تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پایان موفقیت‌آمیز تحصن دانشجویان دانشگاه سهند تبریز

حسین علوی

تحصن هفت روزه دانشجویان دانشگاه سهند تبریز، پس از توافق مسوولان دانشگاه با اکثر خواست‌های دانشجویان پایان یافت.

در جریان این تحصن تعدادی از دانشجویان دست به یک اعتصاب غذای پنج روزه زدند که حال بعضی از آن‌ها به وخامت گرایید و روانه بیمارستان شدند.

در این زمینه با یکی از دانشجویان شرکت کننده در این تحصن گفتگو کردم و ابتدا از وضعیت این دانشجویان سوال کردم.

Download it Here!

اولاً این تحصن ساعت شش صبح امروز به پایان رسید. نکته بعدی این‌که ما در طول این پنج روز اعتصاب غذایی که داشتیم‌، ۳۴ نفر دست به اعتصاب غذا زدند و ۲۸ مورد انتقال به بیمارستان و مراکز درمانی مختلف داشتیم.

حال بعضی افراد، در سه چهار مورد بد بود،‌ تشنج و لرز بدن بود که با مراجعه به دکتر و با درمانی که برای آن‌ها انجام شد، حال آن‌ها طبیعی شد و درحال حاضر حال تمامی دانشجویانی که اعتصاب غذا کرده بودند و به مراکز درمانی منتقل شدند، خوب است.

آیا در طول تحصن از مسوولین دانشگاه برای رسیدگی به خواست دانشجویان حاضر شدند؟

خب، وقتی ما تحصن را برگزار کردیم و هفت روز طول کشید و پنج روز با اعتصاب غذا هراه بود و حتی کلاس‌ها تحریم شد، مشخصاً خواسته ما بررسی مشکلات و رسیدن به حقوق‌مان بود که در روند مذاکره و گفتگو حل نشده بود و جو به جایی کشانده شد که بچه‌ها برای رسیدن به خواسته‌های‌شان، به این طریق دست به تحصن بزنند.

در طول این هفت روز، مسوولین سه بار با ما جلسه گذاشتند. جلسه اول به دلیل این‌که با بندهای درخواستی ما منافات داشت، با ترک دانشجویان مواجه شد و جلسه دوم با بررسی موارد مختلف خاتمه یافت و مسوولان دانشگاه با اعلام این‌که ما بررسی خواهیم کرد، جلسه را به پایان بردند.


تحسن دانشجویانِ دانشگاه سهند تبریز خاتمه یافت/ عکس از خبرنامه امیرکبیر

اما دانشجویان چون نمی‌توانستند به این لفظ اکتفا کنند و امضای کتبی ریاست دانشگاه را پیرامون موارد مطرح شده، می‌خواستند؛ تحصن ادامه پیدا کرد تا این‌که در ساعت هفت و نیم شب جلسه‌ای برگزار شد که تا ساعت پنج و نیم صبح به طول انجامید و ساعت شش تحصن تمام شد.

خواسته‌های دانشجویان که مسوولین دانشگاه با آن مخالف بودند، در مجموع چه خواسته‌هایی بود؟

دانشجویان پنج خواسته داشتند که به ترتیب استعفای دکتر زاهد، معاونت فرهنگی دانشجویی بود و استعفای آقای حسینی، ریاست حراست‌، بند دو عذرخواهی معاونت آموزشی دانشگاه از دانشجویان‌، بند سه عدم تفکیک جنسیتی، بند چهار دانشجویی مجدد به مسایل مربوط کمیته‌های انضباطی و بند پنج عدم تبعیض میان تشکل‌ها در فعالیت‌های فرهنگی بود.

دانشجویان موفق شدند این پنج بند، به جز بند اول، چهار بند دیگر را بگیرند که در هر دانشگاه، برای تحقق هر کدام از این بندها، یک تحصن به برگزار می‌شود، اما ما موفق شدیم چهار بند را بگیریم.

در مورد بند اول هم، تغییر ریاست حراست، اصولاً به دانشگاه مربوط نیست و مساله‌ای است که به خارج دانشگاه و به تهران برمی‌گردد. مساله معاونت فرهنگی دانشجویی و دکتر زاهد هم مشخصاً با برگزاری چنین تحصنی ایشان خود به خود چند ماه بعد از پست خودشان برکنار خواهند شد و استعفا خواهند داد.

مشخصاً هفت روز تحصن ما که با پنج روز اعتصاب غذا همراه بود، دستاورد بسیار بسیار زیادی داشت و در میان جنبش‌های دانشجویی چند سال اخیر بی‌سابقه بود.

پایان تحصن دانشجویان با توافق مسوولان دانشگاه برای عملی کردن این خواست‌ها بوده، درست است؟

درست است. با امضای کتبی ریاست دانشگاه. در جلسه‌ای که دیشب برگزار شد و جلسه‌ای طولانی بود، روی تمام این خواسته‌ها بحث شد، بین ریاست دانشگاه و جمع منتخب دانشجویانی که رساننده دیدگاه دانشجویان به مسوولین بودند، روی چهار بند، به جز بند اول، توافق بسیار خوبی حاصل شد و ساعت شش صبح پس از ۱۶۰ ساعت تحصن و نزدیک به ۱۲۰ ساعت اعتصاب غذا، تحصن خاتمه پیدا کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود و آفرین به همتتان.
آنچه به خواهی در دست توست فقط کافیست که به خواهی.

-- من ، May 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)