تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در تحصن:

دهمین روز تحصن دانشجویان شیراز

حسین علوی

تحصن دانشجویان دانشگاه شیراز که برای دستیابی به خواسته‌های صنفی خود برپا شده، وارد دهمین روز خود شده است. استعفای رییس دانشگاه، برگزاری انتخابات شورای صنفی، تجهیز و توسعه خوابگاه دختران، تامین دسترسی به اینترنت و ایجاد خطوط اتوبوسرانی برای برخی دانشکده‌ها، از جمله برخی خواست‌های این تحصن است که گفته می‌شود ۲۰۰۰ دانشجو در آن شرکت دارند. دادگاه انقلاب شیراز تاکنون ۱۲ نفر از این دانشجویان را به خاطر شرکت در تحصن احضار کرده است. یکی از دانشجویان شرکت کننده در تحصن در گفتگو با رادیو زمانه درباره آغاز حرکت اعتراضی دانشجویان شیراز می‌گوید:

Download it Here!

امروز دهمین روز تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان است که از روز یکشنبه هفته قبل آغاز شده است. تجمع دانشجویی از روز اول در اعتراض به مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان بود. آقای دکتر صادقی رییس دانشگاه، ۱۰۸ نفر از نامزدهای شورای صنفی را حذف کرده بودند و همچنین دستور داده بودند که دانشجویانی که بیشتر از چهار سال در خوابگاه هستند، از خوابگاه اخراج شوند که این شروع و جرقه‌ای شد برای آغاز اعتراضات دانشجویی. از روز اول چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در این اعتراض شرکت داشتند. دانشجویانی که در روز اول شرکت کردند، حرفشان این بود که مشکلات صنفی و رفاهی خود را پیگیری کنند. اما با توجه به اینکه بارها این تجمع‌ها در دانشگاه شیراز صورت گرفته و نتیجه‌ای حاصل نشده بود، از روز دوم خواست‌های دانشجویان، به سمت استعفای رییس دانشگاه گسترش پیدا کرد و همین باعث شد که دانشجویان بیشتری به این تجمع بپیوندند به طوری که تا به امروز چیزی بالای ۲۰۰۰ نفر در این تجمع حضور دارند.

در چه محل‌هایی دانشجویان تجمع کرده‌اند؟ فقط در ساختمان های مربوط به دانشگاه، یا در سطح شهر هم هستند؟
دانشجویان در میدان اصلی کوی دانشگاه تجمع کردند. در روز دوم فقط به سمت بیرون از دانشگاه حرکت کردند و در میدان ارم شیراز شعارهایی دادند و بعد برگشتند به سمت دانشگاه. برنامه روزهای مختلف به این صورت بود که در محل میدان اصلی کوی تجمع می‌کردند، شعار می‌دادند و به سمت ساختمان مدیریت دانشگاه حرکت می‌کردند. ساختمان مدیریت هم مشرف به بلوار جمهوری شهر شیراز است که از پشت نرده‌ها مردم هم تجمع و از این حرکت استقبال می‌کردند. از دیروز دور ساختمان مدیریت دانشگاه، فنز کشیده‌اند و عملاً دانشجویان نمی‌توانند آنجا تجمع بکنند.


