تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران

"محمد رضا داورزنی: به بی توجهی صدا و سیما اعتراض داریم"

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

به دنبال موفقیت تیم ملی بسکتبال ایران که با قهرمانی در جام ملت‌های آسیا برای اولین بار به مسابقات جام جهانی صعود کرد، تیم ملی والیبال ایران نیز در چند روز گذشته در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان که در ژاپن برگزار می‌شد، با گذشتن از سد تیم‌های قدرتمندی همچون کره جنوبی برای اولین بار خارج از خاک خود به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی والیبال جهان، که سال آینده در ایتالیا برگزار می شود، راه یافت.

تیم ملی والیبال ایران چهار سال قبل در دوران ریاست محمد یزدانی خرم، رییس کنونی فدراسیون کشتی با پیروزی در مسابقات مقدماتی، که در تهران برگزار می،شد، قادر به صعود به مسابقات قهرمانی جهان شده بود.

از سوی دیگر، اعضای تیم ملی والیبال ایران، چهارشنبه پس از بازگشت از ژاپن تنها با بیست و چهارساعت استراحت عازم مصر شدند تا در رقابت‌های انتخابی لیگ قهرمانی جهان که یکی از رویدادهای بسیار مهم ورزش والیبال است، شرکت کنند که فینال آن روز یک‌شنبه برگزار می‌شود.

اما این مسابقات در مقایسه با والیبال قهرمانی جهان تا چه حد مهم است؟ محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران توضیح می‌دهد.

Download it Here!

یکی از معتبرترین مسابقاتی است که هر ساله توسط «اف‌ای‌وی‌بی» برگزار می‌شود و در این مسابقات هم باشگاه‌های برتر دنیا حضور دارند و در آن چیزی نزدیک به بیست و چهار، پنج میلیون دلار پول بین تیم‌های مختلف تقسیم می‌شود و به لحاظ سطح مسابقه و کیفیت، بالاترین سطح مسابقات والیبالی است که در دنیا برگزار می‌شود و به لحاظ تماشاچی هم بالاترین بیننده‌ی تلویزیونی را در بین رشته‌های مختلف ورزشی دارد.

برای همین حضور هر کشوری در این مسابقات مغتنم است. می‌دانید که در این مسابقات به لحاظ توان اجرایی و توان حضور، کشورها باید از توان بالایی برخوردار باشند. در فاصله‌ی زمانی تقریباً سی و پنج روزه، دوازده مسابقه را باید انجام بدهند.

در گروه‌هایی که هستند، به گروه‌های چهار تیمه تقسیم شده است، چهار گروه چهارتیمه. این چهارگروه باهم مسابقه می‌دهند و از این گروه‌ها، شش گروه به مرحله‌ی پایانی راه پیدا می‌کنند که با توجه به نوع مسابقه و شرایطی که این مسابقات دارد، کشورها باید توانش را داشته باشند.

چون در عرض این سی و پنج روز باید تقریباً شش جا میهمان و شش جا میزبان باشید و در هر جایی هم دوبار مسابقه بدهید. و این کاربسیار سختی است، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اجرایی باید این کشورها این آمادگی داشته باشند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امیدوار هستیم که ایران این جواز را بگیرد که در لیگ جهانی، به‌عنوان معتبرترین رویداد ورزشی والیبال در دنیا بتواند حضور داشته باشد که خودش باعث شتابی در حرکت رو به رشد والیبال کشور می‌شود. می‌توانم به جرأت بگویم که یکی از بالاترین اتفاقاتی است که در طول ورزش کشورمان اتفاق خواهد افتاد.


محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران

در همین حال تیم ملی نوجوانان والیبال ایران، برای دفاع از مقام قهرمانی جهانی خود در ایتالیا به سر می‌برد و با عبور از تیم‌های اسپانیا، تونس و روسیه به مرحله‌ی نیم نهایی رسیده است که قرار است روز شنبه برگزار شود. راهیابی به مسابقات قهرمانی جهان، شرکت در لیگ قهرمانی جهان، و دفاع از مقام جهانی نوجوانان همه از موفقیت‌های والیبال ایران در این هفته است. والیبال و بسکتبال دو ورزش تیمی در ایران هستند که در سال‌های اخیر در مقایسه با دیگر رشته‌های ورزشی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. این سوال را از محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال که هم‌اکنون برای مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در ایتالیا به‌سرمی‌برد، می‌پرسم که این پیشرفت مدیون چه عواملی است؟

ببینید، ما نیاز به حمایت سازمان تربیت بدنی و کمیته‌ المپیک داشتیم و خصوصاً نگاه دولت به مجموعه ورزش‌هایی که در حال انجام است. در این رابطه هم دولت و هم سازمان تربیت بدنی و کمیته المپیک حمایت‌های خوبی را انجام داده‌اند، از برنامه‌های ما حمایت کرده‌اند.

ما در سه سال پیش، برنامه‌ای برای المپیک لندن تنظیم کردیم که خوشبختانه گام به گام داریم با این برنامه پیش می‌رویم. و با توجه به اتفاقاتی که در این چند وقت اخیر افتاده و حضور ما به مسابقات جام جهانی، حضور رئیس فدراسیون جهانی در دوهفته‌ی آینده در تهران و به امید خدا کسب مقام خوب برای بچه‌های نوجوانمان در مسابقات جهانی که اکنون در حال برگزاری است، و انشالله راهیابی تیم ملی به مسابقات لیگ جهانی، اتفاقاتی است که برای اولین بار در کشور رخ می‌دهد.

این مدیون یک کار حساب شده و برنامه‌ریزی شده است که قولی که به مردم دادیم برای حضورمان در المپیک لندن و انشالله تحت عنوان قهرمانی مسابقات آسیایی که در سال آینده در کوانجو برگزار می‌شود، بخش‌هایی بوده که از ابتدا تنظیم شده است و به همین جهت هم همه فعالیت پرسنل والیبال، همه دیدارهای تدارکاتی، بازی‌هایی که پیش‌بینی شده بود، بازی‌های مختلف تدارکاتی که در دستور کار فدراسیون قرار گرفته و الان هم در حال اجرا است، بر اساس برنامه‌ای بود که پنج ساله تدوین شد و طبق برنامه هم خدا را شکر پیش رفتیم.

فکر می‌کنم اهدافی را که برای والیبال در کشورمان تعریف کردیم، طبق برنامه¬ای که داریم پیش‌ می‌رویم به امید خدا تحقق پیدا خواهد کرد.


محمود احمدی‌نژاد در معرفی جدید کابینه و معاونین خود علی سعیدلو را به‌جای محمد علی‌آبادی به سمت ریاست سازمان تربیت بدنی برگزید. آقای علی‌آبادی که از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران برای تصدی وزارت نیرو معرفی شده بود، نتوانست از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد. چند تن از نمایندگان مجلس در سخنان خود در مخالفت با وزارت آقای علی‌آبادی به کارنامه‌ی او در سازمان تربیت بدنی اشاره کردند و آن را ناموفق خواندند. آیا انتظار می‌رود آقای سعیدلو، مسئول جدید ورزش ایران انتظارات فدراسیون والیبال را بهتر از آقای علی‌آبادی برآورده کند؟

ببنید، آقای علی‌آبادی زحمت زیادی در این چهارسال کشیده‌اند. البته می‌دانید که دستیابی به اهداف کلان، حاصل یک برنامه‌ی درازمدت است. یعنی طبیعتاً در گذشته هم برای والیبال زحماتی کشیده شده بود. مسئولین وقت سازمان ورزش، مسئولین وقت کمیته المپیک، مسئولین وقت فدراسیون والیبال کارهایی را انجام داده بودند.

در امتداد این فعالیت‌ها، طبیعتاً در این چهارسال هم اقدامات جدی‌تری را دنبال کردیم و اهداف مشخص‌تری را برای والیبال تضمین کردیم، حمایت‌های جدی‌تری را از طرف سازمان تربیت بدنی و کمیته المپیک پشت سرخود داشتیم و همه و همه کمک کرد تا والیبال و همچنین بسکتبال بتواند رشد قابل توجهی را در کشور انجام دهد.

