تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با احمد طوسی کارشناس فوتبال

«آفریقای جنوبی، برنده‌ی بازی‌ها است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

فرانسه در اتوبوس؛ این تیتر نخست و بزرگ امروز روزنامه‌ی ورزشی اکیپ چاپ فرانسه است. تیتر به کلی بحران شدید کنونی تیم ملی فوتبال فرانسه را نشان می‌دهد. روزنامه‌ی پاریسین نیز عکس بزرگ آبی‌ها را در زمین تمرین چاپ کرده است و تیتر زده، شورش. پس از اخراج نیکلا آنلکا به دلیل ناسزاگویی به دومنک سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه یک دور حیرت آور دیگر در اردوی تیم ملی فرانسه در آفریقای جنوبی شکل گرفت.

Download it Here!

بازیکنان فرانسه به شیوه‌ای تازه اعتصاب و اعتراض کردند و به دلیل اخراج آنلکا در تمرین دیروز شرکت نکردند. این واکنش به استعفای یکی از مسئولین فدراسیون فوتبال دبیر عمومی فدراسیون، ژان لویی ولنتان انجامید.


روزنامه‌ی پاریسین، چاپ فرانسه

مربی بدن‌سازی کورنومتر خود را به جنگل اطراف پرتاب کرد و زمین تمرین را ترک کرد. بازیکنان فرانسه پس از مدتی نشستن در اتوبوس سرانجام به محل هتل خود بازگشتند. در حالی که پیش از ان از طریق نامه‌ای که دومنک، مربی تیم ملی برای روزنامه‌نگاران خواند، اعتراضشان را به اخراج آنلکا اعلام داشتند. آنلکا، با چهره‌ای که پشت کلاه کاپشن شنهان شده بود، وارد لندن شد. این جنجال بزرگ ورزشی به اظهار نظرهای تند چهره‌های سیاسی فرانسه نیز کشانده شد. وزیر ورزش فرانسه خانم روزلین بشلو، امروز صبح در محل اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی با رییس فدراسیون فوتبال، اورا کاپبتان تیم و دومنک مربی تیم ملی جلسه داشت. نتیجه، امروز ساعت ۱۱ بازیکنان فرانسه به زمین تمرین بازگشتند.

مربی بدن‌سازی نیز کورنومتر خود را بازیافت و به تمرین بازیکنان اقدام کرد. همه‌ی این جنجال‌ها در فاصله‌ی دو روز به بازی سرنوشت‌ساز آبی‌ها در برابر تیم میزبان، آفریقای جنوبی روی داد. دیداری که ساعت ۱۶ فردا همزمان با دیدار مکزیک و اروگوئه برپا می‌شود. احتمال این‌که تیم فرانسه و تیم میزبان، شانس زیادی برای رفتن به دور بعدی داشته باشند بسیار اندک است.

اما گردش توپ گرد ادامه یافت. دیروز برزیل، پنج بار قهرمان جهان، بعد از پیروزی سه بر یک برابر تیم خوب و هماهنگ ساحل عاج برای دور یک‌هشتم یعنی دور ۱۶ تیمی انتخاب شد. داور فرانسوی این دیدار، کاکا مهاجم کلیدی برزیل را با دومین کارت زرد اخراج کرد. دیدیه دروگبا مهاجم سرشناس ساحل عاج، نخستین بازیکن آفریقایی شد که در تاریخ جام‌های جهانی دروازه‌ی برزیل را باز می‌کند.


شیلی - سوئیس

ایتالیا مدافع قهرمانی در دومین دیدارش بازهم متوقف شد. بعد از تساوی مقابل پااراگوئه دیروز مقابل تیم ضعیف نیوزلند نیز یک بر یک مساوی کرد. قهرمان ۴ سال پیش جهان حالا دو امتیاز دارد و سرنوشتش به بازی سوم مقابل اسلواکی کشانده شده است که دیروز با دو گل مقابل پاراگوئه شکست خورد. پاراگوئه در یک قدمی رفتن به دور بعدی است.

تصاویر تلویزونی از جام‌جهانی فوتبال جهان امروز را تسخیر کرده است. فوتبال له عنوان یک پدیده‌ی ورزشی اجتماعی اقتصادی سیاسی دوران تازه‌ای را آغاز کرده است. دورانی که اقای احمد طوسی کارشناس فوتبال، استاد دانشگاه در کالیفرنیا به آن عصر سرعت لقب داده است و پایانی برای قدرت‌های بزرگ پیشین دنیای توپ گرد:

رسوخ به همه‌ی قاره‌ها بعد از آسیا و آفریقا امکان افزایش مکان‌های ورزشی را برای آفریقایی‌ها با چیزی بیش از ۳ میلیارد دلار در نمایش‌های تلویزیونی شکل‌بندی کرده است. به نظر می‌رسد تصویرهای تلویزیونی نه تنها جهان را تسخیر کرده‌اند بل‌که لحظه‌های زمان و مکان را در تاریخ فراموش می‌کنند. ببینید فوتبال این روزها یک فوتبال تازه است. چیزی که فوتبال را از زمان‌های قبل و یا فرصت‌های گذشته جدا می‌کند، عصر سرعت و یا توربو فوتبال است.

