تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سهم زنان در فهرست‌های انتخاباتی کاهش یافته است

درحالی که با پایان گرفتن صلاحیت کاندیداهای مجلس هشتم توسط شورای نگهبان، تبلیغات انتخاباتی آغاز شده است؛ سهم حضور زنان در فهرست‌های انتخاباتی همچنان یکی از مسائل داغ مورد بحث است. در گفتگویی با روشنک سیاسی، مسئول ستاد انتخاباتی زنان اصلاح طلب در تهران، از او می‌پرسم که دقیقا چه تعداد زن در فهرست کاندیداهای جریان‌های مختلف جای گرفته اند؟

Download it Here!

اکثر کاندیداهای اصلاح طلب در کل کشور، رد صلاحیت شدند. میزان رد صلاحیت‌ها نسبت به دوره‌های گذشته خیلی بیشتر بوده است. برای همین کاندیداهای شاخص ما در تهران و استان‌های بزرگ دیگر، اکثرا خانم‌ها و هم آقایان، رد صلاحیت شدند. درنتیجه ما آمدیم کاندیداهایی که باقی ماندند و گرایشات اصلاح طلبی داشتند و تفکراتشان به ما نزدیک بوده، آنها را در لیست قرار دادیم و تقریبا از لیست سی نفره اصلاح‌طلبان توانستند به شش نفر از بانوان به جمع بندی برسند که گرایش اصلاح طلبی داشتند و خودشان هم مایل بودند که در لیست ما باشند. البته گروه‌ها و احزاب دیگر هم هستند مثلا مثل حزب اعتماد ملی و مجمع اسلامی بانوان که اینها، ترکیب کاندیداهای زن اینها کمی متفاوت است.

آیا این کاهش تعداد زنان در فهرست‌های انتخاباتی فقط مربوط به رد صلاحیت‌ها است و یا دلایل دیگری هم دارد؟

کلا مشارکت سیاسی بانوان در کشوری همچون ایران به دو دلیل عمده بسیار پایین است. بطور کلی اگر یک خانم بخواهد در عرصه انتخابات وارد بشود، در شرایط فعلی در کشور ما باید روابط سیاسی او قوی باشد. البته من به دو فاکتور مهم اشاره می‌کنم؛ یک، روابط سیاسی و دوم، بنیه مالی است. چون خانم‌ها معمولا در اکثر موارد این دو فاکتور ندارند و یا خیلی ضعیف است، در عرصه انتخابات وارد نمی‌شوند. در شرایط فعلی رد صلاحیت‌ها هم مزید بر علت شده، برای اینکه بانوان حضور کمرنگ‌تری را در عرصه انتخابات داشته باشند.

در مرحله تبلیغات انتخاباتی در این روزها، چه امکاناتی برای زنانی که در فهرست‌ها قرار دارند، وجود دارد و آیا در این زمینه محدودیت ویژه ای هست؟

قوانین شامل حال زنان و مردان است و زیاد تفاوتی نمی‌کند. منتها با قوانین تصویب شده در این مجلس، یعنی مجلس هفتم، دررابطه با تبلیغات و اینکه یک کاندیدا بتواند آنطور که باید و شاید خودش را به مردم معرفی کند، محدودیت‌هایی برسر راه او گذاشته اند. از جمله اینکه دیگر مثل گذشته نمی‌تواند پوستر چاپ کند، ابعادش پوستر فرق کرده و خیلی مسائل دیگر. اینها همه باعث می‌شود در تهران و شهرهای بزرگ،‌ آنهایی که مشهورتر هستند و یا سمت دارند و یا نام آنها شناخته شده است، شانس بیشتری برای رای‌آوری داشته باشند و عرصه را برای نسل جوان و آنهایی که تازه می‌خواهند پا به عرصه سیاست بگذارند، تنگ‌تر کرده است. من خودم که مسئولیت ستاد زنان اصلاح طلب را در تهران به عهده دارم، تاجایی که توانسته‌ایم کوشش کرده‌ایم به دوستان کاندیدای‌مان، حتی این شش نفری که در تهران هستند و سه چهار نفر هم که در استان‌ها هستند؛ تا حد امکان ]از نظر کار تبلیغاتی به آنها[ کمک کنیم. حالا اینکه به اصطلاح کارت مخصوصی برای آنها چاپ شود، تراکت مخصوصی چاپ بشود، اسامی آنها در روزنامه‌های سراسری گذاشته بشود. همچنین برای آنها سخنرانی‌هایی در نظر گرفته ایم. ما همین سه‌شنبه‌ای که در پیش داریم، یعنی بیست و یکم اسفند، یک نشست سراسری زنان اصلاح طلب داریم که با حضور تمام کاندیداها، چه زن و چه مرد هست و عنوان آن هم « همه زنان می‌آیند، شما هم بیایید» است.

به این ترتیب آیا نسبت حضور زنان در فهرست‌های انتخاباتی در مقایسه با دوره‌های قبل، به دلیل رد صلاحیت‌ها و یا دلایل دیگر، کمتر است؟

بله همینطور است. یعنی هم محدودیت کار تبلیغاتی ، هم رد صلاحیت‌ها، هم اینکه خود خانم‌ها در ایران کمتر تمایل دارند که مشارکت سیاسی کنند، همه و همه دست به دست هم داده و ما مشارکت بانوان را در این دوره از انتخابات، ضعیف تر از گذشته می‌بینیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)