تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مسعود بهنود: مذاکره، شرط عقل است

یک روز پس از کنفرانس بغداد، گمانه‌زنی‌ها پیرامون میزان موفقیت این کنفرانس، هم در مورد چشم‌انداز ثبات و امنیت در عراق و هم درباره روابط ایران و آمریکا، شدت گرفته است. مسعود بهنود، روزنامه‌نگار به زمانه می‌گوید که یک اراده سیاسی برای مذاکره، هم در واشنگتن و هم در ایران به وجود آمده است.

آقای بهنود در مورد اهمیت این کنفرانس برای آینده عراق می‌گوید: «... برگزاری یک اجلاسی با افراد این همه مختلف المرام، مثل ایران و سوریه و آمریکا، و صرف اینکه افرادی اینچنین پشت میزی بنشینند و با هم گفتگو کنند، فایده‌مند است. اما انتظار اینکه از آن امنیت کامل عراق به دست آید، به نظرم بلند پروازی است و دور از ذهن می‌آید. به هر حال وضعیت فعلی برآیند منافعی است که جوامع و کشورهای مختلف در عراق پیدا کرده‌اند. عراق بی‌صاحب. و قدر مسلم این است که در عراق آنچنان که آمریکا یا بخشی از حاکمیت آمریکا تصور می‌کرد، این چنین نشد که بعد از حضور نظامی تحت رهبری آمریکا، کشور کاملا در اختیار آمریکا قرار بگیرد که بعد آمریکا بتواند آن را مطابق یک روند دمکراتیکی به خود عراقی‌ها واگذار کند. یک چنین اتفاقی نیفتاده است. و به هر حال آن کشور تا اندازه زیادی امنیتش مخدوش است. اینکه آیا این آغازی بر روزهای بهتر عراق خواهد بود، به نظر من بله. اما اینکه خود به خود از این حادثه امنیت عراق زائیده شود، به نظر من نه. بیش از این کار دارد....»

مسعود بهنود در پاسخ به این پرسش که "شرکت آمریکا و ایران در این کنفرانس تا چه میزان متکی بر یک تصمیم سیاسی از سوی طرفین و به منظور حل مسائل از راه مذاکره است"، می‌گوید: «...من تردید ندارم که یک اراده سیاسی هم در واشنگتن و هم در ایران وجود داشته و دارد. به یک تعبیر سیاسی و با اراده کامل این تصمیم گرفته شده. این تصمیمی نیست که فقط از سر رفع تکلیف گرفته شده باشد. حالا از بین کسانی که مثل من فکر می‌کنند که با اراده صورت گرفته است، بعضی تصور دارند که وقتی آمریکا ناوهای خودش را آورده پشت دروازه‌های ایران و حالت تهدید دارد و حالت تهدید به حمله نظامی دارد، این زمان، زمان خوبی نیست که ایران بر سر میز مذاکره بنشیند. من جزء کسانی هستم که اعتقاد دارم که همین طور است. زمان، زمان خوبی نیست، ولی به هر حال ترس هم بخشی از عقل است. وقتی که همه شرایط برای تهدید ایران وجود دارد و آمریکا از تبلیغات که بگذریم پیشرفت‌های بزرگی به دست آورده در جهت صدور قطعنامه شورای امنیت، در جهت همین رای به اتفاق دیروز شورای حکام آژانس، بنابر این عملا ایران را منزوی کرده است. در اطراف ایران هم حضور دارد و همین طور حلقه را به شکل‌های مختلف تنگ‌تر می‌کند. اینکه ایران بخواهد از تکنیک مذاکره استفتده بکند و بلکه بتواند این حلقه را باز کند، شرط عقل است. اگرچه از ترس صورت گرفته باشد.»

گفتگوی حسین علوی با مسعود بهنود را اینجا بشنوید.

--------------------------------
در همین‌باره:
‌گفت‌وگو با یوسف مولایی: کنفرانس بغداد محلی برای طرح مسائل ایران و آمریکاست

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)