تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد، به اشتباه، خود را با مصدق مقایسه می‌کند

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

دکتر سعید رجایی خراسانی، نماینده پیشین ایران در سازمان ملل، در مورد اجلاس آتی شورای امنیت برای تصویب دومین قطعنامه علیه ایران، و طرح احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، در این اجلاس به رادیو زمانه می‌گوید که موضوعی که اکنون مورد بحث است با موضوع زمان مصدق فرق دارد.

او در باره درجه تحریم‌های قطعنامه دوم شورای امنیت بر این نظر است که:
«... این قطعنامه یک قطعنامه‌ای که تحریم‌های خیلی سنگین و خطرناک و تهدیدآمیزی علیه جمهوری اسلامی در برداشته باشد نیست. نکته‌ای که اعضای شورای امنیت، به‌خصوص اعضای دایمی، می‌دانند این است که اگر این تحریم را خیلی جدی بگیرند و به‌اصطلاح حرف آخر را همین حالا بزنند، آن وقت دیگر کار مشکل می‌شود و بعد از آن، دیگر حرفی ندارند بزنند...».

رجایی خراسانی در این باره که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، ابراز تمایل کرده است که، هنگام تشکیل جلسه شورای امنیت، در این جلسه حضور یابد می‌گوید:

«... این مسأله سه جنبه دارد. یکی این که آقای احمدی‌نژاد باید مطمئن باشد که آمریکا موظف نیست حتما ویزا بدهد. بین سازمان ملل و کشور میزبان یک قراردادی هست. طبق آن قرارداد آمریکا می‌تواند به کسانی که می‌خواهند بیایند به سازمان ملل ویزا بدهد و می‌تواند ندهد. قبلا هم پیش آمده که به برخی از دیپلمات‌هایی که می‌خواستند بیایند در مجمع عمومی شرکت کنند، گاه گداری ویزا نداده ... مسأله دوم این است که بر فرض که آمریکایی‌ها ویزا بدهند، آقای احمدی‌نژاد به زبان انگلیسی فصیح که نمی‌توانند صحبت بکنند، ایشان باید با یک مترجم صحبت بکنند. به نظر من صحبت ایشان که باید از طریق مترجم به شورای امنیت منتقل بشود، هرچند هم که پر محتوا باشد، احتمال این که از صحبت کسی که که مستقیما راحت می‌تواند به انگلیسی صحبت کند شاید کمی ضعیف‌تر باشد و این مسأله ترجمه، یکی از مشکلاتی است که به هر حال ایشان رو در روی خودشان دارند ... مسأله سوم این است که وقتی یک پیامی از طرف یک کشوری در شورای امنیت ... مطرح شود، آن‌چه که مهم است خود پیام هست و نه گوینده ... نوعا شما باید به این جنبه از مسأله بپردازید که آیا سازمان ملل از شرکت آقای احمدی‌نژاد خوشحال خواهد بود یا نه؟ من فکر می‌کنم خیلی خوشحال خواهد بود ... این برای شورای امنیت یک امتیاز بزرگی است و به نظر من آقای احمدی‌نژاد دارند این امتیاز را می‌دهند فعلا. من نمی‌دانم به ازای آن چه می‌گیرند ....».

رجایی خراسانی درباره مقایسه‌ای که محمود احمدی‌نژاد بین مسأله غنی‌سازی اورانیوم و ملی شدن صنعت نفت، و نیز بین حضور خود در سازمان ملل با حضور زنده‌یاد دکتر محمد مصدق در دادگاه لاهه کرده است می‌گوید:
«... اولا دکتر مصدق به شورای امنیت نرفت و به دادگاه لاهه رفت. مجامع بین‌المللی مثل هم نیستند ... دادگاه لاهه یک نهاد قضایی است، اما شورای امنیت یک نهاد سیاسی است ... اعضای دایمی شورای امنیت هم در گذشته، خیلی به‌ندرت با جمهوری اسلامی همدردی داشته‌اند و الان اگر بخواهند حفظ ظاهر بکنند از لحاظ تشریفاتی، و بد برخورد نکنند و ویزای ایشان را هم آمریکا صادر بکند، من گمان می‌کنم که باز هم شورای امنیت برنده است. ایشان اشتباه می‌کنند خودشان را با دکتر مصدق مقایسه می‌کنند. موضوعی که اکنون مورد بحث است با موضوع زمان مصدق فرق دارد. دکتر مصدق پیرمرد کارکشته صحنه سیاسی آن روز ِ ایران بود و هم از نظر سن و سال و هم تجارب سیاسی ... و هم از نظر موضوع بحث، آن وقت ملی کردن صنعت نفت بود، الان مسأله به آن حساسیت و به آن شدت نیست. غنی‌سازی را ما می‌توانیم ادامه بدهیم. قطعنامه‌های شورای امنیت ارزش سیاسی دارد، ارزش حقوقی ندارد .... چه خوب بود که ایشان خودشان این حرف را نزده بودند. ای کاش یک سیاست‌مداری، یکی از اعضای مجلس، یک روزنامه‌نگاری، یک تحلیل‌گری گفته بود ....».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دکتر مصدق سالها روی مساله ی ملی کردن صنعت نفت کار کرد و از پیامدهای حقوقی و سیاسی آن کاملا آگاه بود. (یا به اصطلاح صاحب نظر بود). حالا احمدی نژاد خود را با مصدق مقایسه میکند که چی؟ وقتی یک مساله ی ساده (مثل سیاست ایران در برابر اسراییل) را به زبانی غیر قابل فهم بیان میکند، در مورد حقوق هسته ای ایران چه دارد که بگوید؟ مگر نمایندگان کشورهای دیگر در سازمان ملل "زبان کوچه و بازاری" ایران را میفهمند. ای کاش به نماینده ی ایران در سازمان ملل (جواد ظریف) میگفتند که در مجمع صحبت کند.

-- امیر ، Mar 16, 2007

Jenabe ahmadinejad pas az noori ke dar sazmane melal moshahedeh shodeh ehtemalan arezoye mojaverate mojadad darand, va inha bahanas ,aslan eshareh be esme MOSADEGH dar kenar ishan ham kerahat darad che resad be moghayese ( baba sad rahmat be DON KISHOTE khodemon)

-- amir ، Mar 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)