تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فن‌آوری هسته‌ای به چه قیمت؟

از اينجا بشنويد.

در ایران بحث روشنگرانه بر سر پروژه‌ی هسته‌ای و رابطه‌ی آن با منافع و مصالح ملی به‌ويژه مسأله‌ی صلح و موجودیت کشور، با موانع بسیاری روبروست و رسانه‌ها و فعالان فرهنگی و سیاسی به ندرت می‌توانند به‌طور علنی و بدون دردسر در این مورد اظهارنظر کنند.
در کنفرانسی با موضوع صلح که اخیراً کانون مدافعان حقوق بشر برگزار کرد، این مسأله و رابطه‌ی آن با حقوق بشر و صلح و دمکراسی در مرکز توجه قرار گرفت.



----------------------------------

کانون مدافعان حقوق بشر در ایران به ریاست شیرین عبادی که اخیراً فعالیت دوره‌ی یک‌ساله‌‌ی جدید خود را آغاز کرده است، روز دوشنبه چهارم تیرماه یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران با موضوع صلح برگزار کرد. درباره‌ی این کنفرانس که در محل کانون برگزار شد، گفت‌وگویی داشتم با عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان و نایب ‌رئیس این کانون، و ابتدا درباره موضوع و هدف این کنفرانس مطبوعاتی جویا شدم.

موضوع اصلی و محوری کنفرانس مطبوعاتی امروز صلح بود. از دیدگاه موازین حقوق بشری و زمینه‌هایی که می‌تواند در جامعه فضای صلح‌آمیز را ایجاد کند. و اینکه مقدمات ایجاد صلح، چه در صحنه‌ی داخلی و چه در صحنه‌ی بین‌المللی، چه چیزهایی هست؟ مثلاً درجامعه‌ای که دمکراسی وجود ندارد، درجامعه‌ای که حقوق اجتماعی و عدالت اجتماعی رعایت نمی‌شود، در جامعه‌ای که توزیع عادلانه‌ی ثروت وجود ندارد و در جامعه‌ای که فقر و فلاکت وجود دارد، آیا می شود دم از صلح زد؟ آیا اصلا تحقق صلح امکانپذیر هست؟ روی این موازین بحث شد و سخنرانان مختلف نظرات خودشان را مطرح کردند.

چه کسانی در کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشتند؟

یک بخش برنامه مربوط به سخنرانان هست که آقای دکتر ابراهیم یزدی سخنرانی کردند و نیز‌ سرکار خانم شیرین عبادی. و پیامی از طرف حضرت آیت‌الله منتظری در آنجا قرائت شد. نهایتا هم یک بیانیه‌ای مطرح گردید. مجری برنامه‌ها هم آقای دکتر محمد شریف بود.

آیا حضور مردم آزاد بود درکنفرانس مطبوعاتی؟ چه تعدادی شرکت کردند؟

بله. کلا نشست‌های مطبوعاتی که کانون مدافعان حقوق بشر می‌گذارد حضور برای همه آزاد است و در به روی همه باز است. با توجه به گنجایش محل هر کسی می‌تواند بیاید و معمولا هم از مطبوعات داخلی و خارجی و از شخصیت‌ها و سازمانهای مختلف دعوت می‌شود تا هر کسی مایل بود حضور پیدا بکند.

آیا هم از رسانه‌های داخلی و هم از رسانه‌های خارجی در کنفرانس امروز حضور داشتند؟

بله. مثلا بی‌بی‌سی بود و تعدادی از خبرگزاری‌های دیگر هم بودند و خبرگزارهای داخلی هم بودند.

و آیا بحث‌های مربوط به کنفرانس مطبوعاتی در نشریات ایران بازتاب پیدا خواهد کرد؟

البته در حدی که اجازه به آن ها بدهند. می‌دانید که متاسفانه نشریات و خبرگزاری‌های داخلی محدودیت‌هایی دارند. ولی خبرگزاری‌های خارجی این محدودیت‌ها را ندارند. طبیعی‌ست که انعکاسش در رسانه‌های گروهی خارجی ممکن است دقیق‌تر باشد، ولی در رسانه‌های داخلی ممکن است با محدودیت‌ها و سانسورهایی روبرو بشود.

آیا انتخاب موضوع صلح برای کنفرانس مطبوعاتی امروز کانون دلیل ويژه‌ای داشت؟ و‌ آیا نکات مشخصی را مورد تاکید قرار دادند در این کنفرانس؟

طبیعی‌ست که کانون مدافعان حقوق بشر و هر مدافع حقوق بشری باید منادی صلح در سرتاسر جهان و از جمله در جامعه‌ ایرانی خودمان باشد. منتها بحث بر سر این بود که چگونه این صلح امکان تحقق‌اش وجود دارد؟ چگونه علی‌رغم اینکه مثلا انرژی هسته‌ای، خوب حق مسلم هر جامعه‌ای است که به فن‌آوری هسته‌ای دست پیدا بکند. اما به چه قیمت؟ آیا به قیمت به تهدید انداختن صلح و از بین بردن صلح هم ارزش این را دارد؟ خوب نظرات مختلفی مطرح می‌شود. آیا رسیدن فرض کنید به یک فن‌آوری، یا به علم یا به یک تکنولوژی ارزش این را دارد که خدای ناکرده برویم به‌سوی جنگ؟ طبیعی‌ست که همه اینها نظرهای مخالف و موافقی دارد. یکی از این منظر، و یکی هم از این منظر که زمینه‌هایی که می‌تواند صلح را در هرجامعه‌ای، چه در جوامع مختلف جهانی و چه در سطح بین‌المللی، ایجاد بکند، این زمینه‌ها کدام‌ها هستند و روی این زمینه‌ها بحث شد.

آقای سلطانی، اخیرا انتخابات درونی کانون برای دوره‌ی جدید فعالیت‌اش انجام شده است. آیا کانون همچنان با موانع و مشکلاتی برای فعالیت روبه‌روست یا این مشکلات رفع شده؟

ببینید، عملا تا این لحظه به‌‌رغم اینکه در ماه‌های آخر سال گذشته یک سخنانی مطرح شده بود در مطبوعات در ارتباط با فعالیت کانون، ولی فعلا درست است که محدودیت‌هایی وجود دارد، اما کانون دارد به فعالیت‌های خودش ادامه می‌دهد. اما آنچه هست، متأسفانه به‌رغم اینکه حدود ۵ سال از تقاضای ما می‌گذرد برای صدور پروانه، و با اینکه در کمیسیون ماده 10 احزاب در این مورد مصوبه وجود دارد، ولی هنوز پروانه فعالیت به ما داده نشده است و ما معتقد هستیم که طبق قانون اساسی بدون پروانه هم حق فعالیت داریم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)