تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با دکتر مصطفی آزمایش سخنگوی سلسله‌ی دراویش گنابادی در خارج از کشور

از ما دعوت به گفت‌وگو، از آنها تخریب حسینیه

شنبه شب گذشته مرکز دراویش گنابادی در شهر بروجرد در استان لرستان مورد هجوم نیروهایی که گفته می‌شود وابسته به دولت و از اعضای بسیج شهر هستند تخریب شد. در این ماجرا صدها تن از دراویش گنابادی و هواداران آنها بازداشت و گروهی مجروح شدند. طی دوسال اخیر این چندمین بار است که دراویش گنابادی و مراکز آنها مورد هجوم قرار می‌گیرند که بجز رویداد اخیر در بروجرد‌، می‌توان از تخریب حسینیه دراویش در قم یاد کرد. در گفت‌وگویی با دکتر مصطفی آزمایش سخنگوی سلسله‌ی دراویش گنابادی در خارج از کشور ابتدا در مورد چگونگی ماجرا و ابعاد تخریب حسینیه‌ی گنابادی‌ها در بروجرد پرسیدم:

شنیدن گفت‌وگو

دکتر مصطفی آزمایش: در ماجرای حمله به حسینیه‌ی بروجرد و تخریب صددرصد حسینیه،‌ بر مبنای عکس‌های متعددی که ما در اختیار داریم و برای مجامع جهانی ارسال کردیم، این حمله دوسال است که برنامه‌ریزی شده و ظرف این مدت در شهر بروجرد اشخاص مختلفی در شورای تامین استان اساسا با این مسئله مخالفت کردند. ولی متاسفانه یکایک این اشخاصی که مخالف چنین حرکتی بودند، عزل و برکنار شدند و کسانی که موافق این امر بودند بجای آنها به کار گمارده شدند. و این یک برنامه‌ریزی پایه‌ای درازمدت را نشان می‌دهد که انجام شده و کار امروز و دیروز نبوده است. در عین حال تراکت‌های بسیار بسیار زیادی علیه اساس تصوف در شهر به‌طور مداوم بعد از هر نماز جمعه توزیع می‌شد و با اینکه وکلای سلسله‌ی گنابادی، بخصوص آقای دکتر غلامرضا هرسینی که از وکلای مبرز هستند، بارها و بارها در این مورد اقدام به اعتراض و حتا طرح شکایت کرده بودند، اما به‌کلی به این مسایل ترتیب اثر داده نشد و این شکایت‌ها نیز دنبال نگردید.

حتا از طرف آقای دکتر هرسینی و برخی دیگر ازآقایان از طرف دراویش درخواست شد که میزگردی تشکیل و گفت‌وگو بشود، تا علت مخالفت با درویشی و درویش‌ها و حضور آنان در بروجرد مشخص گردد، و حتا درخواست شد از طرف آن آقایان یک عده‌ای برای مناظره بیایند. ولی در تمامی این موارد آنها خط خودشان را دنبال می‌کردند که عبارت بود از حمله به اساس تصوف بعنوان اینکه امام صادق در روایتی که منسوب به ایشان است، فرموده اند "الصوفیه کلهم اعدائونا"، یعنی درویش‌ها همه دشمن ما هستند و باید این دشمنان را، خانقاه‌، حسینیه و مرکزشان را، که بعنوان کانون دشمن تلقی می‌شود از میان برداشت. یعنی راهی برای آشتی و راهی برای مسالمت متاسفانه باقی نگذاشته بودند.

حمله به حسینیه‌ی دراویش گنابادی در بروجرد اساسا چگونه آغاز شد؟ چون از طرف برخی مسئولان استان مطرح شده است که از طرف دراویش هم قبلا حمله‌ای به مسجد النبی در بروجرد شکل گرفته بود. میزان تخریب حسینیه گنابادی ها در چه حد بوده است؟
آقای حجت الاسلام بیرالوند که امام جمعه مسجد النبی هستند، پیش از روز جمعه‌ و نیز در روز جمعه مردم را در نماز تحریک کرد، و بعد از تخریب حسینیه یک مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس انجام داد و مدعی شد که دراویش آمده‌اند اینجا به مسجد النبی و در آنجا چندنفر را مورد ضرب و جرح قرار دادند و حتا اقدام به آدم‌ربایی کردند! که البته این صحبت خنده‌دار است و همه کسانی که آنجا شاهد بودند، مشاهده کردند که بارها دراویش برای گفت‌وگو دعوت کردند و در حسینیه همیشه باز بود و هروقت یک نماز جمعه‌ای تعطیل می‌شد، بعد از نماز جمعه متاسفانه آن جوانهای بسیجی تحریک شده به اطراف حسینیه می‌آمدند و سنگ می‌پراندند و حتا دوبار کوکتل مولوتف انداختند و یک قسمت در چوبی حسینیه آتش گرفت که درویش‌ها اطفاء کردند. به همین دلیل این حرفی که این آقا گفته‌اند که درویش‌ها آمدند آنجا و حمله کردند، این صددرصد دروغ و بی‌پایه است و ما صددرصد تکذیب می‌کنیم. اما در مورد این مطلب که میزان خرابی چقدر است، برمبنای عکس‌هایی که ما در دست داریم که در خود بروجرد گرفته شده است و برای ما ارسال شده است و ما برای مجامع بین‌المللی فرستاده‌ایم، میزان تخریب حسینیه به غیر از قسمت دیوارشرقی که یک کمی نیمه‌مخروبه باقی مانده، تمامی حسینیه خاکبرداری شده است. یعنی صددرصد تخریب شده و از بین رفته است.

