تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با لیلا علی‌کرمی و مریم حسین‌خواه

پس از دلارام علی، ۱۲ زن دیگر در انتظار محاکمه‌اند

گفتگو با لیلا علی‌کرمی و مرِم حسین‌خواه را از اینجا بشنوید.

دلارام علی دانشجوی دانشگاه علامه در تهران و فعال حقوق زنان که به اتهام شرکت در یک تجمع اعتراضی برای برابری حقوق زنان، طبق حکم دادگاه تجدید نظر به دو سال و نیم زندان محکوم شده بود، قرار بود روز شنبه خود را به زندان معرفی کند. اما با تلاش وکلای پرونده و فعالان حقوق زن این حکم به دستور رییس قوه قضاییه متوقف گشت و برای رسیدگی مجدد به دادگاه فرستاده خواهد شد.

لیلا علی‌کرمی یکی از وکلای پرونده‌ی دلارام علی در مورد توقف حکم و چگونگی ادامه‌ی رسیدگی به آن به رادیو زمانه می‌گوید:

دستور توقف اجرای حکم صادر شده و گفتند که به شعبه‌ی شش اجرای احکام اعلام شده است. بنابراین آخرین خبر این است که توسط آقای شاهرودی دستور توقف اجرای حکم صادر شده. اکنون طبق ماده‌ ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه عمومی و انقلاب، این مورد باید از موارد اعاده‌ی دادرسی محسوب بشود. وقتی که آمدند و این حکم را خلاف شرع دانستند، در نهایت پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود و مجدداً رسیدگی خواهد شد.

اما به جز دلارام علی، تا کنون احکام دیگری نیز با اتهامات و پرونده‌های مشابه برای سایر شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی ۲۲ خرداد سال ۸۵ صادر شده است که از نظر مراحل رسیدگی و میزان مجازات با هم متفاوت‌اند و رویه‌ قضایی واحدی در این باره وجود نداشته است. لیلا علی‌کرمی وکیل پرونده‌ی دلارام علی در این باره می‌گوید:

با توجه به اوراقی که در پرونده وجود داشته و نحوه دستگیری‌ها، خب احکام هم متفاوت صادر شده است که ما هم به این مسأله اعتراض داریم. چون عده‌ای که همه در یک تجمع دستگیر شده بودند و همه اتهامشان اقدام علیه امنیت ملی یا شرکت در تجمع غیرقانونی بوده است؛ این برای ما جای سؤال است که چرا یک نفر ممکن است تبرئه بشود و یک نفر دیگر ممکن است حبس تعلیقی بگیرد و فرد دیگری ممکن است به دو سال و شش ماه حبس محکوم بشود.

بنابراین اصلاً احکام واحدی صادر نشده است که به این مسأله من در بعضی از پرونده‌ها نیز اشاره کرده‌ام. منتها جوابی که دریافت کرده‌ام این بوده که «روند پرونده فرق می‌کرده. اوراقی که در پرونده وجود داشته و نحوه‌ی دستگیری متفاوت بوده. بنابراین نمی‌توانیم حکم واحدی را برای همه صادر کنیم و اظهاراتی نیز که داشتند، فرق می‌کرده است.»

ولی به نظر من اتهام یکی بوده یعنی: شرکت در تجمع غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی. بنابراین اتهام یکی است و همه را هم در یک تجمع دستگیر کرده‌اند. منتها اگر بخواهیم بنا به سوابق گذشته و یا با توجه به نحوه‌ی کاری که انجام ‌داده‌اند محاکمه کنیم و اگر نخواهیم بی‌طرف محاکمه کنیم، این طور می‌شود. بنابراین من فکر می‌کنم که این روند روند درستی نیست.

درباره‌ی سایر پرونده‌ها و محاکمات پیش رو برای شرکت‌کنندگان در تجمع ۲۲ خرداد لیلا علی‌کرمی می‌گوید:

ما در آبان‌ماه دو محاکمه داریم: محاکمه‌ی خانم پروین اردلان و خانم انسی لقمانی. در آذرماه هم حدود ۱۰ پرونده است که منتظر رسیدگی‌شان هستیم و وقت‌ رسیدگی به آن‌ها ابلاغ شده است. بنابراین ۱۰ نفر از فعالین هم در آذرماه وقت محاکمه‌شان است. اتهامات همه یکی هست؛ منتها در بعضی از پرونده‌ها تمرد علیه پلیس هم هست.

***

و اما توقف حکم زندان و صدور دستور رسیدگی مجدد برای پرونده‌ی دلارام علی نتیجه‌ی چه تلاش‌هایی بوده است؟ مریم حسین‌خواه یکی از فعالان حقوق زن و فعال کمپین «یک میلیون امضا برای رفع تبعیض علیه زنان» به رادیو زمانه می‌گوید:

یکی از فعالیت‌هایی که ما داشتیم، مربوط به فعالیت مادران بود. یعنی مادر خود دلارام علی و عده‌ای از مادران دیگر که واقعاً تلاش کردند و به دفتر قوه قضاییه و دادگستری رفتند و واقعا تلاش خودشان را کردند که بگویند این حکم‌ دو سال و شش ماه زندان و اتهام علیه امنیت ملی با فعالیت‌هایی که دلارام داشته است، هم‌خوانی ندارد.

