تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با مریم بهروزی:

آغاز رقابت‌های انتخاباتی مجلس هشتم

گفت‌وگو را از اینجا بشنوید.


عکس: خبرگزاری آفتاب

تدارک جناح‌های سیاسی کشور برای انتخابات دوره‌ی هشتم مجلس، با اعلام زمان آغاز فعالیت هیأت‌های اجرایی و نظارت انتخابات از سوی سخنگوی شورای نگهبان سرعت بیشتری می‌یابد. در این انتخابات نیز، هرچند مخالفان نظام مانند گذشته امکانی برای شرکت ندارند، اما در بین دو جناح اصلی نظام، یعنی اصولگرایان که اکنون دو قوه‌ی مقننه و مجریه را در اختیار دارند، و اصلاح‌طلبان که بیرون از دایره‌ی قدرت قرار گرفته‌اند،‌ تحرک چشمگیری برای ائتلاف‌های وسیع مشاهده می‌شود. این هردو جناح به گرایش‌های مجزایی تقسیم شده‌اند که ظاهرا تأمین وحدت آنها ممکن نیست. اما دست‌یابی به فهرست‌های ائتلافی در انتخابات امری عملی‌ست. انتخابات دور سوم شوراهای شهر و روستا تجربه‌ی نمونه‌ای در این زمینه است. زمانه می‌کوشد، بتدریج و طی گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی، آرایش سیاسی انتخابات مجلس هشتم را بازنماید.
در همین زمینه گفت‌وگوی کوتاهی داشتم با خانم مریم بهروزی، از فعالان جناح اصولگرا. در ابتدا از او پرسیدم‌ آیا جریان اصولگرا که در حال حاضر در سه گرایش متفاوت فعالیت می‌کند، موفق به ارائه‌‌ی فهرست ائتلافی در انتخابات مجلس هشتم خواهد شد؟ خانم بهروزی پاسخ داد:

انتخابات هشتم یکی از انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز کشور ما است و انشاءلله باید همه‌ی ملت، همه‌ی گروه‌ها و تشکل‌ها، در صحنه حضور داشته باشند. اصولگرایان هم خوب به همچنین. آن‌چه که اخیرا فراهم شده و از آن پراکندگی و ناهمگونی اصولگرایان جلوگیری به‌عمل آمده، و با آن مکانیزمی که تعیین شده، باید ازهرطیف اصولگرا دو نفر تعیین شوند و بعد این شش‌ نفر، پنج نفر را انتخاب بکنند که یک جمع یازده ‌نفره برای ائتلاف اصولگرایان پدید بیاید. من قبلا هم گفته بودم و الان هم نظرم همین است که با این ائتلاف انشاءلله همه‌ی نیروهای اصولگرا راضی خواهند بود ودر صحنه خواهند بود.

تعدادی از نمایندگان و فعالان سیاسی اصولگرا از وجود سه گرایش در این جریان نام می‌برند. تفاوت عمده‌ی این سه گرایش در زمینه‌ی مسایل سیاسی چیست؟

یک اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد که باعث شد که در یک مقطعی که انتخابات شوراها بود نتوانند به وحدت برسند و حتا به ائتلاف هم نرسیدند. یعنی بعد از آن انتخاباتی که در دوره‌ی دوم شوراها و در دوره‌ی هفتم انتخابات مجلس وحدتی به وجود آمده بود،‌ در انتخابات ریاست جمهوری نهم و انتخابات شوراهای سوم این هماهنگی پدید نیامد و حتا به ائتلاف هم نرسیدند. خوب درنتیجه همان اتفاقی بود که افتاد و همان تعدادی از اصولگرایان که توانستند وارد شوراها بشوند، تعدادشان کاهش پیدا کرد. برای دوره‌ی پنجم بالاخره یک نکاتی پیش‌بینی شد و اصولگرایان اندیشه کردند که این سه فکر با وجود اختلاف سلیقه‌هایی که دارند، اما برای انتخابات ائتلاف کنند تا بتوانند به یک لیست جمعی برسند.

اکنون پیش‌بینی شما این است که در انتخابات مجلس هشتم ائتلاف اصولگرایان موفق خواهد شد که نمایندگان مشترک بیشتری را بفرستد به مجلس؟

به نظر من اگر به همین صورت پیش بروند فکر می‌کنم که اکثریت قاطع مجلس هشتم را در اختیار خواهند داشت و تعداد قابل توجهی نماینده به مجلس می‌فرستند.

یعنی به نظر شما ترکیب مجلس هشتم زیاد تفاوت نخواهد کرد با مجلس کنونی؟

فکر می‌کنم تفاوت چندانی نکند. البته اگر وضعیت پراکنده و ناهمگونی که در حال حاضر بین دوم خرداد و مشارکت و اینها هست، اگر به همین وضع پیش بروند، بله! مجلس تغییر نخواهد کرد. اما اگر آنها هم بالاخره مکانیزمی را برای وحدت، یا اگر وحدت نباشد،‌ ائتلاف‌شان فراهم کنند و بتوانند با یک هماهنگی وارد عرصه‌ی انتخابات بشوند، در یک رقابت سالم و منطقی و عادلانه و منصفانه هم فعالیت کنند،‌ فکر کنم که ۴۰ درصد از مجلس را آنها می‌برند.

شورای نگهبان اعلام کرده است که هیأت‌های اجرایی و نظار ت بر انتخابات از شهریورماه یا اوایل مهرماه کار خود را آغاز می‌کنند. آیا اصولگرایان پیشنهادات مشخصی در مورد نحوه‌ی نظارت بر انتخابات دارند؟

نه. نظارت در گذشته هم سالم و خوب بوده و فکر می کنم این بار نیز شورای نگهبان همچنان نظارت عادلانه و خوبی خواهد داشت.

اگر ترکیب مجلس آینده ترکیبی به همین شکل که شما گفتید، یعنی ۴۰ یا ۶۰ درصد از هرکدام از گرایش‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باشد، شما عملکرد چنین مجلسی را فکر می‌کنید بهتر از مجلس کنونی خواهد بود؟

باید صبر کنیم ببینیم که ترکیب چه خواهد شد. الان نمی‌شود قضاوت کرد که در صورتی که ۴۰ درصد آنها باشند و ۶۰ درصد هم اصولگرایان چه وضعیتی مجلس پیدا می‌کند.


مریم بهروزی: «مردم به اصلاحات شکست‌خورده باز نمی‌گردند»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نتونستم براتون میل ارسال کنم، گفتم این خبر رو از این طریق براتون بفرستم: چند روز قبل آگهی همایش زن بودن ممنون، توجهم رو جلب کرد. رفتم جلو تا از زمان و مکان برگزاری مطلع شم که کلی خورد توی ذوقم؛ برگزار کنندگان همایش ، نهاد ریاست جمهوری ... با حضور رحیم پور ازغدی و... و امروز هم که گزارش تصویریش رو توی سایت خبرگزاری ایکنا دیدم: گزارشی که به همایشی که نمی خورد عنوان زن بودن ممنوع است... جالب بود این آقایون ادعاشون می شه و احساس کردن با این کارها می تونن توجه جامعه بین الملل و ملت ایران رو به خودشون مثبت کنن... راستی در این همایش از دختری ... که به حمایت زنان فلسطینی پرداخت تجلیل شده ... ایکاش از فعالان دیگری در حوزه زنان آنهم از هم میهنان خود ما که یا مفقود الاثر هستند و یا مفقود الاوین حمایت می شد. کسانی که تا پای جون در راه حمایت از حقوق زنان قدم برداشته اند

-- raha rahnavard ، Jul 4, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)