تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با محمدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار در تهران

بسیج، اهرم دخالت نظامیان در سیاست

حسن علوی


محمدصادق جوادی حصار، عکس از: وبلاگ شخصی

محمد صادق جوادی حصار، روزنامه نگار در تهران، به رادیو زمانه می گوید: این جور رفتارها بیشتر در حوزه بسیج دنبال می شود. چون بسیج را نه یک نیروی نظامی بلکه یک نیروی فرهنگی - سیاسی و مردمی تلقی می کنند.

این پروسه از سالها قبل کلید خورده و رفته رفته تا اینجا رسیده که امروز می آیند حتی شکل قانونی به کارهایشان می دهند. این اتفاق قبلا افتاده است و اکنون طالب تکرار آن هستند. یعنی بسیج بعنوان گسترده ترین سازمان شبه نظامی با امکانات و پشتیبانی که دارد، اگر در انتخابات وارد شود، بویژه در حوزه هایی که محبوبیتی دارد؛ می تواند بخش قابل توجهی از آرای مردم را به هر سمتی که اراده کند سوق بدهد.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران که در عین حال نیروی بسیج را تحت فرماندهی خود دارد درجمعی از فرماندهان بسیج دانشجویی، به طور صریح خواستار مداخله بسیجیان در امر انتخابات و حمایت از جریان اصولگرا شده است.

این اظهارات مورد انتقاد محافل سیاسی و رسانه ای در ایران قرار گرفته و منتقدان در استدلالهای خود به دستورالعملهای روشن آیتالله خمینی در برحذر داشتن نظامیان از دخالت در سیاست و شرکت د رجبههگیری احزاب سیاسی استناد کرده اند.

درگفتگو یی با محمدصادق جوادی حصار روزنامه نگار و فعال سیاسی در تهران ابتدا این پرسش را مطرح کردم که استناد مکرر منتقدان به دستورالعمل های آیت الله خمینی را آیا باید به معنای نا روشن بودن مواضع رهبر کنونی نظام در این زمینه و یا موافقت وی با دخالت نظامیان در امور سیاسی تلقی کرد؟

Download it Here!

ـ از صحبت‌های مقام رهبری این برنمی آید که بسیج یا سپاه مجوز دارند که در امور سیاسی دخالت بکنند و به‌ویژه به طرفدار ی از یک جریان سیاسی وارد مبارزات انتخاباتی شوند. اما آنچه که بیشتر مستمسک و متکای جریان های درون سپاه و بسیج در تمسک به این نوع رفتارها و گرایش هاست،

این است که سپاه و بسیج و به‌ویژه سپاه، حافظ انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی وقتی قرار باشد حفاظت و پاسداری شود، باید این پاسداری هم از درون و هم از بیرون صورت بگیرد. و اگر به زعم این آقایان، حرکتی یا جریانی درون کشور بخواهد ریشه های انقلاب را تهدید کند و یا مانع توسعه و رونق مفاهیم انقلابی شود، باید با آن به مبارزه برخیزند.

البته نوع مبارزه از نوع مبارزه با دشمن روبرو و خارجی نخواهد بود، اما بی تفاوتی و کناره گیری و حاشیه روی هم وظیفه نیروهای سپاه و بسیج نیست و باید در این جور موارد به میدان بیایند و از حدود و ثغور انقلاب و ارزشهای انقلاب دفاع کنند.


نحوه فعالیت سپاه در زمینه هایی که قانون اساسی بر آن تاکید دارد چگونه است؟ در قانون اساسی آمده است که انجام وظایف و قلمرو مسئولیت سپاه در چارچوب قانون تعیین می شود . آیا چنین قانونی در حال حاضر وجود دارد؟

ـ آن‌ها این جور رفتارها را در کشور بیشتردر حوزه بسیج دنبال می کنند. چون بسیج را یک نیروی نظامی تلقی نمی کنند. بسیج را یک نیروی فرهنگی ـ سیاسی و مردمی تلقی می کنند که حوزه فعالیتش متوجه اهداف انقلاب است و تضمین و بقای اهداف انقلاب.

