تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با شیرین عبادی و یوسف مولایی درباره بازداشت عمادالدین باقی

«بازداشت باقی، حمله به جامعه مدنی است»

این گزارش را بشنوید.

بازداشت عمادالدین باقی مسئول انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران که روز یکشنبه اتفاق افتاد و نیز ابهام موجود در ارتباط با وضعیت حقوقی او با اعتراض فعالان جامعه‌ی مدنی و مدافعان حقوق بشر در ایران مواجه شده است. شیرین عبادی برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل و از پایه‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر در ایران در گفت‌وگو با رادیو زمانه این بازداشت را «هجوم دیگری به نهادهای مدنی و در شرایط حساس کنونی مغایر با اتحاد و وفاق ملی» ارزیابی می‌کند:

بازداشت آقای عمادالدین باقی حمله‌ی دیگری است به جامعه مدنی. متاسفانه در سال جاری حدود چهل NGO را بسته‌اند. از جمله من می‌توانم به ادوار تحکیم وحدت، انجمن صنفی معلمین، موسسه‌ رهایی، موسسه کنشگران داوطلب و بسیاری NGOهای دیگر که بر خلاف قانون بسته شده‌اند، اشاره بکنم.

دستگیری آقای باقی بر خلاف قوانین و هجوم دیگری به جامعه مدنی ایران است که در شرایط حساس فعلی که بیش از پیش احتیاج به اتحاد ملی و وافق ملی وجود دارد، این چنین اعمالی حقیقتا صدمه می‌زند به اتحاد ملی.

***

هنگام بازداشت عمادالدین باقی توسط بازپرسی ويژه‌ی امنیت دادسرای انقلاب صالح نیکبخت یکی از وکلای مدافع او اظهار داشت که بازداشت باقی نه تنها به خاطر فعالیت‌های او در انجمن دفاع از حقوق زندانیان، بلکه به خاطر پرونده‌ای نیز اعلام شده است که تصور می‌رفت مختومه شده و پیش از این دادستان تهران قول تبدیل حکم آن را داده بود.

دکتر یوسف مولایی حقوق‌دان و دیگر وکیل مدافع عمادالدین باقی در ارتباط با وضعیت حقوقی او پس از بازداشت به رادیو زمانه می‌گوید:

ما به عنوان وکیل فقط حضور و آن هم حضوری دور از جلسه داشتیم. البته مواردی هم که به آقای باقی تفهیم شد، همان طور که آقای نیکبخت در مصاحبه‌شان گفتند، تبلیغ علیه نظام و بحث‌هایی از این دست مثل افشای اسناد دولتی و محرمانه بود.

ما چون دسترسی به پرونده نداریم اصلاً نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم که دلیل قطعی بازداشت ایشان چه هست. وکیل به نظر من تا قبل از اینکه پرونده را ببیند، مشکل است که بتواند اظهار نظر بکند. آقای صالح نیکبخت همکار ما، چون در جریان فعالیت‌های این انجمن هستند، توضیحاتی دیروز به مطبوعات داخلی دادند. بازپرس طبق قانون اختیارات بسیار وسیعی دارد و باید تحقیقاتی را انجام بدهد و اکنون نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد.

گویا دادسرا یک وثیقه‌ی ۵۰ میلیونی برای آقای باقی تعیین کرده بود؛ ولی بعداً مثل این که نپذیرفتند. دقیقاً مسأله‌ی وثیقه چه بوده؟

۵۰ میلیون را ایشان حاضر شدند که آماده بکنند. البته تشریفاتی داشت که دیروز به نتیجه نمی‌رسید. ولی ایشان یک حکم قطعی هم از پیش داشتند و حالا در رابطه با آن هم می‌‌تواند این بازداشت تفسیر بشود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)