آیا پس از این حمله و تخریب حسینیه، پیگیری قضایی در این مورد صورت گرفته است؟ آیا وکلایی در این زمینه اکنون فعال هستند؟
بله. آقای دکتر غلامرضا هرسینی که از قبل پرونده‌ی حسینیه قم را دنبال می‌کردند و وکیل شخصی آقای شریعت بودند و به همین دلیل هم مقامات قضایی پروانه‌ی وکالت‌شان را توقیف کرده بودند و غیره، الان در ماجرای بروجرد سرگرم تعقیب قضایی هستند و اقدام به طرح دادخواست و تظلم‌خواهی به مقامات قضایی کردند. امیدواریم حداقل گوش شنوایی باشد که توجه بکند به این وضعیت بسیار افتضاحی که در بروجرد بوجود آمده است. آن اشخاصی که می‌گویند ایران مملکت امام زمان است و برای برگزاری کنگره‌ی مولوی باید از امام زمان خجالت کشید، حالا باید ببینند آیا این کاری که کرده‌اند اسباب آبروآوری برای امام زمان است یا اسباب آبروریزی برای کسانی که خودشان را پیرو ایشان می‌دانند؟

وضعیت کسانی که در این جریان مجروح شده و تعدادی که دستگیر شده‌اند چگونه است؟
تعداد زخمی‌ها بسیار بسیار زیاد بود و تعداد بازداشتها هم بسیار زیاد بود. یعنی مجموعا هفتصد نفر در حسینیه بودند که جمع شده بودند با حضور خودشان که غالبا زن و بچه‌ی مردم بودند و مردم اهل بروجرد بودند و دوستانشان و علاقمندان به تصوف و عرفان که آمده‌ بودند به آنجا، ولی غالبا مردم خود بروجرد بودند. بعد از این حمله عده‌ زیادی به ضرب چاقو، قمه و دشنه زخمی شدند و عده‌ زیادی هم در اثر استشمام گازهای شیمیایی، گاز اشک‌آور و شدت پرتاب گاز دچار نفس‌تنگی شدند که ۸ ‌نفر از آنها در بیمارستان خمینی و ۶ نفر از آنها در بیمارستان چمران در بخش سی.سی.یو بودند. اما بعد از این ماجرا تعداد دستگیری‌ها اضافه شد و علتش این بود که در سطح بروجرد یک خانه‌گردی بسیار عجیب و با حساسیتی آغاز شد و به خانه‌ی یکایک کسانی که مظنون به درویشی بودند ماموران امنیتی رجوع می‌کنند و بطور بسیار وحشیانه و فجیع با اینها رفتار می‌کنند و اینها را می‌گیرند و می‌برند.

از طرف دیگر کسانی را هم که برای ابراز همدردی از شهرهای دیگر آمده بودند به بروجرد، متاسفانه توقیف کردند و به همین ترتیب لحظه به لحظه به تعداد کسانی که در ابتدای قضیه بازداشت شده بودند، که مجموعا حدود ۵۴۲ نفر بودند، اضافه شد. از بازداشت‌شدگان تعدادی را به زندانی متعلق به سپاه پاسداران بین بروجرد و ملایر منتقل کرده بودند و تعدادی را هم در کلانتری ۱۱ و تعدادی هم در خود واحد سپاه پاسداران شهر بروجرد نگهداری می‌کردند. الان اینها آزاد که نشده‌اند هیچ، به تعداد افراد بازداشت‌شده دارد به طور مرتب اضافه می‌شود متاسفانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سر ناسزایان برافراشتن وازایشان امید بهی داشتن
سر رشته خویش گم کردن است به جیب اندرون مارپروردن است

-- miki nek ، Nov 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)