تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اسماعیل گرامی‌مقدم، نماینده‌ی فراکسیون اقلیت در مجلس:

«دولت، خطِ مجلس را نمی‌خواند»

حسین علوی

دفتر اطلاع‌رسانی رییس جمهور احمدی‌نژاد به ادعای دو نماینده‌ی مجلس، آقایان احمد توکلی و الیاس نادران مبنی بر برداشت غیرقانونی دولت از درآمد نفتی و وارد کردن بنزین مازاد بر میزان مصوبه‌ی مجلس در سال ۸۶، پاسخ داده و این اقدام را قانونی خوانده است.

این مساله طی روزهای اخیر جنجال فراوانی در رسانه‌های کشور ایجاد کرده، اما اکنون دولت می‌گوید که این برداشت دو میلیارد دلاری، در چارچوب اجازه‌ی کلی و اولیه‌ی مجلس به دولت قرار داشته و تخلفی صورت نگرفته است.

اسماعیل گرامی‌مقدم، نماینده‌ی فراکسیون اقلیت در مجلس به رادیو زمانه می‌گوید که چرا این برداشت از دید برخی نمایندگان مجلس غیرقانونی بوده است:

Download it Here!

در حقیقت در سنوات گذشته همواره روال این بوده است که دولت بودجه‌ای را تقدیم مجلس می‌کرد و در این بودجه‌ی تقدیمی، مقدار برداشت از منابع داخلی برای واردات بنزین مشخص شده بود و به همین دلیل هم وقتی دولت کسری بودجه می‌آورد، برای واردات، متمم را تقدیم مجلس می‌کرد و با استفاده از متمم برداشت‌هایی از حساب ذخیره می‌کرد و اقدام به واردات بنزین می‌کرد.

این‌بار دولت بدون درنظر گرفتن این مسیر قانونی و حتا بدون اطلاع و به استناد کدام یک از تبصره‌های بودجه، که ما نمی‌دانیم، برداشت کرده و مجلس اساساً چنین اجازه‌ای را به دولت نداده است. به دلیل این که ما وقتی بنزین را سهمیه‌بندی کردیم و دولت آقای احمدی‌نژاد این اقدام را انجام داد، قرار نبود اصلاً واردات بنزین صورت بگیرد و اگر منابع داخلی را ما صورت کردیم، تنها برای همان سه میلیاردی است که مجلس برای برای همان میزان واردات، برای تامین سهمیه‌ی بنزین اجازه داده بود.

دولت مازاد آن را از طریق فروش آزاد بنزین تهیه می‌کرد‌. بنابراین این استناد دولت کاملاً غیرقانونی است. دولت به مانند بقیه‌ی مصوبات مجلس که اهمیتی برای آن قایل نیست، به این مصوبه مجلس هم بی اعتنایی کرده است.
مثل همین برنامه‌ی بودجه‌ی سال ۸۷ که غیرقانونی ا‌‌ست، همان لایحه‌ی خودش را ابلاغ کرده و مصوبه‌ی مجلس را به دستگاه‌ها ابلاغ نکرده است.


اسماعیل گرامی‌مقدم

پس می‌توانیم بگوییم دولت این‌بار هم خودمختاری کرده و بدون درنظرگرفتن قانون، اقدام به برداشت از منابع داخلی کشور برای واردات کرده است.

آقای گرامی‌مقدم، سرنوشت این اختلاف مجلس و رییس جمهور در مورد برداشت دو میلیارد دلار و یا مورد بودجه‌ای که اشاره کردید چه خواهید شد و چه نهادی می‌تواند رسیدگی بکند؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد عمل خواهد شد؟

این‌ها مسایلی نیست که برود مجمع تشخیص. این‌ها برمی‌گردد به اقتدار خود مجلس. ما، فراکسیون اقلیت، هرچه به این آقای رییس‌مان عرض کردیم که آقای حداد عادل، با این شل گرفتن‌ها با آقای احمدی‌نژاد، یک‌روز ما ضربه‌ی سختی خواهیم خورد، توجهی نکردند.

امروز، همان روزی است که ما به ضربه‌ی سخت خورده‌ایم و مجلس آینده هم به همین روال از دولت، ضربه خواهد خورد. معنی ندارد که بدون اجازه‌ی مجلس، دولت اقدام غیرقانونی بکند. دولت مجری‌‌ست و مجلس است که سیاستگذاری می‌کند و نظارت بر امور دولت را برعده دارد.

به حدی هیات رییسه در این سه سال به عبارتی لی‌لی به لالای دولت گذاشت که حالا ما نتایج آن را می‌بینیم. ما گفتیم مجلس باید در خصوص منحل کردن شوراها نظر بدهد. خصوصاً انحلال سازمان برنامه و بودجه که انحلال آن، نظام برنامه‌ریزی را در کشور منهدم کرد و اقدامی که باز غیرقانونی بود.

دولت نصف مصوبه‌ی مجلس را در خصوص بنزین اجرا کرد و نصف دیگر را اجرا نکرد، همه‌ی این‌ها نتیجه‌اش این می‌شود که امروز بدون توجه به قانون بودجه‌ی سال ۸۷ خود دولت، به صورت خودمختار آن‌چه را که خودش می‌پسندد، اجرا می‌کند و مصوبه‌ی مجلس را اجرا نمی‌کند.

پس دور از انتظار نیست که دو میلیارد دلار برای واردات بنزین بردارد. این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد، مگر آن‌که هیات رییسه‌ی مجلس و رییس مجلس، فردی مقتدر باشد، فردی که از حقوق ملت در مجلس دفاع بکند.

آن‌چه ضعف مجلس در برابر ریاست جمهوری نامیده می‌شود، بنابه ارزیابی برخی نمایندگان کنونی مجلس، ادامه پیدا خواهد کرد. چون این آقایان مطرح کرده‌اند که انتخاب رییس مجلس آینده خارج از اراده و تصمیم مجلس خواهد بود و چون موضوع معادلات، در حقیقت مناصب مهم حکومتی است، در بیرون از مجلس تصمیم گرفته خواهد شد!

ما انتظار داریم که مجلس هشتم به‌هرحال با تجربه‌ای که از مجلس هفتم به دست آورده، و این هیات رییسه را دیده، تغییر و تحولات اساسی در آن رخ بدهد.

ولی با توجه به این‌که به‌هرحال مجلس در اختیار اصولگرایان است، ما امیدی به تغییر نداریم، هرچند که دلمان می‌خواهد مجلس قوی‌ای داشته باشیم

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)