تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی:

اگر بتوانیم لیست انتخاباتی بدهیم شرکت می‌کنیم

حسین علوی

Download it Here!

ردصلاحیت گسترده‌ی کاندیدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس هشتم همچنان موضوع بحث محافل و رسانههای ایران است. این رد صلاحیت‌ها نگرانی‌های شدید محافل مختلف اصلاح‌طلب را برانگیخته است. به همین دلیل روز شنبه آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و کروبی طی دیدار مشترکی به بررسی این مسئله و جست‌وجوی راههایی برای تجدیدنظر در ردصلاحیت‌ها پرداختند. در گفت‌وگویی با اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی «حزب اعتماد ملی» ابتدا درباره‌ی مضمون این دیدار و نتایج آن پرسیدم:

در جلسه‌ی دیشب ابتدا در رابطه با آماری که ارائه شده در مورد ردصلاحیت گسترد‌ه‌ی کاندیداهای اصلاح‌طلبان اظهار نگرانی کردند و اینکه در چنین شرایطی که باید رقابت عادلانه برقرار بشود، جریان اصلاحات نامزدهای کافی را برای ارائه یک لیست ندارد و باید تلاش کرد که اولاً مردم به صورت گسترده در این انتخابات حضور پررنگی داشته باشند و مردم را به شرکت در انتخابات امیدوار بکنند. قرار شد با اشخاص برجسته‌ی نظام که بر هیات نظارت شورای نگهبان موثر هستند، در مورد ردصلاحیت‌شدگان گفت‌وگو و پیگیری شود. دوم اینکه آقایان خاتمی و کروبی و هاشمی رفسنجانی، ملاقات‌هایی با رهبری داشته باشند و ایشان را در جریان ردصلاحیت‌شده‌گان قرار بدهند و از ایشان بخواهند که کمک کنند کسانی را که خارج از قواعد قانونی ردصلاحیت شده‌اند به عرصه‌ی انتخابات برگردند و انشاالله انتخاباتی رقابتی را بین دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا داشته باشیم.


چقدر امیدوار هستید به اینکه مداخله‌ی رهبر نظام، بتواند در این زمینه کارساز باشد و بخش قابل توجهی از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت بشوند؟
ما حقیقاً به این قضیه خیلی امیدوار هستیم که هیات‌های نظارت قبل از مداخله‌ی رهبری خودشان اقدام کنند. آنها خودشان نیروهای برجسته‌ی اصلاح‌طلب را می‌شناسند و واقعاً مساله‌ی خاصی هم در خصوص آنها وجود ندارد. به خاطر برخی کج‌سلیقه‌گی‌هایی که در هیات‌های اجرایی صورت گرفته است این اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده‌اند. بنابراین ما امیدوار هستیم که در مرحله رسیدگی به پرونده ردصلاحیت‌شدگان در هیاتهای نظارت، اکثریت نیروهایمان برگردند.

آقای پورمحمدی، وزیر کشور گفته‌ است که فقط اصلاح‌طلبها ردصلاحیت نشده‌اند، بلکه اصولگراها و مستقل‌ها هم ردصلاحیت شده‌اند. اینجا منظور از «مستقل‌ها» اگر شامل چهره‌ها و فعالان شناخته‌شده باشد، چه کاندیداهایی هستند؟ یا اینکه منظور فعالانی هستند که شناخته‌ شده نیستند؟
ببینید، بیشتر فکر کنم منظورشان کسانی باشند که شناخته شده نیستند. ولی ما در کشور در ۲۷ سال گذشته به هرحال جریان اکثریت و اقلیت مجلس‌مان، از طیف اصلاحات و اصولگرا انتخاب شده‌اند. بنابراین آن ۳۱درصدی را که آقای افشار، رییس ستاد انتخابات هم فرموده‌اند که رد صلاحیت شده‌اند؛ حداکثر ۵ یا ۶ درصدش مربوط به اصولگرایانی‌ست که واقعا مساله یا پرونده دارند و مساله‌شان سیاسی نیست، یعنی به هیچوجه مواد ۱ و ۳ نیست. بخشی از مستقل‌ها هم داخل همین ۶­ یا ۵ درصد هستند. ۲۵درصد دیگر، شامل۷۰ درصد نیروهای اصلاح‌طلب است که حذف شده‌اند. بنابراین مستقلی ها همیشه در انتخابات اندکی از کرسی‌ها را به خودشان اختصاص می‌دهند، معمولاً هم چهره های ناشناسی هستند. چون چهره‌ها‌ی آشنا در فعالیت سیاسی کشور یا منتسب به جریان چپ هستند، یا منتسب به جریان راست.

به این ترتیب شما تا اعلام نظر شورای نگهبان منتظر خواهید ماند؟ آیا ممکن است سیاست ائتلاف اصلاح‌طلبان عدم شرکت در انتخابات باشد؟
تا آنجایی که من از ستاد ائتلاف خبر دارم، برخی از اشخاص اعتقادشان این است که اگر نتوانیم ارائه لیست بدهیم، نباید وارد انتخابات بشویم . برخی‌ چهره‌های دیگری هستند که معتقدند ما در هر شرایطی باید وارد عرصه‌ی انتخابات بشویم. حزب اعتماد ملی هم که من سخنگوی این حزب هستم، در حقیقت به دنبال این هستیم که بتوانیم ارائه‌ی لیست بکنیم. اگر بتوانیم ارائه لیست بکنیم، خب حتماً وارد می‌شویم و تنور انتخابات را هم به طور طبیعی گرم خواهیم کرد. ولی تا الان که من با شما صحبت می‌کنم حزب اعتماد ملی ظرفیت ارائه لیست را در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه ندارد، مگر اینکه با اقداماتی که هیات نظارت بکند ما بتوانیم در کشور لیست بدهیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای گرامی مقدم شما قطعا شرکت می کنید چون مالک حزب شما در هر مجموعه ای جائی برای خودش پیدا می کند و اشتراکاتی با آنها دارد

-- پیروز ، Jan 30, 2008

فکر میکنم حضور در انتخابات مهمتر از تکمیل لیست باشد

-- بدون نام ، Jan 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)