تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بازداشت‌های ۱۸ تیر

خبر بازداشت تحصن‌کنندگان سالگرد ۱۸ تیر در برابر دانشگاه پلی‌تکنیک تهران و سپس ادامه‌ی دستگیری‌ها در دفتر سازمان دانش‌آموختگان ادوار تحکیم وحدت در همان نخستین ساعات بامداد ۱۸ تیر از طریق برخی از سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها منتشر شد. در روزهای منتهی به ۱۸ تیر، برخی روزنامه‌ها و سایت‌های وابسته به محافل نزدیک به دولت به انتشار مطالبی درباره‌ی تظاهرات دانشجویی ۱۸ تیرماه ۷۸ پرداختند‌ و اغلب بدون اشاره به ماجرای حمله به کوی دانشگاه تهران، تظاهرات ۱۸ تیر را به توطئه‌هایی از سوی مخالفان نظام یا رقبای جناحی یا الهام‌ گرفته از خارج نسبت داده بودند. اما در این میان سخنی از هیچ برنامه‌ی یادبود یا تمهیداتی از سوی نیروهای انتظامی در ارتباط با این سالروز در میان نبود. به همین دلیل نیز بسیاری ناظران بازداشت‌های روز ۱۸ تیر و حوادث مربوط به آن را غافلگیرکننده ارزیابی می‌کنند.
در همین ارتباط با دو نفر از اعضای شورای مرکزی «سازمان دانش‌آموختگان ادوار تحکیم وحدت»،‌ آقایان حجت‌الله شریفی و هادی کحال‌زاده گفت‌وگویی داشتم که آن را از اینجا بشنوید یا در زیر بخوانید.
ابتدا از حجت‌الله شریفی در مورد آخرین اطلاع او در مورد سرنوشت بازداشت‌شدگان پرسیدم:

حجت‌الله شریفی: از صبح امروز که اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شدند و پیامد آن با یورشی که به سازمان دانش‌آموختگان ادوار تحکیم وحدت صورت گرفت و برخی از دانشجویان دیگر و اعضای سازمان نیز دستگیر شدند،‌ متأسفانه از بعد از آن اطلاعی در دست نیست و هیچ خبری هم به خانواده‌هایشان داده نشده است.

آیا نیروهای انتظامی یا مقامات مسئول دیگر قبلا اطلاعی داشتند از تجمع دانشجویان؟

حجت‌الله شریفی: راستش از تجمع اعضای شورای مرکزی من اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم اطلاع داشتند.

دانشجویان یا دفتر تحکیم وحدت برای سالروز ۱۸ تیر اساسا هیچ‌ گونه برنامه‌ی از قبل اعلام‌شده‌ای داشته‌اند؟

حجت‌الله شریفی: ظاهرا بیانیه‌ای داده بودند؛ برای این‌که برنامه‌ی خاصی بدهند که ظاهرا با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد کرده بودند،‌ ممانعت‌هایی که ایجاد شده بود، نه برگزاری تجمعی، نه تحصنی،‌ نه حتا کوچک‌ترین برنامه‌ای در یک محل سربسته را هم اجازه نداده بودند. برای همین امروز اینها فقط برای این‌که فریاد مظلومیت دانشگاه را بتوانند برسانند به گوش دیگران و پاسداشت این روز ۱۸ تیر را داشته باشند، سردر دانشگاه پلی‌تکنیک جمع شده بودند که متأسفانه این برخورد با آنها صورت گرفت.

آیا از محل بازداشت این تعداد شما خبری دارید؟

حجت‌الله شریفی: نه، متأسفانه هیچ اطلاعی در دست نیست.

آیا اقداماتی برای این‌که مسأله از لحاظ حقوقی پیگیری بشود نهادهای دانشجویی یا دفتر تحکیم انجام داده‌اند؟

حجت‌الله شریفی: از جانب سازمان دانش‌آموختگان این امر را قطعا پیگیری خواهیم کرد.

***

اما هم چگونگی و هم تعداد بازداشت‌شدگان امروز از مسایل مورد ابهام تا ساعتی قبل بود. این مسأله را با هادی کحال‌زاده، عضو دیگر سازمان دانش‌آموختگان ادوار تحکیم وحدت در میان گذاشتم:

هادی کحال‌زاده: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم،‌ امروز صبح حدود ساعت ۱۰ صبح مأمورین حکومتی به دفتر مرکزی سازمان ادوار تحکیم یورش بردند و با شلیک چندین گلوله درهای ساختمان را شکستند و وارد شدند و سه نفر از اعضای شورای مرکزی که در دفتر حاضر بودند را همراه دفتردار و چند تن از مراجعه‌کنندگان به دفتر را با خودشان بردند. به نظر می‌رسد که نزدیک به شش نفر از ادوار بودند و ۶ نفرهم صبح امروز در برابر دانشگاه پلی تکنیک بازداشت شدند که مجموعا ۱۲ نفر را تشکیل می‌دهند.

بجز ۶ نفری که در جلوی دانشگاه امیرکبیر بازداشت شدند، هویت بقیه‌ی دستگیرشدگان را شما می‌دانید؟

هادی کحال‌زاده: آقای عبداله مؤمنی، سخنگوی سازمان، به همراه آقای بهرام فیاضی، عضو شورای مرکزی، و آقای حبیب حاج حیدری، مسئول روابط عمومی، و آقای قلندری، مسئول امور دفتری سازمان، و آقای مرتضی اصلاح‌چی، دبیر سابق انجمن علامه، و یکی‌ـ دو نفر دیگر از دستگیرشدگان که ما هنوز اطلاع نداریم چه کسانی بوده‌اند، در آنجا دستگیر شده اند.

