تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آمريکا بايد يک تصميم استراتژيک بگيرد

انتشار طرح گروه مطالعات عراق که دربرگيرنده پيشنهادات مشترک دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در کنگره آمريکا برای حل بحران عراق است، بحث‌های داغی را در محافل سياسی دامن زده و در مرکز مذاکرات کنونی رئيس‌جمهور آمريکا و نخست‌وزير بريتانيا نيز قرار گرفته است.
دکتر هوشنگ امير احمدی تحليل‌گر سياست‌های آمريکا در خاورميانه به راديو زمانه می‌گويد که آمريکا اکنون بايد يک تصميم استراتژيک بگيرد.

هوشنگ امير احمدی در مورد واکنش ايران به طرح جيمز بيکر می‌گويد:
«...قدرت ايران در عراق البته محدود است... در بخشی از نيروهای درگير نفوذ دارد و در بخشی ديگر نه تنها نفوذ ندارد، بلکه دشمنان سرسختی هم دارد. مثلا در بخش سنی‌های خيلی راديکال... و نفوذش در منطقه اصولا وقتی در جهت چالش با آمريکاست بيشتر است تا وقتی در جهت کمک به آمريکا باشد...».

اين استاد دانشگاه در آمريکا، درباره نقش کشورهای سنی عرب در عراق برآنست که:
«...کشورهای سنی عرب منطقه، نگران جمعيت سنی عراق هستند... و فکر می‌کنم در تحليل نهایی عربستان و ديگر کشورهای سنی منطقه علاقه‌مند باشند که آمريکا ايران و سوريه را درگير اين جريان بکند، اما به شرطی که آمريکا در آنجا حضور داشته باشد. عربستان مخصوصا فشار زيادی روی آمريکا می‌آورد که از عراق بیرون نرود. در مقابل ايران به آمريکا می‌گويد که از عراق برود بيرون... اما فکر می‌کنم که ايران که اکنون می‌گويد که خروج آمريکا بايد مرحله‌ای باشد، به يک شکلی می‌خواهد که نگرانی عربستان و کشورهای سنی را هم درنظر بگيرد...».

دکتر امير احمدی در مورد مشکل اصلی آمريکا در عراق می‌گويد:
«...مشکل ماندن و رفتن از عراق نه مشکل زمان است و نه مشکل اينکه چندتا سرباز بياورند بيرون يا نه. بلکه يک مشکل استراتژيک هست. يعنی آمريکا اکنون بايد يک تصميم استراتژيک برای آينده خودش در خاورميانه بگیرد. مثلا در اوائل دهه ۱۹۷۰ انگلستان يک تصميم استراتژيک درباره وضعیت خودش در منطقه گرفت و گفت که من ديگر در اين منطقه ابرقدرت نيستم.... امروز هم آمريکا بايد يک تصميم اساسی بگيرد که آيا می‌خواهد جمع بکند و بيايد ... يا اينکه می‌خواهد که آنجا بماند و بگويد که من هنوز هم ابرقدرت هستم...».

گفت‌وگوی حسين علوی با دکتر هوشنگ امير احمدی را اينجا بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)