تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با هادی ساعی پیرامون انتصاب علی سعیدلو به ریاست سازمان تربیت بدنی

هادی ساعی: نه علی‌آبادی تجربه‌اش را داشت؛ نه سعیدلو

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

Download it Here!

در حالی که بسیاری ورزش‌دوستان و دست‌اندرکاران ورزش از محمود احمدی‌نژاد خواسته بودند ریاست سازمان ورزش ایران را به یک چهره‌ای ورزشی واگذار کند، او هفته‌‌ی گذشته علی سعیدلو را به عنوان معاون خود و رییس جدید سازمان تربیت بدنی معرفی کرد که تنها تجربه‌ی او در ورزش یک دوره ریاست هیأت مدیره‌ی باشگاه دولتی پرسپولیس است. درباره‌ی سمت جدید علی سعیدلو معاون پیشین اجرایی آقای احمدی‌نژاد با هادی ساعی، تکواندوکار برجسته که در میان ورزشکاران ایران بیشترین مدال طلا را در بازی‌های المپیک به دست آورده است و در حال حاضر عضو شورای شهر تهران هم هست، گفت و گو کردم. آقای ساعی می‌گوید:


هادی ساعی، پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در تاریخ المپیک (عکس: AFP)

ایشان در دولت مسئولیت‌های زیادی را داشتند و در رابطه با مدیریتشان من فکر می‌کنم که در جاهای مختلف خدمت کردند. امیدوار هستیم که معرفی ایشان هم به نفع ورزش و نهایتاً ورزشکارهای کشورمان تمام شود.

این صحبت زیاد هست که رییس سازمان تربیت بدنی باید از جنس ورزش باشد. آقای سعیدلو از این خصوصیت برخوردار نیستند و تنها ریاست یک دوره از هیأت مدیره‌ی پرسپولیس تجربه‌ی ایشان در ورزش است. به نظر شما این چه ضررهایی می‌تواند برای پیشرفت ورزش داشته باشد؟ یا بالعکس از چه لحاظی می‌تواند به نفع ورزش باشد؟

باید بگویم که قبلاً هم کسانی در ورزش بودند که ورزشی نبودند؛ ولی با توجه به تجربه‌ی مدیریتی که در جاهای دیگر داشتند، توانستند بعضاً در مدیریت ورزش هم موفق باشند. من امیدوارم این اتفاق بیفتد.

فقط فکر می‌کنم اگر کسی که مدیر ورزش می‌شود، دیدگاه ورزشی داشته باشد. حالا اگر ورزشکار هم نباشد، زیاد مهم نیست؛ ولی اگر دیدگاهش دیدگاه ورزشی باشد و واقعاً با مشکلات ورزش آشنا باشد، من فکر می‌کنم می‌تواند کمک کند.

امیدوارم که آقای سعیدلو مدیریتشان را به سمت و سوی افرادی ببرند که کارشناس هستند و ورزشی هستند و از چهره‌های ورزشی و کارشناسان ورزشی که هستند، استفاده بیشتری ببرند.

لازم نیست که خود شخص واقعاً ورزشی باشد؛ ولی افرادی که در کنارشان کار می‌کنند، خیلی می‌توانند کمک کنند و می‌توانند مشاوران و کارشناسانی که در کنار ایشان فعالیت می‌کنند، می‌توانند با کارشناسی درستشان و مشاوره‌های درستشان به ورزش کشور کمک کنند.

آقای علیرضا دبیر که عضو هیأت رییسه‌ شورای شهر تهران هم هستند، معتقدند که رییس سازمان تربیت بدنی بدون هیچ گونه رایزنی انتخاب می‌شود. آیا شما هم این نظر را دارید؟

آخر با چه کسی؟ بستگی دارد بستگی دارد با چه کسانی منظورشان باشد که باید رایزنی شود. کسانی که کارشناس ورزش هستند، می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خوبی بدهند. منظور ایشان اگر کارشناسان ورزشی باشد و افرادی که در ورزش واقعاً فعال هستند، خوب می‌توانند کمک بکنند. بله، بالاخره مشاوره دادن در رابطه با انتخاب نفراتی که می‌آیند فعالیت می‌کنند، می‌تواند خیلی کمک کند.

مثلاً ایشان گفته‌اند وزیری که رأی اعتماد نمی‌آورد، به سمت ریاست سازمان تربیت بدنی معرفی‌اش می‌کنند. این در مورد آقای سعیدلو هم شاید بشود گفت که درست باشد. چون ایشان در دولت نهم از سوی مجلس برای وزارت نفت رأی اعتماد نگرفتند.

