تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با مهران کرمی، سردبیر روزنامه «کارگزاران»

«هدف اصلی‌مان انتخابات نیست»

حسین علوی

Download it Here!

روزنامه‌ی «کارگزاران» که به دلایل اقتصادی انتشار خود را متوقف کرده بود، دور تازه‌ای از فعالیتش را از روز یکشنبه آغاز کرد. این روزنامه مواضع «حزب کارگزاران سازندگی» نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، را بازتاب می‌دهد. مهران کرمی، سردبیر این روزنامه، در گفتگو با رادیو زمانه پیرامون انتشار دوباره‌ی روزنامه توضیح داده است.


تصویر آخرین شماره روزنامه کارگزاران پیش از توقف انتشار

آغاز به کار روزنامه‌ی «کارگزاران» آیا با توجه به این که در آستانه‌ی انتخابات مجلس هشتم هستیم، بیشتر اولویت‌های سیاسی در این ارتباط را دنبال می‌کند؟ یا این که در مجموع هدفش آن چیزی است که در سرمقاله‌ی اولین شماره‌ «ایجاد نوعی توازن سیاسی در کشور» خوانده داده است؟

باید بگویم کارگزاران حدود یک سال و نیم منتشر می‌شد و به مدت سه ماهی از این انتشار بازماند. و طبیعی است که بعد از این مدت تلاش بر این بوده که دوباره منتشر بشود. بنابراین هدف بازانتشار بوده؛ تا این که به مناسبت‌های مختلف اشاره داشته باشد. طبیعتاً ما به عنوان روزنامه‌نگار، هدفمان انتشار روزنامه و ارائه‌ی یک کار رسانه‌ای است و ممکن است بخشی از کارمان هم به مسایل سیاسی و فضای سیاسی کشور مثل انتخابات برگردد؛ ولی قطعاً هدف اصلی‌مان انتخابات نیست.

بازتاب دیدگاه‌های «حزب کارگزاران سازندگی» چه میزان از کار حرفه‌ای این روزنامه را در بر خواهد گرفت؟

ما مهم‌ترین نکته در کارمان این است که در واقع در حوزه‌هایی مثل سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اندیشه یا بخش‌های دیگر به ارائه‌ی اطلاعات، اخبار و آگاهی کمک کنیم. و خب آن بخش‌هایی سیاسی و اقتصادی باشد، به هر حال «کارگزاران» هم به عنوان یک جریان سیاسی که صاحب دیدگاهی است، هر گاه که دیدگاهی داشته باشد، بازتابش در این روزنامه خواهد بود. اما ما روزنامه‌ای نیستیم که به‌ صورت انحصاری اخبار و دیدگاه‌ها و تحولات مربوط به «حزب کارگزاران» را پیگیری کند.

نکته‌ی دیگر این که طرح مسأله آزادی‌های سیاسی چه جایگاهی را در روزنامه‌ی کارگزاران خواهد داشت؟ چون در ایران به هر حال دیدگاه‌های مختلفی هست و برخی گرایش‌ها پرداختن به اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی را در شرایط کنونی ایران مهم‌تر قلمداد می‌کنند. برنامه‌ی آینده روزنامه‌ی کارگزاران در ارتباط با آزادی‌های سیاسی چه می‌تواند باشد؟

قطعاً طرح برنامه‌های اقتصادی یا اجتماعی و یا فرهنگی در چارچوبی که آزادی بیان باشد، میسرتر است. بنابراین ما هم اولویت برایمان آزادی بیان، آزادی‌های سیاسی و آزادی‌های مطبوعات است. اگر چنین فضایی به وجود بیاید، دیدگاه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم نظر بیشتری برای بیان و بروز دارند. ما نگاهمان یک نگاه رسانه‌ای و روزنامه‌ای است و معطوف به آزادی بیان.

آیا برای انتشار روزنامه‌ی کارگزاران هیچ گونه مانع یا محدودیت مطبوعاتی از نظر نهادهای وابسته به دولت وجود نداشته است؟

نخیر. هیچ گونه محدودیتی نبوده و ما هم در چهارچوب قانون فعالیت می‌کنیم و هیچ نگاه فراقانونی نداریم و کاملاً خاطرجمع هستیم که بر اساس قانون احزاب و مطبوعاتی (عمل می‌کنیم.)

اساساً دلیل اصلی تعطیلی این روزنامه و الان بازگشایی‌اش چه بوده؟

واقعیتش زمانی که تعطیل شد، من در جریان جزئیات مسایل نبودم و نگاهی از درون سیستم به این مسأله نداشتم؛ به جز همان چیزهایی که مثل شما و در واقع به عنوان یک فرد بیرونی متوجه می‌شدم. الان هم هیچ وقت کنجکاوی نکرده‌ام که ببینم دلایل اصلی توقفش در آن مرحله چه بوده است. من فکر می‌کنم کمکی هم به روال کار فعلی ما نمی‌کند که وارد این بحث شویم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)