تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مراسم بزرگداشت مختاری و پوينده در امامزاده طاهر برگزار شد

روز آدينه ۱۷ آذرماه، به دعوت خانواده‌های محمد مختاری و محمد جعفر پوينده دو تن از قربانيان قتل‌های زنجيره‌ای پائيز ۱۳۷۷، مراسم گرامیداشتی بر سر مزار آن‌ها واقع در امام‌زاده طاهر برگزار شد.
مريم مختاری به راديو زمانه می‌گويد که امام‌زاده طاهر به خاطر آرامگاه شاملو، مختاری، پوينده، گلشيری، احمد محمود و ديگران، برای جوان‌ها کعبه دل‌ها شده است.

محمد جعفر پوينده و محمد مختاری هر دو نويسنده و پژوهش‌گر و از اعضای کانون نويسندگان ايران بودند. به همين مناسبت کانون نويسندگان با صدور بيانيه‌ای ياد اين دو نويسنده را گرامی داشته است. کانون نويسندگان در اين بيانيه از جمله خواهان رسيدگی به همه پرونده‌های قتل‌های بيش از دو دهه اخير در دادگاهی صالح و علنی و برچيدن همه اشکال سانسور و سرکوب شده است.

خانم مريم مختاری همسر محمد مختاری که در مراسم امروز شرکت کرده بود می‌گويد:
«... طبق معمول چون جائی به ما داده نمی‌شود برای اينکه جمع بشويم و دوستان را اين‌ همه نکشانيم تا امام‌زاده طاهر که به هر حال راه دور است و سرما، مراسم را مجبوريم که هر سال آنجا برگزار کنيم. طبق معمول، کانون نويسندگان که هميشه حامی و پشتيبان و دلگرمی ما هستند در اين مراسم حضور داشتند... اشعاری را دوستان خواندند، بويژه شعر بسيار زيبایی را خانم سيمين بهبهانی خواندند که گويای حال و روز نويسندگان و جريان‌های اجتماعی بود...».

مريم مختاری در مورد جوانان شرکت‌کننده و برخی جوانب ديگر اين مراسم می‌گويد:
«...چند سال اخير بخصوص جوانان زيادی در اين مراسم شرکت می‌کنند... مرتب می‌روند آنجا، مثل يک کعبه دل‌هاست برايشان. شاملو آنجاست، مختاری هست، پوينده هست، گلشيری هست، احمد محمود... دوست دارند جوان‌ها که بروند پيش آن‌ها. اشعارشان را می‌خوانند سر خاکشان، شمع روشن می‌کنند... امروز کسانی که مطلب می‌خواندند اسم آقای زرافشان که می‌آمد، همه شعار می‌دادند که زندانی سياسی آزاد بايد گردد و درود بر زرافشان را سر می‌دادند. خانم زرافشان که حضور داشتند و آنجا اعلام شد که آقای زرافشان در زندان ممنوع‌الملاقات بوده‌اند و متاسفانه نتوانسته‌اند که مطلبی بدهند که آنجا خانمشان يا ديگران بخوانند. خانم صفا پوينده خواهر محمد جعفر هم آنجا مطلبی خواندند. چون تنها کسی بودند که از اعضای خانواده پوينده حضور داشتند...».

گزارش کامل حسين علوی را اينجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)