تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پیرامون محدودیت‌های تازه مطبوعات در ایران

محدودیت‌های رسانه‌ای گسترش می‌یابد

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

Download it Here!

چند روز پیش به دستور شورای عالی امنیت ملی، انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نشریات ایران ممنوع شده است. پیش از این، از ادامه‌ی انتشار روزنامه‌ی «اعتماد ملی» که بیان‌گر نظرات و سیاست‌های حزب اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی است، و نیز چند سایت بازتاب‌دهنده‌ی نظرات این دو نامزد اصلاح‌طلب در دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری شده بود. اکنون این محدودیت ها به موضوعات دیگری از جمله اخبار مربوط به فعالیت تشکل‌های صنفی نیز گسترش یافته است.

بدرالسادات مفیدی، سخنگوی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران درباره‌ی دلایل ایجاد این حد از ممنوعیت رسانه‌ای برای شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ها به زمانه می‌گوید:


بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

با توجه به وضعیتی که هم‌اکنون بر فضای رسانه‌ای کشور حاکم است و در پی امنیتی شدن فضا به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که طی تقریباً دو - سه ماه گذشته ما شاهدش هستیم، طبیعی است که این گونه برخوردها از سوی مسئولین صورت بگیرد و ما روز به روز شاهد محدودیت‌ بیشتر برای رسانه‌ها باشیم.

علاوه بر ممنوعیت گزارش‌های مربوط به آقایان موسوی و کروبی، اخبار و گزارش‌های مربوط به دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری هم شامل این ممنوعیت شده است. انگیزه‌ی این چه می‌تواند باشد؟

ببینید، من مایلم شما قضیه را کمی فراتر ببینید و موضوع را تنها منحصر نکنید به این سه بخش که مطرح شده است و شما به آن اشاره کردید. این طور که ما مطلع شده‌ایم، چند روز پیش هم ظاهراً این محدودیت‌ها برای بسیاری دیگر از حوزه‌های خبری هم ایجاد شده است و چنان‌چه می‌شود گفت که شاید این تنها خواست شورای امنیت ملی نیست. یعنی دستگاه‌های پایین‌تر هم چنین تقاضایی را مطرح کرده‌اند. از جمله این که ما مطلع شدیم مثلاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بعضی از روزنامه‌ها و مدیران مسئول گفته است که حتی حق ندارند اخبار مربوط به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را هم پوشش بدهند.

اما در رابطه با بحث انتخابات ریاست جمهوری و اخبار مربوط به آن، به نظر می‌رسد که از طرف حاکمیت می‌خواهند که به طریقی این موضوع را جمع کنند و هر چه زودتر یک نوع فضای ثبیت شدن برای خودشان ایجاد کنند.

به هرترتیب این اتفاقی بدیع و نو است که ما طی ۳۰ سال گذشته شاهدش نبودیم و نه تنها خلاف قانون است، بلکه خلاف عرف جاری هم هست که طی سال‌های گذشته فکر می‌کنم چنین چیزی وجود نداشته است که اخبار مربوط به انتخابات هم با محدودیت مواجه شود.

آیا طی روزها یا هفته‌های گذشته، فعالیتی یا اطلاعیه‌ای از سوی اتحادیه‌‌ صنفی روزنامه‌نگاران بوده یا منتشر شده که مطبوعات بازتاب نداده باشند؟

در رابطه با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نمونه‌ی عینی‌اش یادداشتی بوده است که یکی از همکاران ما، دبیر کمیته‌ی حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، بنا به درخواست یکی از این روزنامه‌ها در رابطه با وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نوشته بود که در اختیار آن‌ها می‌گذارد. ولی آن طور که ما مطلع شدیم، شبانه به رغم تقاضای همان اعضای تحریریه‌ روزنامه مبنی بر نوشتن یادداشت، این یادداشت توسط مدیر مسئول از صفحه خارج می‌شود.

وقتی از مدیر مسئول سؤال می‌شود که با توجه به این‌که خودش خواسته بود چنین یادداشتی تهیه شود، چرا اقدام به چنین کاری کرده است، توضیح دادند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما خواسته‌اند که در رابطه با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران چیزی ننویسیم.

در صورتی که این کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً خلاف قانون است. به این دلیل که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به هیچ وجه منحل نشده است و صرفاً ساختمانش توسط دادستانی پلمب شده است.

حتی اگر هم منحل می‌شد، فکر می‌کنم که به لحاظ حرفه‌ای و هویت کار رسانه‌ای اساساً ایجاد ممنوعیت برای انتشار اخبار یک سری تشکل‌هایی که حتی منحل هم شده‌اند، معنی ندارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)