تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران


روز دانشجو که به عنوان يک سنت تاريخی در ۱۶ آذرماه هر سال برگزار می‌شود، امروز به دعوت دفتر تحکيم وحدت در دانشگاه تهران برگزار شد. عبدالله مومنی عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکيم وحدت به راديو زمانه می‌گويد که حدود دو هزار نفر در اين برنامه شرکت داشتند.

آقای عبدالله مومنی در مورد آغاز مراسم و چگونگی برگزاری آن می‌گويد:

"...از آنجائی که در بدو ورود دانشجويان، انتظامات و نيروهای امنيتی مانع ورود دانشجويان بودند، پس از انسجام و يکپارچگی و اتحادی که دانشجويان داشتند، در دانشگاه تهران شکسته شد و امکان ورود دانشجويان به داخل دانشگاه تهران فراهم شد و جمعيتی در حدود دو هزار نفر در اين برنامه حاضر بودند و به رغم همه فشارها و محدوديت‌هائی که وجود داشت، خوشبختانه برنامه خوب برگزار شد.... حدود ساعت ۱۲:۳۰ بود که درب دانشگاه شکسته شد و آن جمعيتی که تا اين ساعت پشت در ايستاده بودند توانستند که بيايند داخل و بعد از آن هم حدود نيم ساعت که آن‌ها توانستند جلوی در را بگيرند، امکان ورود دوستان دانشجو فراهم بود. يعنی امروز مشکل عمده‌ای از نظر ورود دانشجويان ديگر دانشگاه‌ها به صحن دانشگاه تهران وجود نداشت...".

اين عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در مورد مضمون سخنرانی‌ها و شعارهای مطرح شده در مراسم ۱۶ آذر می‌گويد:
"...مطالبی که آنجا مطرح شد عمدتا اعتراض به انسداد سياسی حاکم بر جامعه دانشگاهی ايران و اعتراض به سلب حق تحصيل از دانشجويان سياسی و صنفی که نگاه انتقادی به حکومت دارند و اعتراض به حذف استادان دگرانديش از عرصه فعاليت‌های علمی و اعتراض به حاکم شدن فضای امنيتی و پليس بر دانشگاه و ممانعت‌هائی که از فعاليت‌های تشکل‌های مستقل دانشجوئی صورت می‌گيرد...آنجا به هر حال با توجه به کثرت و تکثری که بين گرايش‌های دانشجوئی هست، بحث‌های زيادی صورت گرفت و عمدتا سوای اختلاف سلايق و نظرها و شعارهائی که داده می‌شد، از طريق نحله‌های مختلف فکری، ولی در پاسخ‌گو نبودن وزارت علوم و بی‌ کفايتی آن و شعار وزير بی کفايت علوم بايد استعفا بدهد، و از نظر نوع مطالباتی که مطرح می‌شد، عمدتا هم سخنرانان و هم شرکت‌کنندگان اتفاق نظر داشتند و نسبت به وضع حاکم بر دانشگاه‌ها ابراز نگرانی می‌کردند و خواستار شکسته‌شدن اين انسداد و انجماد حاکم بر دانشگاه بودند...".

عبدالله مومنی در مورد پايان مراسم امروز به مناسبت ۱۶آذر و خروج دانشجويان از دانشگاه تهران به راديو زمانه می‌گويد:

"...پليس حضور خيلی پر رنگی داشت. مخصوصا بعد از اينکه درب دانشگاه شکسته شد، خيلی حضورش پر رنگ بود. در بيرون از دانشگاه نيروهای ضد شورش وجود داشتند. با گاز اشک آور و مجهز به موتورهای مخصوص ضد شورش که در آنجا بود. دانشجويان بعد از برنامه در صدد خروج از دانشگاه بودند با راهپيمائی که در صحن دانشگاه داشتند، اما پليس مانع از خروج اين دانشجويان می‌شد. جمعيت ادامه پيدا کرد تا اينکه به صورت متفرق و فردی جمعيت از دانشگاه خارج شد و هنوز هم نسبت به اتفاقی که ممکن است برای دانشجويان پيش‌ آمده باشد و پليس برخوردی انجام داده باشد، خبری در دست نيست. ولی به نظر می‌رسد که مراسم بدون مشکل پايان يافته باشد...".

گفتگوی حسين علوی با عبدالله مومنی را اينجا بشنويد.

در همین‌باره:

گزارش تصویری و خبر مراسم

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)