تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی:

«مجلس هشتم، طرح عدم کفایت رییس‌جمهور را ارائه دهد»

حسین علوی

با اعلام نتایج نهایی انتخابات مرحله دوم مجلس هشتم در ایران، ترکیب و چشم‌انداز عملکرد مجلس آینده مورد بحث محافل سیاسی قرار گرفته است.

همان‌گونه که در خبرها شنیده‌ایم، بنا به نتایج اعلام شده مجموع دو مرحله انتخابات، از تعداد ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی، ۱۹۸ کرسی به گرایش‌های موسوم به اصول‌گرا، ۴۷ کرسی به جریانات موسوم به اصلاح‌طلب و ۴۱ کرسی به کاندیداهای مستقل تعلق گرفته است.

در گفت و گویی با اسماعیل گرامی مقدم، نماینده کنونی مجلس از فراکسیون اقلیت که در مجلس آینده حضور نخواهد داشت؛ ابتدا با اشاره به تعداد تقریباً یکسان نمایندگان فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم، تفاوت کیفی آن‌ها را از نظر وی جویا شدم.

Download it Here!

اقلیت مجلس هفتم به لحاظ کمی به همان اندازه مجلس هشتم است، شاید یکی دو درصد کم یا زیاد. با روشن شدن وضعیت مستقلین، این تعداد ممکن است تغییر بکند و یا حتی افزایش پیدا بکند.

اما ویژگی‌هایی که مجلس هفتم داشت از این قرار بود که خب یک‌سری ویژگی‌های جنرالی ما داشتیم، به تعبیری که سر به‌زنگاه تذکر می‌دادند، بارها با لوایح دولت و طرح‌ها مخالفت می‌کردند که درحقیقت در راستای نفس اصلاح‌طلبانه آن‌ها بود.

نطق‌های آتشینی هم در جلسات علنی هر هفته داشتیم. یعنی حداقل اگر وقت ده دقیقه‌ای نداشتیم، حتماً پنج دقیقه‌ای، نطق‌هایی از طرف فراکسیون اقلیت انجام می‌شد که به هرحال باعث انجام واکنش از سوی اکثریت می‌شد.

بارها نطق‌های فراکسیون اقلیت را قطع می‌کردند. بارها به جنجال کشیده می‌شد و تحمل جریان اکثریت در این خصوص کم بود. اما هرگز صدا و سیما این صحنه‌ها را به تصویر نمی‌کشید و سانسور می‌کرد.

فکر می‌کنید که در مجلس هشتم این حضور اقلیت حتی از مجلس هفتم هم کمرنگ‌تر خواهد بود؟

من وقتی نگاه می‌کنم، چهره‌های فعال سیاسی یا نمی‌بینم یا اگر هم هستندع تعداشان بسیار کم است. یعنی چهره‌هایی مثل شجاع پوریان، اعلمی، نوروز‌زاده، آفریده، پیرموذن، نصیری، خانم مروتی، محمد علیخانی؛ چهره‌هایی بودند که درمقابل جریان راست به هرحال مقاومت می‌کردند.


اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی

این کاملاً محرز هست که در بین افرادی که الان هستند فقط آقای قدرت علیخانی که از دور قبلی ماندند و مابقی خب چهره‌هایی نیستند که چهره‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای یا فعال اصلاح طلب باشند. منتسب به اصلاحات هستند.

قاعدتاً اگر شخصیتی مثل مجید انصاری یا جهانگیری یا آقای محمد صدر در مجلس وارد می‌شدند، فراکسیون دارای محوریت و رهبری می‌شد. تاثیرگذاری آن هم به همین میزان افزایش پیدا می‌کرد.

من تصورم این است و امیدوارم این‌گونه نباشد. علاقمندم که اقلیتی قوی و مقتدر داشته باشیم. ولی با توجه به ترکیب کسانی که به مجلس راه یافتند، من تصور نمی‌کنم که چنین اتفاقی در مجلس هشتم بیفتد.

با توجه به اینکه اختلاف نظر و جناح بندی‌ها در بین اصول‌گرایان بیشتر و آشکارتر شده و به‌ویژه در بین آن‌ها گرایش‌های مخالف دولت، سهم قابل توجهی در مجلس آینده خواهند داشت؛ می‌شود گفت که مجلس هشتم مجلسی دربرابر دولت آقای احمدی‌نژاد خواهد بود؟

نه، من تصور نمی‌کنم. جهت‌گیری مجلس، اصول‌گرایانه است و اگر به لحاظ سیاسی، انعطاف یا مقابل به مثلی در درون جریان می‌بینیم، این‌ها بیشتر به نظرم می‌رسد بازی‌های درون گروهی جریان اصول‌گرا‌ست و در نهایت هم به وزرای آقای احمدی‌نژاد رای می‌دهند و هم به او کمک می‌کنند.