آیا تحصن در جلوی دانشگاه امیرکبیر تنها برنامه‌ای بوده که امروز به مناسبت ۱۸ تیر برگزار شده است در تهران؟

هادی کحال‌زاده: به‌طور رسمی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت امروز یک حرکت نمادینی داشتند در اعتراض به ادامه‌ی بازداشت دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک و ادامه‌ی بازداشت غیرقانونی بسیاری از دانشجویان، که ما اطلاع داریم و صرفا دفتر تحکیم این برنامه را داشته است. سازمان ادوار هیچ‌گونه برنامه‌ای امروز نداشته و به‌صورت غافلگیرانه‌ای امروز با مجموعه‌ی سازمان برخورد شده است که متأسفانه یک حزب قانونی پلمب شده و این حرکت را می‌شود یکی از رفتارهای بی‌سابقه در برخورد با احزاب قانونی کشور در چندین سال اخیر دانست.

آقای کما‌ل‌زاده! آیا هنگام تحصن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم در جلوی دانشگاه امیرکبیر، تجمع مردم هم وجود داشته یا صرفا خود دانشجویان بودند؟

هادی کحال‌زاده: به نظر نمی‌رسد که تجمع مردمی هم در همان زمان وجود داشته باشد. چون دوستان‌مان در شورای مرکزی صبح خیلی زود این کار را کرده بودند، و قبل از ساعت ۸ صبح این بازداشت صورت گرفته است. به نظر نمی‌رسد که این همراه با حرکت مردمی بوده باشد و انتخاب این ساعت هم به نظر می‌رسد که بیشتر یک حرکت نمادین و سمبولیک از طرف اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بوده است. چون می‌توانستند این برنامه را در ساعات شلوغی و ازدحام خیابان ولی عصر انجام بدهند، اما صبح زود این کار را انجام داده بودند که حالت نمادین‌اش حفظ بشود که این اتفاق افتاده است.

یعنی برنامه این بوده است که در ساعت معینی آغاز و بعد نیز در ساعت معینی در همان صبح پایان پیدا کند؟

هادی کحال‌زاده: من نسبت به محتوای برنامه اطلاعی ندارم؛ ولی برنامه دارای زمان‌بندی محدود و مشخص بوده و شرکت‌کنندگان آن هم کاملا مشخص و معلوم بوده که چه کسانی بوده‌اند. بنابراین برنامه گسترده‌ای نبوده، بلکه یک اعتراض نمادین و سمبولیک به ادامه‌ی بازداشت دانشجویان بوده است.

با توجه به این که در ساختمان مربوط به سازمان ادوار دانش‌آموختگان برنامه‌ای نبوده، فکر می‌کنید مورد حمله قرارگرفتن ساختمان و بازداشت دانشجویان در محل ساختمان چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

هادی کحال‌زاده: ما هم این سؤال را داریم و بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد که علی‌رغم این‌که سازمان برنامه‌ی خاصی نداشته و حتا در این هفته هم بنا نبوده که هیچ برنامه‌ا‌ی در آنجا برگزار بشود، چنین برخوردی بشود. اما به نظر می‌رسد با برخوردهایی که با روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و دفتر تحکیم صورت پذیرفته و سخنانی که اعضای دولت در مورد برخورد با منتقدین دولت داشته‌اند را بشود در این چارچوب تفسیر کرد و به نظر می‌رسد همه‌ی اینها را بشود برای محدودساختن فضای سیاسی کشور و بستن هرچه بیشتر فضا، دهان‌ها و قلم‌ها آن را معنا کرد. بنابراین هیچ دلیل خاصی وجود نداشته و هیچ برنامه‌ای هم وجود نداشته است. صرفا ساعات اداری بوده است که دو تن از اعضای شورای مرکزی برای کارهای سازمان به آنجا مراجعه کرده بودند که ناگهان با حمله‌ی مأمورین مواجه می‌شوند و متأسفانه مأمورین در خیابان اعلام می‌کنند که این طرح برخورد با معتادین خیابانی هست و برای به دست آوردن مواد مخدر به «سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی» حمله کرده‌اند که این واقعا باعث تأسف است که یک چنین ادبیاتی و یک چنین رفتاری با نهادهای مدنی به‌کار گرفته می‌شود.

آیا در محل ساختمان دانش‌آموختگان، صرفا بازداشت صورت گرفته است، یا این‌که وسایل و امکانات سازمان هم ضبط شده است؟

هادی کحال‌زاده: به نظر می‌رسد که برنامه‌ی گسترده‌ و از پیش‌تعیین‌شده‌ای برای برخورد با سازمان وجود داشته است. چرا که دقیقا در ساعت معینی مراجعه شده و در روز ۱۸ تیر مراجعه شده است. شاهدان عینی می‌گفتند که با سه مینی‌بوس به آنجا مراجعه کرده بودند و بعد از شلیک به درها و شکستن قفل‌ها و ورود به ساختمان، تمام وسایل موبایل، تلفن و تمام لوازم داخلی، اسناد و گزارشات و تمام کامپیوترها و اموال سازمان هم ضبط شده و درب ساختمان هم پلمب شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)