تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گفتگو با سفير ايران در ايالات متحده آمريکا در دوران پيش از انقلاب

اردشير زاهدی از جرالد فورد می‌گويد

حسين علوی


اردشير زاهدی و جرالد فورد

جرالد فورد سی و هشتمين رئيس جمهور آمريکا روز 27 دسامبر در 93 سالگی درگذشت. اردشير زاهدی سفير ايران در آمريکا در دوران پيش از انقلاب، به راديو زمانه می‌گويد جرالد فورد آدم آرام و شرافتمندی بود که به ديگران گوش می‌داد و در گفتگو با او ما حرفمان را برای افزايش بهای نفت به کرسی نشانديم.

اردشير زاهدی در مورد شناخت خود از جرالد فورد می‌گويد:
"... من اين سعادت را داشتم که از دهه ۶۰ با جرالد فورد دوست بودم. آن وقت او جوانی بود در کنگره... آدم آرامی بود. آدم شرافتمندی بود. شوهر بسيار خوبی بود. و آدمی بود که گوش می‌داد. تنها موقعی که ما يک اختلافی پيدا کرديم و آن‌هم دوستانه حل شد، سر قضيه نفت بود که ما قيمت نفت را بالا برديم و آن‌ها آن‌روز می‌گفتند نفت گران است... و ما هم زير بار نمی رفتيم و روی اين اصل بود که رئيس جمهور از من خواست و رفتم به کاخ سفيد و صحبت کرديم. من با مدارک و قرائن به رئيس جمهور گفتم که اين حق ماست، حق درست ماست و از اين هم نمی توانيم برگرديم... و من اين مذاکرات طولانی را که داريم به عرض پادشاه هم خواهم رساند و اگر نظر ديگری بود به شما خواهم گفت...و به هر حال ما حرفمان را به کرسی نشانديم...".

اردشير زاهدی در مورد آغاز پروژه هسته‌ای ايران با اهداف صلح‌آميز و سياست آمريکا نسبت به آن می گويد:
"...من در آن زمان وزير خارجه ايران بودم و ما هفتمين يا هشتمين کشوری بوديم که قرارداد منع گسترش سلاح های هسته‌ای را امضا کرديم و اين (فن آوری) هم حق ايران بوده و هست و خواهد بود. رويه آمريکا در آن زمان چون اطمينان بيشتری به ثبات و موقعيت ايران داشتند ... می‌دانستند و قبول کرده بودند که اين حق ايران است... و همين طور دولت فرانسه نيز اين علاقه را داشت و می‌خواستند هم که با ما همکاری کنند. بعد که سياست عوض شد در اين چند ساله، اين رويه تا حدی عوض شد به طوری که می‌بينيم که در سازمان ملل هم با آن روبرو هستيم. ولی اين حق ايران بوده، هست و خواهد بود و بايد هم به نظر من همان طور که بارها گفته‌ام روی مذاکرات حل بشود و نه با توپ و تفنگ...".

گفتگوی حسين علوی با اردشير زاهدی را «اينجا» بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)