فکر می‌کنم که برادر عزیزمان جناب آقای دکتر سعیدلو هم با توجه به این که در این چهارسال، معاونت اجرایی رییس جمهور را به‌عهده داشتند، تا اندازه‌ی زیادی با مسائل و مشکلات اجرایی ما در ورزش کشور آگاه هستند. پیش‌بینی خودم این است که با توجه به همفکری و نزدیکی که ایشان با آقای رئیس جمهور دارند، قطعاً می‌توانند منشأ خدمات خوبی برای ورزش کشور باشند. البته کماکان آقای علی‌آبادی در کمیته المپیک کار خودشان را دنبال خواهند کرد.


عکس: رویترز

چه انتظاراتی داشته‌اید که در زمان آقای علی‌آبادی برآورده نشد‌؟

ببینید، همواره بین نیازها و به هر ترتیب صرف منابع مالی فاصله وجود دارد. مشکلی که همواره داشتیم، نگاهی است که به نوعی می‌توانیم بگوییم فوتبال‌زدگی است و در کشورمان وجود دارد. والیبال در همه رده‌ها جهانی شده است. بسکتبال در همه رده‌ها جهانی شده است. اما سهمی را که از منابع مختلف دولت، سهمی را که از رسانه‌ی ملی کشور داریم، بسیار کم است.

یکی از اعتراضات جدی‌مان به رسانه‌ی ملی کشور این است که آن قدری که به فوتبال توجه می‌کند، آن قدری که در پوشش برنامه‌های فوتبال دنبال می‌کند، به این ورزش‌ها توجه نمی‌کند. نگاه بکنید آن رشته‌ای که توانسته در همه‌ی رده‌ها در سطح جهان خوش بدرخشد و وارد مسابقات جهانی بشود، در مسابقه‌ی جام ملت‌ها که اخیراً بسکتبال ما شرکت کرده بود، نهایتاً دو بازی‌اش را تحت پوشش پخش مستقیم قرار دادند.

اگر فوتبال ما در یک کشور دیگر بازی دوستانه هم داشته باشد، حق پخش آن را خریداری می‌کنند و هر جوری هست، پخش می‌کند. ما به این نکته اعتراض داریم. البته این بحث، بحث اعتراض به سازمان تربیت بدنی نیست. رشته‌ای که توانسته در سطح جهان خوش بدرخشد و چندسالی است که بسکتبال و والیبال دارند جور ورزش‌های کشور را در صدر مسابقات جهانی و آسیایی به دوش می‌کشند، آن‌قدر که باید مورد توجه قرار بگیرند از سوی رسانه‌ی ملی، متأسفانه این اقدام صورت نگرفته و همواره با یک فوتبال‌زدگی در رسانه‌های‌مان و در رسانه‌ی ملی کشورمان مواجه هستیم و این برای ورزش کشور ما خوب نیست.

امیدواریم که آقای دکتر سعیدلو بتواند عامل خوبی را برای ما در این بخش به‌وجود بیاورد که هم والیبال و هم بسکتبال مظلوم در این بعد کار واقع نشوند. همچنین در خصوص تأمین منابع و امکاناتی که در استان‌ها باید به والیبال و بسکتبال داده بشود، فکر می‌کنم اگر یک‌مقداری دولت محترم در بحث‌های خودش تجدید نظر بکند و امکانات بهتری را برای مراکز استان‌ها، خصوصاً استان‌هایی که والیبال‌خیز یا بسکتبال‌خیز است، فراهم بکند، بتواند این حرکت رو به جلو را که والیبال و بسکتبال شروع کرده‌اند، استمرار ببخشد و تا بالاترین سطح خودش در سطح جهان ادامه پیدا کند.

Share/Save/Bookmark

Interviewee: Mohammd Reza Davarzani,
Head of Iran Volleyball Federation


در همین رابطه:
صعود والیبال ایران به جام‌ جهانی
بسکتبال ایران قهرمان آسیا شد
تیم بسکتبال ایران به جام جهانی راه یافت
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هردو تیم در دور قبل به جام جهانی و المپیک رفته بودند!

-- مخفی ، Sep 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)