تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرتضی حاجی: «نمی‌توانند امکان رقابت را از بین ببرند»

حسین علوی

روز جمعه در تهران ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی برنامه‌ی این ائتلاف را تشریح کرد. در این کنفرانس مطبوعاتی از جمله مطرح شد که اصلاح‌طلبان با چشم‌انداز کسب یک اکثریت قوی در انتخابات مجلس آینده شرکت خواهند کرد. در گفت‌وگویی با مرتضی حاجی سخنگوی این ائتلاف ابتدا پرسیدم که با توجه به اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان و احتمال رد گسترده‌ی کاندیداها، چنین چشم‌اندازی تا چه حد می‌تواند واقعبینانه باشد:

شنیدن گفت‌وگو


مرتضی حاجی

مرتضی حاجی: کاندیداهایی که در جبهه‌ی اصلا‌ح‌طلبان هستند تعدادشان خیلی زیاد است. اینطور نیست که بتوانند آنچنان رد بکنند که امکان رقابت وجود نداشته باشد. از این جهت مشکلی به نظر نمی‌آید. یعنی کمبود کاندیدا برای این کار نخواهیم داشت.

آیا در لیست کاندیداهای شما چهره‌های فعال و شناخته‌شده اصلاح‌طلبان که مورد اختلاف بین جناحهای مختلف بر سر تایید یا رد صلاحیت‌شان بودند هم حضور خواهند داشت؟
تفکیکی ما اینجا قائل نمی‌شویم. بعد از ثبت نام کاندیداها، آنوقت است که فهرست نهایی مشخص می‌شود. لذا بدون اینکه تفکیک بکنیم کی چه مشکلی دارد یا ندارد، ثبت‌نامها انجام می‌شود و آنوقت بعد از آن ما لیست‌مان را نهایی می‌کنیم.

آیا خوشبینی شما برای تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بر پایه تبادل نظرهایی با این شوراست یا اینکه ارزیابی کلی شما این است؟
ارزیابی کلی‌مان اینطور هست.

بجز تایید کاندیداها از سوی شورای نگهبان، مسئله‌ی استقبال رای‌دهندگان هم مطرح است. آیا اصلاح‌طلبان تا حالا قادر به بازسازی وجهه سیاسی خودشان در جامعه شده‌اند؟ و آیا چنین استقبالی را از سوی مردم شما انتظار دارید؟
بله! من فکر می‌کنم شرایط اصلاح‌طلبان امروز شرایط خیلی خوبی‌ست و استقبال مردم از اصلاح‌طلبان بیش از گذشته است. لذا در یک شرایط انتخابات رقابتی و قانونی، اصلاح‌طلبان شانس موفقیت بالایی دارند.

نقش آقای خاتمی در انتخابات مجلس هشتم چگونه خواهد بود؟ آیا صرفا یک نقش پشتیبانی سیاسی از ائتلاف اصلاح‌طلبان است یا فراتر از آن خواهد رفت؟
آقای خاتمی در واقع بعنوان یک محور برای همبستگی بیشتر اصلاح‌طلبان راهنمایی کلی کار را به‌عهده دارند و ما هم از ایشان همین اندازه انتظار داریم.

قبلا صحبت این بود که در بین کاندیداهای اصلاح‌طلبان کسانی که «تندرو» تلقی می‌شدند بر سر ورودشان به لیست نامزدها اختلاف‌نظر هست. آیا این اختلافات برطرف شده و آیا این لیست شامل همه کسانی که خودشان را کاندیدا می‌کنند خواهد بود؟
قاعدتا تعداد افرادی که در لیست قرار می‌گیرند خیلی محدود است. یعنی برای تهران بیش از ۳۰ نفر نیست. بنابراین افراد مختلفی از اصلاح طلبان که ثبت نام می‌کنند، بعد از طی آن مراحل مقدماتی ثبت نام، گزینش نهایی می شوند برای تکمیل آن ۳۰ نفر. یعنی شرایطشان با همدیگر مقایسه می‌شود و بخصوص احتمال رای آوری و شناختی که جامعه نسبت به آنها دارد مورد توجه است. برآن اساس لیست نهایی تعیین خواهد شد.

وضعیت حزب اعتماد ملی چگونه خواهد بود؟ ظاهرا آنها در ائتلاف شرکت ندارند، اما آیا لیست کاندیداهای آنها با ائتلاف اصلاح‌طلبان هماهنگی خواهد داشت؟
به‌طوری که خود دبیرکل محترم اعتماد ملی بارها اعلام کرده است، حدود ۸۰درصد نامزدها مشترک خواهند بود و این خودش ولو اینکه رسما ائتلافی را تاکید نکند، اما عملا یک همکاری خیلی نزدیک است و این یک قوت و پشتیبانی خوب ایجاد می‌کند.

وضعیت حزب اعتدال و توسعه چگونه است؟ آیا آنها مستقل شرکت خواهند کرد یا در ائتلاف با اصلاح‌طلبان؟
ما احتمال می‌دهیم حتما حداقل تعدادی از نامزدهای ما با آنها مشترک خواهند بود. اما مذاکره‌ای رسمی روی این مسئله نداشته‌ایم.

آیا ائتلاف اصلاح‌طلبان شعار محوری مشخصی خواهد داشت؟ شعار «نجات ملی» که قبلا مطرح بود چه شد؟ آیا احتمال دارد شعار ائتلاف بشود؟
نه، هنوز شعار ائتلاف تصویب نشده است. اول باید برنامه‌ی ائتلاف برای مجلس آینده به تصویب نهایی برسد و اعلام بشود، بعد شعار محوری از محتوای این برنامه استخراج می شود.

سهم زنان در لیست کاندیداهای اصلاح‌طلبان چگونه خواهد بود؟
در بررسی نامزدها برای اینکه بتوانند در لیست قرار بگیرند، تبعیض جنسیتی قائل نشده‌ایم. یعنی هرکس آن حداقل امتیازات را به‌دست بیاورد، در لیست قرار خواهد گرفت. برآوردمان این است که حداقل ۷­۶ نفر از خانمها در لیست تهران حضور داشته باشند. در مورد بقیه مناطق اکنون من اطلاعی ندارم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)