بنابر این آن‌ها از این منظر به قضیه نگاه می کنند و معتقدند بچه های بسیج می‌توانند در این حوزه ها مداخله کنند و مداخله آنها هم می تواند رنگ رقابت‌های انتخاباتی به خودش بگیرد . یعنی بسیج نمی تواند در برابر یک جریان سیاسی بی تفاوت باشد و از یک جریان سیاسی دیگر حمایت نکند .

این پروسه از سال‌ها قبل کلید خورده و رفته رفته تا اینجا رسیده که امروز می آیند حتی شکل قانونی به کارهایشان می دهند. مثل بسیج سازندگی یا بسیج ادارات.

با توجه به اینکه در جریان بررسی صلاحیت کاندیداها، بخش اعظم کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شده اند و به این ترتیب انتخابات آینده مجلس اگر به همین شکل پیش رود جریان اصولگرا رقیب جدی نخواهد داشت؛ بنابراین حمایت بسیج از اصول گرایان چه ضرورت و معنایی دارد و به چه شکلی امکان پذیر است؟

ـ البته اگر وسیع تر نگاه بکنیم، اصول گرایان با این روش و این متد مبارزاتی خودشان، در حقیقت رقیب مردم هستند. چون در بسیاری از جاها مردم و مطالبات اجتماعی در مقابل مطالبات و تمایلا ت طیف اصول‌گرا قرار می گیرد.

این به این معنا نیست که فقط اصلاح طلبان رقیب آنها باشند. اصلاح طلبان توانسته بو دند در یک حوزه هایی مطالبات مردم را نمایندگی کنند در مقابل جریان اصول‌گرا. الان اصول‌گرایان این خوف و نگرانی شدید و عمیق را دارند که مردم و ضمیر اجتماعی مردم ایران با آنها همراه و هماهنگ نیست و بنابراین از هر امکانی برای تثبیت خود و به حاشیه راندن این اراده استفاده می کنند تا رقیبشان را هر چه می توانند تضعیف کنند.

رقیب جریان اصول‌گرا، اراده ملت ایران است برای توسعه و تکامل و با اتکای به رای و نظر واقعی مردم، یعنی ساماندهی امور اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور مبتنی بر اراده واقعی ملی. اما جریان اقتدارگرا و اصول‌گرا با این امر خیلی سر سازش ندارد. آن‌ها معتقدند رای مردم در بسیاری از حوزه ها جز زینت و زیوری بیش نیست و اراده نخبگان و اندیشمندان دینی ست که باید زمام امور کشور و سامان مسائل سیاسی را به دست داشته باشد.


به این ترتیب توصیه فرمانده سپاه به تقویت اصولگرایان توسط نیروهای بسیج، می‌تواند به این معنا باشد که بسیج در جلب مردم به سوی انتخابات به صورت سازمان یافته مداخله کند؟

ـ تحقیقا این اتفاق قبلا افتاده است و اکنون طالب تکرار آن هستند. یعنی بسیج بعنوان گسترده ترین سازمان شبه نظامی و نه نظامی مطلق، که از یک طرف متکی به نیروی نظامی سپاه است و پشتگرم از معاضدت ها و معاونتها ی فکری و فرهنگی و پشتیبانی این نیروی نظامی است، و از طرف دیگر متکی به امکانات و لجستیک اقتصادی قابل توجهی که در اختیار خودش قرار دارد، با این دو می‌توانند در متن جامه ایران و به‌ویژه در حوزه هایی که بسیج از محبوبیتی برخوردار است، که هنوز هم هست، این آرا را به سمت خاصی سوق دهند. اگر این ورود حاصل شود، قطعا بی تاثیر نخواهد بود و بخش قابل توجهی از آرای مردم را به هر سمتی که اراده کنند می‌توانند سوق بدهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)