تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با با پروین اردلان:

«اتهام من، مربوط به سایت زنستان است»

حسین علوی

فشار بر فعالان حقوق زن در ایران و به‌ویژه فعالان کمپین یک میلیون امضا ادامه دارد. روز شنبه پروین اردلان از فعالان این کمپین و برنده جایزه اولاف پالمه به دادسرای تهران احضار و اتهامات تازه‌ای به او تفهیم شد.

درعین حال ۵۰۰ نفر از فعالان مدنی، سیاسی و دانشجویی در ایران با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی روناک صفارزاده و هانا عبدی، دو تن دیگر از فعالان کمپین در استان کردستان شده‌اند که اکنون مدت هفت ماه است در زندان بسر می‌برند.

در این بیانیه از جمله آمده است که با وجود پایان یافتن بازجویی‌ها و تشکیل پرونده و ارسال آن به دادگاه، مسوولان قضایی استان همچنان از آزادی این دو فعال زن ممانعت به عمل می‌آورند.

در گفت و گویی با پروین اردلان، ابتدا درباره موضوع احضار او به دادیاری امنیت دادسرای تهران و اتهامات مطرح شده علیه او پرسیدم.

Download it Here!

فکر می‌کنم این، در ادامه پرونده‌ای هست که برای خانم جواهری تشکیل شده بوده که درباره سایت تغییر برای برابری و زنستان بود. سوال‌هایی هم که از من شد در همین رابطه بود.

فعالیت‌های سایت، هر دو سایت و مطالبی که در آنجا منتشر می‌کنیم. اتهاماتی به من زده شد که تبلیغ علیه نظام است و من آنها را رد کردم و دلایل خودم را هم آوردم.

آیا علت ممانعت از خروج شما برای دریافت جایزه اولاف پالمه هم مربوط به این احضار و این پرونده بود؟

اصلاً در این مورد هیچ صحبتی با من نکردند. من خودم پرسیدم که وضعیت پاسبورت من چه می‌شود و دلیل آن چه بوده، که توضیحی ندادند و گفتند که حالا می‌توانید پیگیری کنید و بعداً ببینید چه می‌شود که حالا من احتمالاً درخواست خودم را می‌نویسم و به دادگاه می‌دهم، برای اینکه بتوانم پاسبورتم را بگیرم.


پروین اردلان

خانم اردلان، یک نکته دیگر مساله ادامه بازداشت بعضی از فعالان کمپین یک میلیون امضا‌ست. به‌ویژه خانم‌ها روناک صفارزاده و هانا عبدی که الان هفت ماه است که در کردستان در بازداشت هستند. ظاهراً مراحل بازپرسی و تشکیل پرونده آنها انجام شده، علت ادامه بازداشت آنها چیست؟

اتفاقاً یکی از مسایلی هم که مطرح شد در همین بازپرسی، مساله آن‌ها هم بود که چرا ما از خانم روناک صفارزاده حمایت کردیم.

من گفتم براساس اطلاعاتی که ما از خانواده و از دوستان و همکاران آنها در انجمن زنان مطلع شدیم، این‌ها به دلیل جمع‌آوری امضا و فعالیت‌های حقوقی برای کمپین یک میلیون امضا بوده که بازداشت شدند و بنابراین ما خودمان را محق می‌دانیم که از اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حمایت بکنیم.

گفتم اینکه من بخواهم فکر کنم که هرکسی چه گرایش سیاسی دارد یا ندارد، اینها دیگر در حوزه کار من نیست. علاوه بر این، با برگزاری دادگاهی که بتواند علنی برگزار بشود و وکلای متهم‌ها حضور داشته باشند و با حضور خود آنها می‌شود در این مورد صحبت کرد.

ولی اینکه گفته شود اقرارهایی از آن‌ها گرفته شود و بعد نشان دادید که آنها فعالیت‌های دیگری می‌کنند یا نمی‌کنند؛ اینها در حد صلاحیت حداقل ما نیست و فکر می‌کنم که این در یک دادگاه علنی، بطور مشخص روشن می‌شود.

ولی تا زمانی که براساس اطلاعات خودشان و خانواده‌های آن‌ها و صحبت‌هایی که در حوزه حقوقی کرده بودند و به خاطر فعالیت‌های حقوقی که داشتند، این مساله مطرح شده بود و گفته شده بود که فعالیت آنها به خاطر فعالیت در کمپین یک میلیون امضا و در حوزه حقوق زنان بوده؛، از این منظر من خودم را مسوول می‌دانم که از آنها دفاع بکنم.

در بهمن ماه گذشته رییس قوه قضاییه بخشنامه‌ای را صادر کردند و در آن درمورد نحوه صدور قرارهای تامینی دستوراتی داده شده بود، از جمله اینکه کسانی که بازداشت می‌شوند و مراحل بازجویی آن‌ها انجام می‌شود تا تشکیل دادگاه و صدور حکم،‌ حتی‌الامکان از ادامه بازداشت آن‌ها خودداری بشود. آیا این بخشنامه رییس قوه قضاییه مد‌نظر قرار گرفته و آیا در این زمینه اساساً صحبتی به میان آمده؟

در این مورد و در ارتباط با بازداشت‌های قبلی که فعالان کمپین حداقل احضار شده بودند، خب این مساله لحاظ نشده بود. ولی دیروز که من رفتم، برای من قرار التزام صادر کردند و در واقع طبق این قرار، یعنی من متعهد شدم که اگر من را خواستند به دادگاه، بروم و تفهیم اتهام هم صورت گرفت. البته قرار بود که من با خانم ستوده بروم که ایشان متاسفانه به دلیل مشکلی که داشتند، نتوانستند تشریف بیاورند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این بازی اطلاعات است برای منحرف کردن فعالیت های مدنی و اجتماعی ...
تعطیلات عید تمام شد، سناریو های اطلاعات دوباره شروع شد. بعضی از این سناریوها به قدری پیچیده است که آدم فکر می کنه نکنه مهران مدیری اونهارو نوشته!

پلیس سیاسی می خواد که فعالان اجتماعی به جای اینکه به فعالیت و مبارزه مشغول باشند، درگیر این دستگیری ها، احضارها و بازجویی ها بشوند و از حرکت باز بمانند.

نتیجه این می شود که بسیاری از نیروهای بدنه جنبشی نیز طی این مدت ریزش می کند. چراکه وقتی اخبار بد دستگیری و بازداشت و غیره از رسانه های مختلف منعکس شود، این تصور در ذهن افراد ایجاد می شود که هزینه عمل خلی بالا است و سرکوب در جریان است. البته منظور این نیست که سرکوب نیست، بلکه نصف این فشار ناشی از توهم سرکوب است و نصف دیگر خود سرکوب.

ج.ا.ا از این طریق با یک تیر دو نشان می زند.

-- بدون نام ، Apr 9, 2008

دیروز خانم مقدم را هم بازداشت کردند
مثل اینکه سال جدید هم چندان سال خوبی نخواهد بود...

-- بدون نام ، Apr 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)