تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دیپلمات ایرانی، در انتظار دادگاه در بریتانیا

گفتگو با مجید تفرشی را از «اینجا» بشنوید.

نصرت الله تاجیک، دیپلمات ایرانی مقیم بریتانیا، که در اکتبر سال گذشته به اتهام تلاش برای صدور اقلام نظامی تحریم شده از آمریکا به ایران، بازداشت و با قید ضمانت آزاد شد، اکنون در انتظار دادگاهی است که باید در مورد استرداد او به آمریکا تصمیم بگیرد.

مجید تفرشی، پژوهشگر مسائل ایران در لندن، در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید که بریتانیا در این رابطه تحت فشار آمریکاست، اما دستگاه دیپلماسی ایران نیز طبق معمول به جای تلاش برای حل مسئله در ابتدا تلاش کرد که به اصطلاح صورت مسئله را پاک کند.

مجید تفرشی درباره اتهام نصرت الله تاجیک می‌گوید:
"اتهام اصلی که به ایشان زده شده، تلاش برای خرید دوربین‌های دید در شب، یعنی دوربین‌های مادون قرمز برای استفاده‌های صنعتی و نظامی و صدور به ایران است، که این دوربین‌ها ظاهرا آمریکایی بوده‌اند. من تصورم این است که آقای تاجیک به دلایل اقتصادی وارد این قضیه شده. اما باید بدانیم که این دوربین‌ها قبلا از طرف دولت بریتانیا مستقیما به ایران داده شده و چیز جدیدی نیست. در حدود سه چهار سال پیش، وقتی‌که مناسبات امنیتی ایران و بریتانیا در مسئله مبارزه با موادمخدر شروع شد و بالا گرفت، یکی از موارد همکاری، علاوه بر اعزام نیروهای امنیتی بریتانیا به مرزهای ایران و افغانستان، مسئله اعطای تعدادی از این دوربین‌ها بود برای مبارزه با مواد مخدر در داخل ایران و در مرز ایران و افعانستان".

مجید تفرشی در مورد ابهامات این پرونده اضافه می‌کند:
"به نظر من از سوی ایران و خود آقای تاجیک هم مسئله کاملا صاف و ساده و شفاف نیست. یعنی به هر حال موارد خلاف یا دست کم تلاش برای ارتکاب خلاف وجود داشته است، اما شدت آن اینقدر نیست که درحال حاضر برخورد می‌شود".

---------------------------------------------
در همین‌باره:
رای دادگاه بریتانیا به استرداد دیپلمات ایرانی به واشنگتن
بازداشت دیپلمات سابق ایرانی در بریتانیا

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

I'm just wondering why the Hossein Alavi's interviews do not appear in his page. I'm looking for his interview with Rasoul Nafisi that he did recently, but I could not find it. would you please help me to find it?

-- Amin ، May 24, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)