تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ارزیابی صاحب‌نظران از ۱۳۸۵؛ انتظارات آنان از ۱۳۸۶

سال ۱۳۸۵، سال رویدادهای مهمی برای ایران در عرصه‌های مختلف سیاست داخلی و خارجی کشور، و نیز در زمینه‌های اقتصاد، جنبش‌های اجتماعی و رسانه‌ها و مطبوعات بود. به همین بهانه، گفتگوهای نوروزی چندی داشتیم با برخی از فعالان و تحلیل‌گران در این زمینه‌ها.


آسیه امینی

آسیه امینی، روزنامه‌نگار و از فعالان جنبش زنان درباره این جنبش در سال گذشته می‌گوید: با وجود همه فراز و نشیب‌ها و سال تلخی که گذشت، تلاش زنان در سال گذشته پر دستاورد بود.

آسیه امینی کمپین و نشست‌های مختلف زنان را در سال گذشته، نتیجه‌بخش می‌داند و توضیح می‌دهد که منظورش از نتیجه‌بخش بودن البته نتایج عینی ملموس و مصداق‌دار نیست بلکه فرآیندی است که زنان در آن فعال می‌شوند و با باورها و عقاید مختلف زنان کنار هم جمع می‌شوند.
خانم امینی می‌گوید: سال ۸۵ پربارترین سال برای جنبش زنان ایران بوده است.

او کمپین قانون بی‌سنگسار، مادر من وطن من، یک میلیون امضاء و .... را از کمپین‌های موفق زنان در سال گذشته می‌داند.

گفت‌وگو با آسیه امینی را از اینجا بشنوید.

منصور فرهنگ، استاد روابط بین الملل مهم‌ترین معضل سیاست خارجی ایران را در سال گذشته، پرونده هسته‌ای تهران می‌داند و می‌گوید: «این که آمریکا توانست یک اجماع نظر میان کشورهای دیگر درباره ایران به وجود آورد و دو قطعنامه علیه ایران به تصویب برساند، یک نوع شکست برای سیاست خارجی ایران به شمار می‌رود. البته این قطعنامه‌ها نمی‌تواند کارآیی اساسی داشته باشد و ایران را به تمکین وا دارد اما برای جامعه و اقتصاد کشور ضررهایی خواهد داشت و از نظر سیاسی ایران را در موضعی ضعیف‌تر قرار می‌دهد.»

ادامه این گفت‌وگو را از اینجا بشنوید.

جمشید اسدی، کارشناس اقتصاد، برداشت بیش از حد از صندوق ذخیره ارزی و رشد شتابان تورم را از چالش‌های اقتصادی سال گذشته می‌داند اما معتقد است مهم‌ترین چالش اقتصاد ایران، فشار بیش از حد به بخش خصوصی بوده است.
او از واگذاری بدون مناقصه پروژه انتقال گاز به سپاه پاسداران و فشار به بانک‌های خصوصی برای تعیین نرخ بهره به عنوان دو نمونه مهم مشکلات ایجاد شده برای بخش خصوصی نام می‌برد.

جمشید اسدی رشد تورم و بیکاری را در سال آینده بسیار نگران کننده پیش‌بینی می‌کند اما معتقد است سال بعد مهم‌ترین نگرانی‌ها معطوف به بخش خصوصی است همانطور که رهبر ایران نیز در گفته‌های خود از این موضوع انتقاد کرده است.

برای شنیدن ادامه گفت‌وگو اینجا را کلیک کنید.



فرخ نگهدار

فرخ نگهدار، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، سه رویداد برجسته را در اوضاع ۱۳۸۵ ایران مهم می‌داند. نخست تحولی که در سیاست خارجی و رأس آن رویداد هسته‌ای ایران پیش آمد. دوم تحولی که در زمینه در موقعیت رییس‌جمهوری و جریان بنیادگرای اسلامی یا آبادگران اتفاق افتاد و سوم تحول در درون جامعه از لحاظ جوشش برای تغییر.
به گفته آقای نگهدار، موضوع پرونده هسته‌ای، انزوایی را که ایران محق آن نیست ایجاد کرده است.

او می‌گوید: ما در سال ۸۵ شاهد اوج‌گیری حرکات اجتماعی در ایران بودیم.
فرخ نگهدار از جنبش زنان، معلمان و کارگران مثال می‌زند.

گفت‌وگوی کامل‌تر را اینجا گوش کنید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)