تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ميزان نفوذ ايران در عراق

نخست وزير عراق در ديدار با رئيس‌جمهور آمريکا گفته است که در مورد نفوذ ايران درعراق بزرگ‌‌‌‌نمایی می‌شود و امنيت عراق در دست خود عراقی‌هاست. دکتر محمد برقعی استاد دانشگاه در واشنگتن در گفتگو با راديو زمانه می‌گويد که اگر ايران در دام بزرگ‌نمایی مربوط به نفوذ خود در عراق بيفتد، عملا مسئوليت خشونت‌ها را به گردن خود می‌گيرد.

دکتر محمد برقعی در پاسخ به اين پرسش که ميزان نفوذ ايران در عراق را با چه معيارهایی می‌توان سنجيد، می‌گويد:

«... من با اين نظر موافقم که نقش ايران در عراق را بيش از حد مطرح می‌کنند و در ايران هم در اين‌باره گفتگو می‌شود و يک دليل آن اين است که آمريکا می‌خواهد بگويد که دليل شکست سياستش نفوذ ايران بوده و گناه را به گردن ديگران بياندازد.
...البته ايران دارای نفوذ خوبی در عراق هست، ولی نه نفوذی فوق‌العاده‌. ايران نه از نظر سياسی مي‌تواند نفوذ فوق‌العاده زيادی داشته باشد و نه از نظر مذهبی و اگر ايران فريب بخورد و مسئله نفوذ فوق‌العاده را باور بکند، آنوقت ايران در همان چاله‌ای می‌افتد که اينجا در آمريکا هم می‌گويند که بار از دوش آمريکا برداشته می‌شود و ايران خودش درگير اين قضيه می‌شود...».

برخی محافل سياسی از تلاش ايالات متحده آمريکا و دولت عراق برای مشارکت بيشتر سنی‌ها در قدرت به عنوان راه حلی برای پايان دادن به خشونت‌ها در اين کشور سخن می‌گويند. اين محافل برآنند که اين تلاش می‌تواند تا تجديد حيات و سازماندهی حزب بعث گسترش يابد. محمد برقعی در اين‌باره به راديو زمانه می‌گويد:
«... اکنون مسئله شيعه و سنی را زياد مطرح می‌کنند، در حالی که ريشه مسئله اصلا اين نيست... در مورد سنی ها هم دو بخشی که صحبت کنار آمدن آن‌ها با هم هست، يک بخش نيروهای افراطی معتقد مذهبی القاعده هستند يعنی سلفی‌ها و بخش ديگر حزب بعث است که يک حزب سکولار است. اين‌ها بيشتر با هم در تضاد هستند و درست است که اکنون دشمن مشترک دارند يعنی آمريکا و اسرائيل و اکنون ايران، ولی اگر در يک لحظه کوتاه هم با هم کنار بيايند، دوباره با هم درگيری پيدا خواهند کرد. به نظر من اين فرمول که بتوانند حزب بعث را احيا کنند... و اهل تسنن و سلفی‌ها را بتوانند يکپارچه بکنند، سياست بسيار غلطی خواهد بود...».

دکتر محمد برقعی در مورد فشار بين‌المللی و بويژه دولت‌های عرب بر آمريکا برای حل مسئله فلسطين و اسرائيل و تاثير اين مسئله بر بحران عراق می‌گويد:
«...اين نکته‌ايست که سال‌هاست در مورد آن صحبت می‌شود و هر چند لابی اسرائيل در آمريکا سعی می‌‌کند که اين نکته را پنهان کند و نگذاشته است که در آمريکا گفته بشود، ولی حقيقت آنست که هيچ مسئله‌ای در خاورميانه به‌طوربنيانی حل نخواهد شد مگر اينکه مسئله اعراب و اسرائيل حل بشود... به قول آقای کارتر اسرائيل بايد بپذيرد که تن بدهد به قوانين بين‌المللی و فکر نکند که به اين دليل که در آمريکا نفوذ دارد می‌تواند در آنجا هر کاری که می‌خواهد بکند...».

گفتگوی حسين علوی با دکتر محمد برقعی را اينجا بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)