تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ايران وانتخابات کنگره آمريکا


از راست: فرخ نگهدار، هوشنگ امیراحمدی، مهرداد مشایخی

با پيروزی حزب دمکرات آمريکا در انتخابات هر دو مجلس کنگره، اکنون نوبت معرفی برنامه‌ها و روشن کردن سياست‌های اين حزب در ارتباط با مسائل داخلی و خارجی اين کشور است. جرج بوش رئيس جمهور امريکا گفته است که قصد دارد با دمکرات‌ها به‌طور جدی همکاری کند. خانم نانسی پلوسی که بزرگترين برنده اين انتخابات نام گرفته و اولين زنی است که در تاريخ ايالات متحده به رياست مجلس نمايندگان اين کشور می‌رسد نيز گفته است که تغيير سياست آمريکا در عراق و افزايش حداقل دستمزدها، در راس برنامه دمکرات‌ها قرار دارد.

اما در اين ميان هم برای ايرانيان و هم برای ناظران بين المللی، بحث پيرامون تاثير اين انتخابات بر تنش‌های موجود بين آمريکا و ايران، از اهميت ويژه ای برخوردار است. در اين زمينه رادیو زمانه گفتگویی انجام داده است با سه تن از تحليلگران مسائل سياسی ايران، هوشنگ اميراحمدی، فرخ نگهدار و مهرداد مشايخی.

هوشنگ اميراحمدی رئيس شورای آمريکائيان و ايرانيان در پرينستون و استاد دانشگاه رادگرز، برآن است که با پيروزی دمکرات‌ها در آمريکا، ايران از خطر جنگ و برخورد نظامی دور خواهد شد، اما اين به معنای برداشته شدن فشارها نيست. دمکرات‌ها به جای رويکرد نظامی و تهاجمی، فشارهای اقتصادی و تحريمی بر ايران را دنبال خواهند کرد و می کوشند تا سياست گفتگو را نيز به ميانجی اروپا و روسيه و چين به پيش ببرند.

فرخ نگهدار تحليل‌گر مسائل سياسی ايران مقيم لندن، می‌گويد که ارزيابی درمورد انتخابات کنگره آمريکا را نبايد محدود به تغييرات در دو مجلس کرد، بلکه با اين انتخابات چيزی فراتر از آن اتفاق افتاده و آن چرخش در سياست خارجی ايالات متحده آمريکاست. ايران نبايد اين فرصت را از دست بدهد.

اما مهرداد مشايخی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه جرج تاون در واشنگتن بر اين نظر است که دمکرات‌ها از آنجا که بر اساس نارضايتی شهروندان آمريکا از سياست اين کشور در عراق به پيروزی رسيده اند، اولا می کوشند که تا انتخابات آينده رياست جمهوری به حضور خود در عراق پايان دهند، و ثانيا مذاکرات با ايران را نه فقط از طريق اروپا بلکه به طور مستقيم نيز تدارک ببينند.

گزارش و گفتگوی کامل حسین علوی را از اینجا می‌توانید بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)