تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

چرا محمود صالحی را آزاد نمی‌کنند

حسین علوی

چند نهاد مدافع حقوق بشر و اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری با انتشار بیانیه‌هایی خواستار آزادی محمود صالحی از زندان سنندج شده‌اند. درعین حال روزهای یکشنبه و دوشنبه در سنندج گروهی از کارگران با تجمع در مقابل زندان این شهر، خواهان آزادی محمود صالحی شدند.

سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در گفت‌وگو با رادیو زمانه ضمن اعلام این خبر می‌گوید که کارگران تجمع کننده همچنین از مسئولان زندان و دادگاه انقلاب سنندج خواسته‌اند تا به همسر محمود صالحی اجازه ملاقات با وی داده شود. محمود صالحی از موسسان انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز و از اعضای هیئت موسس سندیکاهای کارگری در ایران است که در فروردین‌ماه سال پیش به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در سقز بازداشت و به زندان سنندج فرستاده شد.

سپس دادگاه انقلاب علی‌رغم رد این اتهامات توسط وکیل مدافع او، وی را به یک‌سال زندان محکوم کرد. محمود صالحی این مدت محکومیت را در زندان به‌سر برد و قرار بود روز چهارم فروردین ماه آزاد شود، اما دادگاه انقلاب سنندج از آزاد کردن او خودداری و اتهامات جدیدی را علیه او مطرح کرده است. محمود صالحی در اعتراض به این حکم دست به اعتصاب غذا زده است.

در گفت‌وگویی باهادی قائمی سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، دلیل تمدید دوره محکومیت این فعال کارگری را می‌پرسم:

Download it Here!

آقای صالحی مدت یک‌سال را باید در زندان می‌گذراند که چهارم فروردین‌ماه به پایان می‌رسید و ایشان باید آزاد می‌شد. ولیکن بنابه اخبار رسیده یکشنبه‌ی هفته‌ی قبل یعنی ۲۶ اسفندماه، ایشان را از زندان به دادگاه انقلاب می‌برند و تفهیم اتهام می‌کنند و دوباره پرونده‌ی جدیدی برایشان تشکیل می‌دهند. روز بعد یعنی دوشنبه ۲۷ اسفند ماه، قاضی این پرونده یک قرار بازداشت به مدت دوماه را به ایشان ابلاغ می‌کند.

دلیل این پرونده‌ی جدید، نامه‌های تشکرآمیزی‌ هست که آقای صالحی از زندان به کارگران و کسانی که همدردی خودشان را با ایشان ابراز کرده‌اند، فرستاده است. ولی اصلا این جرم به‌خصوصی نیست و به هرحال این نامه‌ها ماه‌ها پیش نوشته شده است و دلیل اینکه چرا یک دفعه در آستانه‌ی آزادیشان این پرونده برایشان باز شده، بسیار سوال‌برانگیز است.

نگه داشتن مجدد ایشان در زندان چه بازتابی در محافل حقوق بشر و محافل بین‌المللی سندیکایی داشته و خود کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در این زمینه چه اقدامی کرده است؟

این خبر تکان‌دهنده که ایشان آزاد نخواهند شد، بازتاب بسیار وسیعی داشته و سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری از اقصا نقاط دنیا اعتراض خودشان را بیان کرده‌اند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر بر این عقیده است که این فقط یک اتهام جدید است برای نگهداشتن آقای صالحی در زندان، که بی‌گناه هستند و هیچ دلیل موجه و قانونی ندارد.

از طرف دیگر سازمان عفو بین‌الملل، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری هم با بیانیه‌ مشترکی به عدم آزادی ایشان اعتراض کرده‌اند و باید گفت که حدود دو هفته قبل در بیش از ۴۰ کشور دنیا برای آزادی ایشان و دیگر فعالان کارگری در ایران هم اعتراضات وسیعی انجام شد.

در خبرها بود که اعضای خانواده‌ی آقای صالحی هم تحت فشار قرار گرفته‌اند. در این زمینه آیا شما خبری دریافت کرده‌اید؟

بله. تا آنجایی که ما می‌دانیم، همسر و پسر ایشان در معرض خطرند که امکان بازداشت آنها هرآن وجود دارد و این نگرانی مطرح هست که چرا اعضای خانواده‌ی افراد هم در خطر بازداشت به سر‌می‌برند. همین‌طور براساس آخرین خبری که به ما رسیده است، امروز در سنندج جمعی از کارگران در جلوی زندان تجمع و درخواست کرده‌اند که آقای صالحی آزاد بشوند و همین‌طور همسرشان بتوانند با ایشان ملاقات کنند.

مهم‌ترین مسئله این است که وضع سلامتی آقای صالحی براساس گزارش‌ها بسیار وخیم است. ایشان چندین‌بار به بیمارستان منتقل شده‌اند، فقط یک کلیه دارند و از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند. همچنین در عرض یک‌ هفته‌ی گذشته ایشان براساس گزارش‌ها در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برند که با وجود بیماری‌هایی که دارند، می‌تواند فوق‌العاده برای سلامتی‌شان خطرناک باشد.

در اطلاعیه‌هایی که تشکل‌های بین‌المللی سندیکایی منتشر کرده‌اند، نسبت به وضعیت سلامت آقای منصور اسانلو، رییس هیات مدیره‌ی سندیکای کارکنان شرکت واحد ایران هم اظهار نگرانی شده است. آیا در مورد ایشان خبر تازه‌ای دارید؟

بله. همان‌طور که در بیانیه کمپین بین‌المللی هم به آن اشاره شده، آقای اسانلو از ناحیه‌ی چشم در زمان بازداشت به‌شدت مجروح و تا حالا جراحی هم شده‌اند. منتها نیاز به درمان و معالجه‌ی پزشکی دارند که این اتحادیه‌های کارگری و سازمان عفو بین‌الملل هم درخواست آزادی ایشان را برای این منظور کرده‌اند. الان نگران وضعیت ایشان هستیم که چندان هم خوب نیست.

بنابه خبر دیگری هم که به دست ما رسیده است، یک فعال کارگری دیگر به اسم بختیار رحیمی از مریوان همچنان در بند ۲۰۹ اوین زندانی است. هیچ‌گونه اطلاعی از سوی مقامات مسئول در مورد بازداشت و دلیل نگهداری وی در زندان که اکنون بیش از سه ماه می‌شود، ارائه نشده است. ایشان با خانواده و وکیل خود هیچ‌گونه ارتباطی نداشته‌اند و ما بسیار نگران وضعیت ایشان هستیم که چرا بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این شرایط به‌سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)