تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

همبستگی با بازداشت‌شدگان هجدهم تیر

از «اينجا» بشنويد.

روز شنبه، ششم مردادماه، که در ایران روز پدر نیز نام گرفته، شماری از پیش‌کسوتان و فعالان سیاسی و مدنی به نشانه‌ی همبستگی با بازداشت‌شدگان هجدهم تیر در منزل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار، که تنها پدر در بین بازداشت‌شدگان است گرد آمدند و خواهان آزادی فعالان در بند شدند. سمیرا صدری و مهدی امینی‌زاده در گفت‌وگو با زمانه از یک‌صدا بودن نمایندگان طیف متنوعی از نیروهای مدنی و سیاسی در همبستگی با جنبش دانشجویی سخن می‌گویند.

روز شنبه شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی و نیز فعالان دانشجویی و حقوق زنان به دعوت کمیته‌ی پیگیری آزادی فعالین سیاسی دانشجویی، در منزل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم، که اکنون همراه با ۱۸ تن دیگر از فعالان دانشجویی در زندان به سر می‌برد گرد آمدند و همبستگی خودشان را با خانواده‌ها‌ی بازداشت‌شدگان و خواست آزادی فعالین سیاسی و دانشجویی را طی سخنرانی‌هایی مطرح کردند.
در جریان این گردهمایی گفت‌وگویی داشتم با مهدی امینی‌زاده، معاون دبیرکل سازمان ادوار تحکیم، و از او درباره‌ی چگونگی برگزاری این نشست همبستگی پرسیدم.

مهدی امینی‌زاده: این مراسم در واقع خوب برگزار شد. چهره‌های فعال سیاسی، حقوق بشری و همچنین فرهنگی کشور از طیف‌ها و گروه‌های مختلف در این جلسه حضور داشتند، از جمله آقایان عبدالله نوری،‌ محسن کدیور، دکتر ابراهیم یزدی، کورش زعیم، مهندس عباس عبدی، هاشم آقاجری، تقی رحمانی، دکتر محمد ملکی، و چهره‌های برجسته‌ی دیگری از فعالان دانشجویی و همچنین سیاسی و اجتماعی در این جلسه حضور داشتند.

آیا سخنرانی‌هایی هم در آنجا صورت گرفت؟

بله، بله! سخنرانی‌های زیادی در آنجا صورت گرفت از سوی نمایندگان گروه‌های مختلف که از جمله آقای دکتر محمد ملکی صحبت کردند و آقایان ابراهیم یزدی،‌ هاشم آقاجری، تقی رحمانی، دکتر بابک احمدی و همین‌طور از خانواده‌ها‌ی دانشجویان دربند صحبت‌هایی صورت گرفت و همچنین نماینده‌‌ی جبهه‌ی مشارکت، آقای شریفی، صحبت کردند در این جلسه.

صحبت‌ها و سخنرانی‌های امروز حول چه مسائلی دور می‌زد؟

صحبت‌های کسانی که در این جلسه به سخنرانی پرداختند محور اصلی‌اش نقض آشکار حقوق بشر و حتا قوانین موجود در جمهوری اسلامی در مورد بازداشت اخیر دانشجویان عضو «دفتر تحکیم وحدت» و همین‌طور اعضای «سازمان دانش‌آموختگان»‌ و غیرقانونی بودن پلمب دفتر آن سازمان بود. اکثر سخنرانان تأکید کردند، کسانی که دست به این اقدامات می‌زنند براساس سیاست ایجاد وحشت در جامعه و در هرحال به ‌دنبال خفه‌کردن صدای نیروهای منتقد در جامعه هستند و طبیعتاً این برنامه و برنامه‌هایی از این دست ثابت می‌کند که جامعه‌ی مدنی ایران نسبت به این اعتراض‌ها حساس است و فعالیت خودش را ادامه می‌دهد. و نکته‌ی دیگری که به نظر من مهم بود در این جلسه حضور افراد از طیف‌های مختلف بود. ما در این جلسه افرادی مانند آقایان عبدالله نوری،‌ کدیور، و انصاری راد و همین‌طور نمایندگان جبهه مشارکت را از سویی دیدیم، و از سوی دیگر آقای مهندس کورش زعیم و آقای حسین شاه‌حسینی و بخش زیادی از نیروهای ملی و همین‌طور چهره‌های شاخص جریان ملی‌ـ مذهبی از جمله آقای دکتر حبیب‌الله پیمان و دکتر ابراهیم یزدی در جلسه حضور پیدا کرده بودند و همچنین آقای هاشم آقاجری و بسیاری از فعالین و همینطور از زنان فعال در درون جامعه در این جلسه حضور داشتند که از جمله خانم مقدم در این جلسه سخنرانی کردند و طبیعتاً دانشجویان نیز حضور فعالی داشتند.