من فکر می‌کنم که اگر ورزش هم به وزارتخانه تبدیل شود که آن وقت نیاز است که برای انتخاب فردی که می‌آید این مسئولیت را بپذیرد، نیاز باشد که از مجلس رأی گرفته بشود. بله؛ تنها جایی که بالاخره برای انتخابش رأی گرفته نمی‌شود، معاون رییس‌جمهور است و آن هم در اختیار خود رییس‌جمهور است که به تشخیص خودشان آن فرد را انتخاب کنند.

ولی ان‌شاءالله وقتی که تربیت بدنی هم به وزارتخانه تبدیل شود، آن وقت آن فرد باید از مجلس رأی مثبت بگیرد و اگر در کارش موفق نباشد، نمایندگان مجلس می‌توانند که استیضاحش کنند و از او پرس و جو بکنند. ولی در حال حاضر از طرف شخص رییس‌جمهور آن فرد انتخاب می‌شود و فقط هم خود رییس‌جمهور می‌تواند از ایشان سؤال کند و اگر موفقیتی به دست نیامد، بازخواست کند.

این یک مقدار حاشیه امنیت بیشتری را برای مسئولین سازمان درست کرده است. باید بالاخره یک شکلی باشد که مردم هم بتوانند اگر انتقادی دارند، از طرف نماینده‌هایشان بکنند و نماینده‌ها هم اگر سؤالی دارند، بتوانند از آن شخص انجام دهند.


علی سعیدلو، رییس جدید سازمان تربیت بدنی (عکس

شما خودتان به عنوان یک ورزشکار بسیار موفق و مدال‌آور برای ایران، فکر می‌کنید چه تفاوتی بین سازمان تربیت بدنی به ریاست آقای علی‌آبادی و سازمان تربیت بدنی به ریاست آقای سعیدلو خواهد بود؟

من فکر می‌کنم نه آقای علی‌آبادی تجربه‌ی این کار را داشتند و نه آقای سعیدلو تجربه‌ی این کار را دارند. ولی من فکر می‌کنم با مسئولیت‌هایی که آقای سعیدلو در جاهای دیگر داشتند، فکر می‌کنم ان‌شاءالله بتوانند موفق باشند.

ولی همان طور که گفتم حتماً نیاز دارند از افرادی که واقعاً در امر ورزش متخصص هستند، استفاده‌ی بیشتری ببرند. به خاطر این‌که مدیریت در ورزش کمی با مدیریت‌ جاهای دیگر فرق می‌کند و واقعاً مدیریت ورزش مسائلی دارد که آن‌هایی که در آن حضور دارند و با آن درگیر هستند، می‌توانند خیلی بیشتر مشکلاتش را درک کنند و خیلی بیشتر کمک کنند.

حالا این انتخاب انجام شده است و من امیدوارم هر چه هست به نفع ورزشکارها و ورزش کشورمان بشود. واقعاً در حال حاضر ما موقعیت خوبی را در ورزش کشورمان نداریم و یکم قدار عدم موفقیت‌های تیم‌های ورزشی ما تا حدودی باعث سرخوردگی جوانان کشورمان هم شده است.

با در نظر گرفتن همین صحبتی که شما کردید، فکر نمی‌کنید بهتر بود که یک فرد ورزشی برای امید دادن به جوانان برای این سمت انتخاب می‌شد؟

بله. من قبلاً هم گفتم، حضور افراد ورزشی خیلی می‌تواند مؤثرتر باشد. حالا این اتفاق نیفتاده است؛ ولی امیدواریم حداقل به نفع ورزش تمام شود و باید ما ورزشکاران کمک کنیم که ان‌شاءالله این انتخاب، انتخاب خوبی باشد.

ما به عنوان ورزشکار دوست داریم که از خود بدنه‌ی ورزش انتخاب بشود. ولی حالا به تشخیص رییس‌جمهور، ایشان انتخاب شده‌اند و امیدواریم که موفق باشند.

یکی از حساس‌ترین فدراسیون‌های کشور فدراسیون فوتبال است. فکر می‌کنید که در ریاست آن تأثیری گذاشته شود؟

من فکر می‌کنم که حتماً تغییراتی در ریاست فدراسیون فوتبال اتفاق می‌افتد. فوتبال ما هم موفق نبوده و فوتبال هم همیشه ورزش‌های دیگر را تحت‌الشعاع خودش قرار داده و با وجود این‌که این همه برای فوتبال کشورمان هم هزینه شده، ما نتوانستیم نتیجه‌ی خوبی بگیریم.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Hadi Saei

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)