم کنند که البته برای کشوری که این همه ظرفیت‌هایی برای تولید انرژی دارد، جای تاسف است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نمی شود که مردم دیگر «پول آب و برق» ندهند؟
راهکار ساده ای است که در مقابل مالیات آب و برق یک نافرمانی اتفاق بیافتد.
حتی تبلیغ این نافرمانی نیز ساده و در عین حال تاثیرگذار است

مثلا در رسانه های اینترنتی، در ماهواره ها یا حتی از طریق ارتباط رو در رو می توان این نافرمانی را تبلیغ کرد

مثلاً می توان بیانیه ای ساده و کوتاه برای آن تهیه کرد و میان مردم منتشر کرد و از آنها هم خواست که این بیانیه را منتشر کنند

-- پیشنهاد ، Jun 23, 2008

به نظر می رسد، پرداختن به اینکه پارسال یا سال های گذشته هم قطعی برق وجود داشته است و اساسا برداشت مقایسه ای کمبود تولید برق یا مصرف بالای آن را با ساله ای گذشته، چندان منطقی و علمی نیست.
از نظر بنده، به جای انتقادهایی از این دست، کاش به بیان دیدگاه های کارشناسی از جنبه پرداختن به چگونگی بالابردن ظرفیت های تولید، ساخت نیروگاههای جدید و یا بازسازی ظرفیت های فعلی پرداخت. آموزش و فرهنگ درست مصرف کردن نیز تاثیر شگرفی خواهد داشت. البته نیک می دانم که "مدیریت کارآمد" لازمه هر حرکت توسعه ای است که ...

-- نسرين عليپور ، Jun 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)