خوشبختانه گویا صدایشان به مسئولان رسیده و خودشان هم متوجه شده‌اند که همین طور است. بعد فعالیت‌های رسانه‌ای ما بوده. یعنی ما سعی کردیم از طریق رسانه‌ها صدایمان را برسانیم و واقعاً بی‌گناهی دلارام را بتوانیم اثبات بکنیم و هر دو فعالیت نتیجه داده و فعلا که این حرکت ما موفقیت‌آمیز بوده.

***

مرتبط:
گفتگو با خدیجه مقدم از فعالان کمپین یک میلیون امضا: «حکم دلارام علی، حکمی برای همه ماست»
گفتگو با شیرین عبادی درباره صدور حکم محدودیت برای دلارام علی: «دادگاه دارد علیه نظام تبلیغ می‌کند»
شیرین عبادی: «محکومیت زنان صرفاً به خاطر حمایت از حقوق زن است»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من فکر ميکنم مشکل خانم دلارام علي و ديگر متهمين اين پرونده و يا پرونده هاي مشابه ديگر خود اين متهمين و يا دادگاههاي کشور نيست . بلکه مشکل از اينجا شروع ميشود که کساني آگاه يا ناخود آگاه آلت دست کساني قرار ميگيرند و اين افراد را با اظهاراتي تحريک و اين مشکلات را براي مردم وسيستم قضايي کشور ايجاد ميکنند . سرکار خانم شيرين عبادي برنده سياسي( بقول آقاي خاتمي رئيس جمهور سابق ) جايزه نوبل خود در مصاحبه منشره در15 آبان اين سايت اعلام ميکند که : {{سالها بحث کرديم که شريعت اسلام باحقوق زن برابر نيست به کجا رسيديم ؟ چه کسي حرف ما را گوش کرد ؟ }} . آيا اين گفته ها را چه بايد ناميد ؟ مگر غير از اينست که دارد به من و به هر مسلمان ديگر از جامعه يک ميليارد و چهارصد و يا به گفته اي ديگر يک ميليارد و هفتصد ميليوني مسلمانان اعلام ميکند که شما تابع عقيده اي هستيد که حقوق زنها را که تعداد آنها بيش از نصف اين جمعيت است ناديده ميگيرد . کدام مسلمان قدرت تحمل اين همه توهين و بي احترامي را دارد ؟ . من نميدانم خانم عبادي چه مطالعات عميق فقهي اسلامي و يا حقوق غربي دارد که اينهمه خود را باخته جايزه يکي دو ميليون دلاري ناچيز در برابر اين همه مشکلات گرديده و آيا راستي ايشان مطمئن هستند که با چه هدفي اين جايزه به او داداه شده است . سئوال ديگري که در ذهنم نسبت به سرکار خانم عبادي مطرح است که با چنين اعتمادي نسبت به شريعت اسلام اطهار نطر مينمايد و با توجه به حقوق غرب ميخواهد از حقوق زن در ايران باصطلاح حمايت کند آيا اشان ميتوانند يک متن فقهي را بزبان فقه که همان زبان عربي است بدرستي و بدون اشتباه لفظي و يا معنايي بخواند و تفسير کند علاوه بر آن اکنون که ايشان به سن 60 سالگي رسيداند ميتواند يک متن حقوقي حقوق غرب را در دو سيستم Civil Law و نيز Common Law را بزبان فرانسه و يا انگليسي بخواند و مفهوم حقوقي آن را با توجه به تفاسير و رويه هاي قضائي هر سيستم متوجه شود ؟ . احمد ( لندن)

-- Ahmad ، Nov 12, 2007

دبير محترم راديو زمانه . شما اعلام کرده ايد که نشاني ايميل نزد شما مي ماند و منتشر نمي شود ولي اکنون بنظر ميرسد که اشتباهي اتفاق افتاده و آدرس ايميل من اعلام اعلام شده است . لطفا در صوزت امکان فقط آدرس ايميل من از نوشته فوق خودم حذف شود . باتشکر احمد (لندن)
---------------------
زمانه: شما اشتباها ایمیل خود را در بخش مربوط به نام کامنت گذار گذاشته بودید و به همبن دلیل نمایش داده می شد. ولی اکنون تصحیح شده است