آن‌ها بیشتر به خاطر این‌که فضا را بخواهند از جریان اصلاح‌طلب بگیرند، به دو جریان اکثریت در مجلس تبدیل می‌شوند.

در مجلس هفتم هم همین روش را در پیش گرفته بودند، اما فراکسیون اقلیت مجلس به آن‌ها این اجازه را ندادند که جبهه اصول‌گرا، به عنوان مخالف جایگزین جبهه اصلاحات بشود.

این است که اصلاح‌طلب‌ها باید به دقت مراقبت بکنند که به اشتباه در تله‌ای که اصول‌گرایان در مجلس هشتم پهن کرده‌اند‌، نیفتند.

با این تغییر و جابجایی بی‌رویه و بی‌سابقه و غیرکارشناسی وزرا که باعث شده، دولت نهم، متزلزل‌ترین دولت جمهوری اسلامی از اول انقلاب تا‌کنون باشد، بهترین راه نشان دادن مخالفت، در دستور کار قرار دادن عدم کفایت رییس جمهور است.

آیا فکر می‌کنید که اقلیت مجلس هشتم، حالا چه خود این اقلیت چه تحت فشار و با کمک درحقیقت فضای سیاسی که در بیرون از مجلس وجود دارد، امکان دارد که طرح عدم کفایت رییس جمهور را مطرح بکنند؟

من تصور نمی‌کنم. آن هم به دلیل مسیر شکل گرفته در مجلس هشتم است. ببینید به هرحال دو سوم اصلاح‌طلبان در مسیر مجلس رد صلاحیت شدند تا اصلاً وارد رقابت نشوند. بنابراین این خودش یک برای کسانی که رای آوردند نوع تهدیدی است برای دور آینده آن‌ها.

دیدیم که در این مجلس چه تعداد از انسان‌های شریف و مبارز و انقلابی که تنها برای خدمت به مجلس آمده بودند، نه مساله عنادی داشتند و نه مساله اخلاقی، فقط به استناد بند یک و رد صلاحیت شدند.

با این اوصاف چشم‌انداز خوبی وجود ندارد که نمایندگان فراکسیون اقلیت بخواهند به‌طورمنسجم اقداماتی را برای متوقف کردن دولتی که خودش می‌گوید ترمز ندارد ایجاد بکنند.

این‌گونه تصمیماتی که هر روزه می‌بینیم کشور را دچار ده‌ها مشکل کرده است. وضع بد اقتصادی، گرانی‌ها و همچنین گرانی در بخش مسکن و درآمدهای افسانه‌ای نفت، همه این‌هایی که من در نطق مخالفتم در بودجه ۸۵ عرض کردم؛ نشانه عدم کفایت اقتصادی دولت نهم است.

تعویض و جابجایی وزرا به‌ویژه وزیر کشور که در حین برگزاری انتخابات، سرپرست معرفی کردند؛ همه دلایل آشکاری از ناتوانی دولت نهم درمقابل مشکلات است و اگر مجلس هشتم بخواهد خدمتی انجام بدهد، اولین آن در دستور کار قرار دادن عدم کفایت سیاسی رییس جمهور خواهد بود و باید این‌گونه باشد.

بنابراین اگر مجلس هشتم در این مسیر برود آن وقت می‌توانیم بگوییم که هم مخالفت‌های اصول‌گرایان به تصمیمات دولت، حقیقی است و هم فراکسیون اقلیت سخن مردم کوچه و بازار را خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد

-- رضا ، Apr 29, 2008

,واقعا ايشان و امثال ايان از دو نظر جالب توجه هستند يكي از نظر سنگ پا بودن رويشان ديگري از نظر بي كفايتي خودشان كه نمي توانندراي مردم را جلب كنند دائم مي گويند دو سوم ما رد صلاحيت شدند آقا اگر مردم شما را قبول داشتند و اگر شما حزب باشيد همان يك سومتان هم راي مردم را جلب مي كرد مگر نه اين است كه حزب و گروه با بارنامه هايش براي مردم عزيز است نه افرادش پس شما چه جور حزبي هستيد كه عدم حضور يك فردتان منجر به عدم اعتماد مردم به شما مي شود زهي بي كفايتي شما جالب است فهرست اصولگرايان ناشناخته تر از فهرست شماها بوده مردم به آنان راي داده ان بعد شما مي ناليد

-- بدون نام ، Apr 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)