آیا تاکنون از طرف مقامات مسوول برای رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان، کسی وارد گفتگو شده است؟
روز سوم تجمع، شورای تامین استان متشکل از فرماندار شیراز و رییس اداره اطلاعات استان و فرمانده نیروی انتظامی، تشکیل جلسه دادند که ما دانشجویان از محتوای آن جلسه هیچ اطلاعی نداریم. از روز سوم به بعد، اشخاصی از هیات رییسه دانشگاه بین دانشجویان حضور پیدا کردند که دانشجویان مکرراً فقط استعفای رییس دانشگاه را خواستار بودند و مذاکره خودشان را موکول کرده بودند به موقعی که مدیریت دانشگاه عوض بشود و با مدیریت جدید دانشگاه صحبت بکنند. اما روز شنبه خود رییس دانشگاه جلسه پرسش و پاسخی گذاشته بود که در سالن وضع طوری بود که رییس دانشگاه نتوانست صحبت بکند، چون اعتراض دانشجویان شدید بود. جمعی از اساتید آمدند در بین دانشجویان صحبت کردند و اعلام حمایت کردند و کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اساتید و نمایندگان دانشجویان برای پیگیری خواسته‌ها تشکیل شده است. الان هم که من خدمت شما صحبت می‌کنم، چیزی حدود ۱۲ نفر از دانشجویان به دادگاه‌های انقلاب شیراز احضار شده‌اند.

آیا در جریان تحصن، هیچگونه درگیری هم پیش آمده است؟
بله، از روز چهارم تحصن، نیروهایی که خودشان را حافظ خون شهدا می‌دانستند اطراف تحصن حضور داشتند و برخی حرکات دانشجویان را به عنوان توهین به خون شهدا تفسیر می‌کردند. طوری که در روز شنبه درگیری‌هایی بین دانشجویان و آنها بوجود آمد که با هوشیاری دانشجویان، جلوی این درگیری‌ها گرفته شد.

آیا اخبار مربوط به تحصن دانشجویان در روزنامه‌ها و نشریات شیراز بازتاب پیدا کرده است؟
فقط روز دوم تجمع و تحصن بود که یکی از روزنامه‌های استان بطور محدود خبر را مخابره کردند اما تا الان کلاً نشریات داخل کشور، سکوت اختیار کرده‌اند نسبت به این تجمع و اعتراضاتی که در دانشگاه دارد صورت می‌گیرد. فقط روز سوم تحصن بود که روزنامه اعتماد یک گزارش محدودی از تجمع ارائه کرد و همان روزنامه افسانه شیراز و روزنامه اعتماد بود و بقیه رسانه‌ها سکوت اختیار کردند. ضمن اینکه خبرگزاری ایرنا هم بطور یک جانبه، خبرها و سخنان مسوولان را منعکس می‌کند که عموماً علیه دانشجویان است و دانشجویان معترض را تعدادی محدود و دانشجویانی عنوان می‌کند که تعدادشان خیلی کم است.

آیا تصمیم دانشجویان این است که تا گفتگوی شورایی که با مقامات مسوول انتخاب کرده‌اند، به تحصن خودشان ادامه بدهند؟
دیروز دو پیشنهاد بین دانشجویان مطرح بود. یکی اینکه که این تجمع را تمام بکنند و منتظر گفتگوی این شورا باشند و پیشنهاد دیگر این بود که تحصن را همزمان با گفتگو ادامه بدهند که پیشنهاد دوم با اکثریت قاطع دانشجویان رای آورد و کماکان این پیشنهاد دارد اجرا می‌شود و دانشجویان اعلام کردند که همزمان با گفتگوی این شورا به تحصن خودشان ادامه خواهند داد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از صميم قلب آرزو مي كنم دانشجويان شيراز موفق شوند. چند سال پيش ما هم در دانشگاه هنر اصفهان به دلايل مشابه تحصن كرديم. البته فقط پالون خر عوض شد. راستي اين بچه ها وبلاگ ندارند؟

-- شيما ، Mar 8, 2008

mamnoon az lotfetoon , ma be rahe khodemoon edame midim , piroozi az ane ma daneshjooyane daneshgahe shiraz ast ... tedade daneshjoon be 4000-5000 nafar ta rooze 4shanbe resid , rooz be rooz be tedade ma ezafe mishe .

-- zahra ، Mar 8, 2008

مرحبا به این عزیزان
زنده باد ایران

-- بدون نام ، Mar 9, 2008

شیراز آغوش باز کن فرزندانت را حمایت کن

-- توکا ، Jan 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)