-- Ahmad ، Nov 12, 2007

احمد از لندن لطفا شما یه نفر وارد حوزه حقوقی زنان نشو که قبلا بی سوادی خودت رو نشون دادی. شما که فرق حق و شرع رو نمی فهمی مشکلت خیلی در مسائل حقوقی پایه تر از زبان عربی است. قرار نیست اسلام بشه ملاک جامعه مدرن و حقوق اون و اینکه احکام حقوقی اسلام مال 1400 سال پیشه اصلا توهین نیست بلکه واقعیتیه که خیلی از مذهبیون هم قبول دارن. قرار نیست ما طبق قوانینی که یه حاکمی بنام محمد در 1400 سال پیش در عربستان جامعه اشو می گردودند، ما مسائل حقوقی یه دولت نوین رو حل کنیم. باید بین شخصیت حقوقی دینی و حقوقی تفکیک ایجاد کنی تا هر انتقادی به تریج قبات بر نخوره. بجای شلوغ بازی برو مشکل ذهنی خودت رو حل کن که به خاطر تابعیت کورکورانه ات نمی تونی شخصیت یه انسان را تو کانتکست تاریخی خودش ببینی و ناخودآگاه هموم شخصیت(محمد) رو در جایگاهی تصویر می کنی که راهی جز پریدن به اون بر اساس رویکرد بر اساس تعقل، نمی مونه؛ در حالی که شاید اگر امثال تو این رویکرد رو نداشته باشین، محمد هم بشه آدمی تاثیرگذار و محترم در کاتکست زمانی خودش یا در موضع خاص دینی(نه حقوقی) اش

-- دن سیفون ، Nov 12, 2007

آقای احمد از لندن، اتفاقا مشکل خانم دلارام علی و هزاران زن دیگر (اگر باز هم شما نفرمایید هزاران نفر، هوچیگری است)، طرز تفکر و نوع رفتار کنونی کسانی است که خود را داعیه‌دار اسلام می‌دانند. دولت کنونی ایران و همفکرانش از منظر ما چنین کسانی هستند: کسانی‌که مثلا به تاسی از محمد(ص)، مایلند چند همسر بگیرند فقط کمی متفاوت، ایشان به‌جز یک دختر، با بیوگانی ازدواج نموده بود که هیچ‌گونه جذابیت جنسی-و نه البته از کمالات- نداشتند (به استثنای همسر اول ایشان که وی هم 20 سال بزرگتر بود)، اما در حال حاضر همسران بعدی اغلب جوان‌تر و زیباتر از اولی هستند. چرا در نظر نمی‌گیرید که این قانون، خاص آن زمان و محدودکننده مردانی بوده که برای هوسرانی خود عدد و رقم نمی‌شناختند. صدالبته که اعراب آن زمان توانستند این تعدیل را بپذیرند، اما در این زمانه باژگونه، سخن مذهبیون، توسعه و گسترش اعداد و ارقام است. این یکی از موضوعاتی است که احتمالا به‌نظر شما کوچک است و به‌نظر ما بسیار عمیق و بزرگ. اگر خدای ناکرده و با پوزش از شما (چون خود را مذهبی می‌دانید)، برعکس آن‌را درنظر بگیرید، همین‌قدری که شما واکنش منزجرانه می‌دهید، ما بیشتر واکنش می‌دهیم. اصولا تعاریف ما از انسان و زن با هم متفاوت است.
در زمانه کنونی که زنان هم‌پای مردان کار می‌کنند و بسیار موجودات سالم‌تری هستند (حتما در این موضوع هم با هم اختلاف‌نظر داریم) و توانایی زایش دارند، به‌جای آن‌که دیه 2برابر باشد، نصف است. این هم به‌نظر شما شاید موضوع بی‌اهمیتی است، اما لطف کنید بازهم فرض کنید فقط برای مدت کوتاهی برعکس شود، اصلا نمی‌توانید تصور کنید. و اما موضوع حضانت فرزندان، نه‌تنها آن‌گونه که شما می‌پندارید (دادگاه بنا به صلاحیت پدر و مادر، فرزند را به یکی از آن‌ها می‌سپارد) نیست، بلکه در این میان، شما طرفین را اشتباه شمرده‌اید. طبق قانون مدنی ایران، حضانت پس از پدر، به‌عهده جد پدری است. لازم نیست مصادیقی از زنانی که با تحمل مرارت، رضایت این طرفین (بعضا بی‌صلاحیت) را برای حضانت گرفته‌اند، ذکر شود، هر کس که در این مملکت زندگی می‌کند، حتما اگر چشمش باز باشد، درطول عمرش چندباری دیده و شنیده است.
بحث اذن و اجازه برای ازدواج و ... چون به‌وضوح شعور یک زن را به‌عنوان یک انسان تا سطح یک پیرو مرد پایین می‌آورد، جای بحث ندارد (البته از نظر ما).
راستی اگر مسایل فوق جزیی و کوچک هستند، پس مساله مهم و بزرگ چیست؟ مهریه‌ای که پرداخته نمی‌شود؟ نفقه؟
مسلم است که زنان خودکفا، این سیستم و سیستم‌ها را بانی فساد مردان و متعاقب آن، فحشا و بیماری زنان می‌پندارند.

-- Somaye ، Nov 13, 2007

درود بر خانم علي كرمي و حسين خواه و خانم دكتر عبادي براي تمام فعاليت هاي ارزنده شان

-- بدون نام ، Nov 14, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)