با توجه به اینکه سطح اعتراضات نسبت به دستگیری‌های ۱۸ تیرماه گسترش پیدا کرده است و بسیاری از احزاب و جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی اعتراض کرده‌اند، آیا از سوی دستگاه قضایی یا مسؤولان امنیتی واکنش جدیدی ابراز شده؟ آیا تماس‌ها با خانواده‌ها و وکلای بازداشت‌شدگان برقرار شده؟ وضعیت جدید چگونه است؟

ببینید در واقع ما همچنان وضعیت قبل را شاهدش هستیم، یعنی دوستان تماس گرفته‌اند با خانواده‌ها و سلامتی خودشان را مجدداً اطلاع داده‌اند. دو بار تا به‌حال تماس داشته‌اند. اما وضعیت جدیدی رخ نداده است و همچنان وکلا امکان ملاقات با دوستان را پیدا نکرده‌اند و پرونده‌ها بدون حضور وکیل مدافع روند خودش را طی می‌کند و از ملاقات خانواده‌ها هم خبری نیست و وضعیت همچنان به همان روال گذشته است. ولی ما امیدواریم در هرحال و به هر صورت که این وضعیت تغییر بکند، خانواده‌ها بتوانند ملاقات بکنند با دانشجوها و وکلا هم دسترسی بیابند به پرونده‌ها و حضور فعالی پیدا کنند.

کمیته‌ی پیگیری آزادی فعالان دانشجویی چه برنامه‌ای در دستور کارش هست؟

در هرحال ما همچنان به اقدامات‌مان ادامه می‌دهیم. از طریق خانواده‌ها با مقامات قضایی در تماسیم. همین‌طور فعالیت‌های اعتراضی هم ادامه خواهد داشت و در جلسات بعد به محض اینکه ما تصمیمی بگیریم از سوی کمیته، به سرعت به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

و اما سمیرا صدری، عضو کمیته‌ی زنان ادوار تحکیم، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در تجمع همبستگی امروز بود که از او در ارتباط با وضعیت بهاره هدایت، تنها دختر بازداشت‌شده در جمع فعالان دانشجویی، سؤال کردم.

کمیته‌ی‌ زنان ادوار تحکیم مثل سایر فعالین زنان ضمن دادن بیانیه‌ها و انجام برنامه‌هایی در این راستا بازداشت بهاره و سایرین را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری‌شان شدند. مخصوصاً درباره‌ی خانم بهاره هدایت که تنها دختر بازداشت‌شده در این بازداشت‌های اخیر بودند که هم عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم بوده و هم مسؤولیت کمیته‌ی‌ زنان دفتر تحکیم وحدت را داشتند و هم این که در واقع یک حلقه‌ی ارتباطی بودند بین زنان. و خود این باعث شده است بیشترین هجوم‌شان بر او باشد. ما ضمن نگرانی در رابطه با بازداشت ایشان و نحوه‌ی برخوردها که مخصوصاً این نامه‌ای که اخیراً که توسط خانواده‌های بچه‌های آزادشده یعنی دانشجویان آزاد شده منتشر شده است، ما را بسیار نگران کرده است. هم خانواده‌هایشان و هم خود ما نگران هستیم که مبادا این نامه‌ی منتشرشده در رابطه با این بازداشت‌های اخیر مخصوصاً بهاره هم صحت داشته باشد و خواهان آزادی هرچه سریع‌تر دوستانمان هستیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)