امروز سطح بازی بازیکن‌ها همیشه در ارتباط با روش زندگی آن‌ها یعنی لایف استایل، فیزیک بدنی‌شان، تکنیک، آمادگی روانی‌شان و آمادگی احساسی‌شان است. امروز هیچ جای شکی وجود ندارد که همه‌ی این چیزها در همه جای دنیا وجود دارد. حتی اگر آمریکایی‌ها از لحاظ بدنی، سرترین افراد را برای اندازه‌گیزی تست‌های بدنی داشته باشند اما این چیزی از ارزش کار آن‌ها در مقابل اروپایی‌ها اضافه نشان نمی‌دهد زیرا اروپایی‌ها نیز به ان دست‌رسی پیدا کرده‌اند.


بازیکنان تیم فوتبال اسپانیا

این شاید ما را یاد این بی‌اندازد که فردموند هیلاری اولین آدمی که اورست را فتح کرد، می‌گفت: اورست همیشه اورست است ولی این مهم است که ما چگونه خودمان را آماده کرده‌ایم. شما دیدید در فوتبال بسیار پیشرفته، سرعت وحشت‌ناک اسپانیایی‌ها با یک دفاع منظم تیم سوییس با یک مربی روباه و مکار و حیله‌گر توانست نتیجه را عوض کند.

امروز شاید جهان در یک جابه‌جایی بنیادین برای مربی‌ها است. مربی‌ها دارند جای خودشان را به جوانانی مثل دونگا و مربی‌های کشورهای دیگر می‌دهند و شکی نکنید که در جام‌جهانی آینده بسیاری از این‌ها نخواهند بود و این دور اخری است که می‌توانند جایی برای خودشان باز کنند.

به باور احمد طوسی، مربی پیشین تیم ملی ایران و استاد دانشگاه در کالیفرنیا در این جام‌جهانی هیچ تیمی کوچک نیست و همه پیش‌رفت کرده اند. پیشرفت آمریکا‌یی‌ها در این میان از همه بیشتر بوده است.


احمد طوسی، کارشناس فوتبال

فراموش نکنیم که آفریقایی‌ها چیزی بیش‌تر از ۳۰ میلیارد دلار خرج کرده‌اند. آن‌ها شش استادیوم تازه و نوساز دارند و چاهر استادیو را دوباره‌سازی کرده‌اند. اما در میان همه‌ی این تیم‌ها باید گفت پیش‌رفت آمریکایی‌ها از همه بیشتر بوده است. یعنی آمریکا تا ۱۰ سال پیش هیچ چیزی نداشت.

اما برنامه‌ریزی خوب و آغاز از مدرسه‌ها و دبیرستان‌ها امروز فوتبال آمریکا را فوتبالی صاحب نشان و هویت می‌کند. حالا خیلی خیلی زود است که قضاوت کنیم که چه تیم‌هایی خواهند ماند و چه تیم‌هایی خواهند رفت.

امروز عصر مربیانی است که در بازی دفاعی وحشتناک کار می‌کنند. همه چیز یک دفاع فشرده با سرعت در ضد حمله‌ها است. یعنی هیچ جایی برای آدم‌های کم‌کار و کم حوصله وجود ندارد. امروز صبر و حوصله مسئله‌ی اول است و در کنار این سرعت در ضربه‌های اول و حرکات بدون توپ ولی فراموش نکنیم که هیچ تیمی در امان نیست.

یعنی مثل گذشته تیم‌هایی مثل آرژانتین، برزیل، آلمان و ایتالیا از حالا هیچ سهمی ندارند و می‌بینیم که تیمی مثل برزیل با تیمی از اسیا ، کره‌ی شمالی که پس از سال‌ها به این جام برمی‌گردد به زحمت بازی را دو بر یک می‌برد. بنابراین بسیاری از این بازی‌ها به گل‌شماری و روز اخر خواهد کشید.
احمد طوسی، این استاد دانشگاه و استاد مدارس فوتبال در آمریکا، آفریقای جنوبی را از هم اکنون برنده‌ی این جام‌جهانی توصیف می‌کند.

مهم نیست تیم آفریقای جنوبی به دور دوم صعود می‌کند یا نه. ظبیعتا آن‌ها صعود نخواهند کرد. اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که ما بدانیم آفریقای جنوبی از هم اکنون برنده‌ی بازی‌ها است. ببینید در حالی که اقتصاد درنیا ورشکسته است ان‌ها توانسته‌اند، شایستگی اقتصادی را به کشورشان بیاورند. امروز یک تیم بیشتر از این‌که به استعداد‌ها نیاز داشته باشد به انضباط داخل و خارج از زمین نیاز دارد.

شما این انضباط را در تمام زمینه‌ها در افریقای جنوبی می‌بینید. در جایی که گرسنگی، فقر و ایدز وحشت‌ناک است، افریقایی‌ها توانسته‌اند این بازی‌ها را با شایستگی برگزار کنند. من نمی‌خواهم چیزی از فوتبال هندسی و شطرنجی و امروز فوتبال همراه با خشونت با بازی دفاعی را به برگزاری این بازی‌ها ربط دهم. این را باید تجزیه و تحلیل کرد.

یعنی در واقع گرفتاری‌های شغلی را در معیار‌های اخلاقی باید تجزیه تحلیل کرد. آن‌ها از نظر برگزاری این بازی‌ها برنده‌ی بزرگی هستند. فیفا، چیزی بالاتز از ۲۲۰ عضو دارد. اما در طی این سال‌ها فقط ۷ کشور هستند که توانسته‌اند جام‌جهانی را ببرند.

انگلیس، فرانسه که هر کدام یک بار موفق به بردن جام شده‌اند. ایتالیا و آلمان نیز جام را برده‌اند. سه تای دیگر آرژانتین، برزیل و اروگوئه هستند. اروگوئه نیز سال‌های اول این جام را برده است و امسال نیز تیم بسیار شایسته‌ای دارد. بنابراین می‌توانیم بگوییم جام بسیار سطح بالا برای شانس قهرمانی دادن به همه‌ی کشورها است و این چیزی است که شاید در آینده‌ی نزدیک آفریقای جنوبی را از جاهای دیگری که این بازی‌ها برگزار شده است متمایز کند.

اما بازی‌های امروز:

پرتغال امروز در برابر کره‌ی شمالی جشن‌واره‌ی گل به راه انداخت. بزرگ‌ترین نتیجه از آغاز این جام‌جهانی آفریقای جنوبی با له کردن نماینده‌ی فوتبال آسیا ۷ بر صفر در ورزشگاه گرین پوینت زیر باران شدید. شش گل‌زن مختلف از جمله رونالدو، دروازه‌ی تیم ۱۰۵ جهان را باز کردند و یک گام به دور دوم نزدیک شدند. کره‌ی شمالی باید به خانه بازگردد. از سوی دیگر ساحل عاج نیز که دیروز از برزیل ۳ بر یک شکست خورد با نتیجه‌ی امروز در آستانه‌ی حذف شدن قرار گرفت.

میرلس دقیقه‌ی ۲۹، سیماوو ۵۳، آلمیدا ۵۶، تیاگو ۶۰ و ۸۹، لیدسون ۸۱ و رونالدو دقیقه‌ی ۸۷ که نخستین گل او بعد از دو سال برای تیم ملی پرتغال بود. کره‌ی شمالی که در جام‌جهانی ۱۸۶۶ لندن با طوفانی که پس از حذف ایتالیا به پا کرد.


کریستن رونالدو، هنگام زدن گل به کره‌ی شمالی

در یک چهارم در مقابل پرتغال ابتدا سه گل زد اما اوزه بیو اسزوره‌ی پرتغال که امروز در ورزشگاه گرین پوینت حاضر بود نتیجه را ۵ بر سه به نفع پرتغال تمام کرد، امروز چیز زیادی برای نشان دادن نداشت. کره‌ی شمالی که در برابر برزیل شکست کوچک دو بر یک را دریافت کرده بود، چند بار تا پیش از باز شدن دروازه‌اش موقعیت گل‌زنی داشت.

اما گل نخست پرتغال در دقیقه‌ی ۲۹ انضباط تیمی و روحیه‌ی بازیکنان این تیم را در هم ریخت و بدترین نتیجه‌ی ممکن را تا این‌جای جام جهانی گرفت. تیمی که ایران را در رقابت‌های راه‌یابی به جام‌جهانی پس از شکست از عربستان برابر خود بدون گل مساوی کرد و باعث حذف ایران شد.

در بازی دوم امروز شیلی و سوییس دو تیم پیروز روز نخست گروه اچ برابر هم قرار گرفتند. داور این بازی ال‌قمدی از عربستان بود و کمک‌داور نخست حسن کامرانی‌فر از ایران. در بازی آخر امشب اسپانیا، که در مقابل سوییس با شکست مواجه شده برابر هندوراس ظاهر می‌شود، قهرمان اروپا حق اشتباه در این بازی و بازی با شیلی را ندارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات