تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
پنجمین روز جام جهانی و گفت‌وگو با فریدون شیبانی، روزنامه‌نگار و کارشناس جهانی فوتبال

«هلند مدعی کسب عنوان قهرمانی است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

در پنجمین روز از مسابقات فوتبال جام‌جهانی آفریقای جنوبی، نارنجی‌پوشان هلند نیز در ورزشگاه ساکر‌سیتی ژوهانسبورگ برابر دانمارک با پیروزی ۲ بر صفر که به‌سختی به‌دست آمد وارد صحنه‌ی جام‌جهانی شدند.

Download it Here!

هلندی‌ها با یک گل نیمه‌ی دوم را آغاز کردند و با فوتبال جذاب ادامه دادند. نارنجی‌ها باید برای گل نخست خود از دانمارکی‌ها سپاس‌گزار باشند. مدافع دانمارک روی یک توپ بلند که فان‌پرسی فرستاده بود، توپ را درون دروازه‌ی خودی فرستاد. این گل بازی کسل‌‌کننده‌ی نیمه‌ی نخست را به فراموشی سپرد.


گل به خودی دانمارک در مقابل هلند

ورود بازیکنان تازه‌نفس هر دو تیم، روح تازه‌ای به بازی داد. در قسمت هلند، الیا و اوفلای به بازی دینامیک و پرتحرکی ادامه دادند. روی ضربه‌ی الیا که به تیر دروازه خورد، کویت مهاجم هلندی لیورپل در دقیقه‌ی ۸۵ گل دوم را زد.

ژاپن و کامرون، امروز در چهارچوب دومین بازی گروه ای روبه‌روی هم قرار گرفتند. تاکشی اوکادا، مربی ژاپن گفته بود تیمش تا نیمه‌ی پایانی جام جهانی بالا خواهد رفت. با این‌حال با پنج مدافع و چهار بازیکن خط میانی، با چهره‌ای تدافعی میان کامرون قرار گرفت. کامرون همه‌ی امیدش را به اتوو، مهاجم پیشین بارسلونا و کنونی اینترمیلان بسته بود. با این‌همه هر دو تیم با یک بازی خسته‌کننده منتظر اشتباه حریف بودند.

سرانجام این ژاپن بود که از نخستین اشتباه عقاب‌های آفریقا استفاده کرد و این هوندا، بازیکن ژاپنی تیم زسکا مسکو بود که ضربه‌ی بلند کنار تیر دوم توپی را کنترل کرد و به درون دروازه‌ی کامرون، دروازه‌ی تیم پرامید آفریقایی فرستاد.


ژاپن - کامرون، صحنه‌ی گل تیم ملی فوتبال ژاپن

نیمه‌ی نخست یک بر صفر به سود تیم آسیایی ژاپن تمام شد، اما نارنجی‌پوشان هلندی در این جام جهانی جزو بخت‌داران قهرمانی به حساب می‌آیند. نخستین حضور نارنجی‌پوشان در جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی چگونه بود؟ این پرسشی است که با آقای فریدون شیبانی، روزنامه‌نگار و کارشناس جهانی فوتبال در هلند در میان گذاشتم.


شادمانی بازیکنان هلند

البته هلند نسبت به بازی‌های اخیرش که جنبه‌ی دوستانه داشت، نتوانست آن کوبندگی و گل‌زنی را داشته باشد. حتی گلی که زد، یکی از آن به کمک یار تیم حریف بود. بنابراین ما می‌توانیم این را به حساب این بگذاریم که برد دو بر صفر، برابر سخت‌ترین تیم گروه می‌تواند شروع خوبی باشد. ما باید انتظار داشته باشیم تیمی که در خط میانی و به‌ویژه حمله، دستش پر است و بازیکن خوب خیلی دارد در مراحل بعدی چه می‌تواند بکند. آیا این حرکت خوب روبه جلو و بازی تهاجمی را می‌تواند روبه‌روی تیم‌های پرقدرت و دارای دفاع‌های محکم‌تر از دانمارک به نتیجه برساند؟

هلند، از سوی بسیاری از مفسران با اسپانیا مقایسه می‌شود که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی این جام جهانی است، در حالی که نارنجی‌ها در خط حمله‌شان، فن پرسی، کویت، فن درفارت، اشنایدر و دیگران را دارند اما دفاع‌شان ضعیف‌تر از تیم اسپانیا با پویول، راموس و دیگران است. شما فکر می‌کنید که هلند باید خط دفاعی خودش را محکم کند؟

این که شما اشاره کردید بسیار درست است. تفاوتی که امروز بین اسپانیا و هلند هست، خط دفاعی مستحکم اسپانیا و قدرت بیش‌تر خط حمله‌ی هلند است. هلند در واقع با تمام هاف‌بک‌هایش نیز حمله می‌کند و در بازی با تیم‌های ضعیف‌تر، حتی دو مدافع کناری نیز مهاجم می‌شوند. در این حالت ضربه‌پذیری دفاع بیش‌تر می‌شود. البته یک مسئله را نباید فراموش کنیم که همین بازی امروز و حریفی که روبه‌روی هلند بازی می‌کرد تیم ضعیفی نبود. دانمارک حالتی هجومی دارد و حالت‌های خوبی از فرصت‌هایی که به دست می‌آورد را نشان می‌دهد.


هواداران تیم ملی هلند

ولی امروز نتوانست آن‌طور که باید و شاید خودی نشان دهد یا اگر بخواهیم مقداری سخت‌گیرانه‌تر به قضیه نگاه کنیم می‌توانیم ادعا کنیم که نتوانست لحظه‌ای در مقابل هلند خطرناک باشد. در حالی که تیم هلند در تمام طول بازی، حتی در نیمه‌ی اول که زیاد نیز دلچسب بازی نمی‌کرد، مهاجم بود و در تغییراتی که مربی تیم داد این قضیه به چشم آمد که هلند نه تنها با بیرون رفتن ستاره‌های اولش ضعیف‌تر نشد، بلکه با آمدن نیروهای بسیار خوبی که جوان بودند، خیلی راحت توانست به گل دوم دست پیدا کند و بازی را در دست داشته باشد.

این مزیتی است که هلند دارد و اگر بتواند این را تداوم دهد به اعتقاد من از نظر دفاعی نیز نباید زیاد نگران باشد. زیرا مهاجمانش خیلی عالی هستند. ما در همین جام جهانی داریم می‌بینیم آن ستاره‌هایی که در مسابقات دوستانه نمود کرد و خودش را به عنوان یک پدیده نشان داد، بازیکنی به نام الیا که یک مهاجم تیره‌پوست خیلی جوانی است آمد و باعث به ثمر رسیدن گل دوم شد.

همان لحظه‌ای که وارد زمین شد یک نمایشی را داد که در بازی با مجارستان با اولین ضربه‌اش گل اول را زد. این بار با اولین ضربه‌اش گل دوم هلند را به‌وجود آورد. این است که من هلند را با بردی که مقابل دانمارک داشت، می‌توانم ادعا کنم که می‌تواند حتی مدعی قهرمانی نیز باشد. زیرا بازی اول است که می‌تواند از نظر روحی و روانی باعث سقوط یک تیم شود.

ولی جام‌جهانی است و همه‌ی تیم‌ها قدر هستند. از دور دوم نیز همه‌ی تیم‌های خیلی ورزیده، مطرح و باتجربه بالا می‌آیند و از حالا نمی‌توانم بگوییم کار و ادعای قهرمانی هلند تمام شده است و به راحتی قضیه را پیش می‌برد. خیر راه دشواری در پیش است.

تا پایان سومین روز آلمان قوی‌ترین تیم این دوره با یک بازی درخشان بوده است. شما بازی را چگونه دیدید؟

آلمان یک تیم کاملاً سازمان‌ یافته، با روحیه، تمرین کرده و از اول نیز همان شخصیت و اعتبار فوتبال آلمان را داشته است. من اگر بخواهم مقایسه‌ای کنم اعتقاد دارم تا پایان روز سوم آلمان بهترین بود ولی الآن تیم هلند نیز می‌تواند این ادعا را داشته باشد.

زیرا اگر ما بخواهیم حریف‌ها را مقایسه کنیم، تیم دانمارک همان تیم دانمارک بود ولی تیم استرالیا تیمی به مراتب ضعیف‌تر از تیمی بود که در جام‌جهانی سال ۲۰۰۶ بود.

اگر به حریف توجه کنیم می‌بینیم هلند نیز مانند آلمان خود را تیمی مطرح نشان داد ولی نمی‌توان منکر شد که آلمان تیم سازمان‌یافته و خوبی بود. به واقع دوری و نبود بالاک را حس نکرد.


فیلیپ لام، کاپیتان تیم ملی آلمان

به این ترتیب شما جام‌جهانی را تا الآن چطور دیدید؟

من می‌توانم بگویم جام‌جهانی از دیشب شکل واقعی خودش را پیدا کرد و امشب باید منتظر ایتالیایی باشیم که در هیچ مسابقه‌ی جام‌جهانی به عنوان شانس اول نمی‌آیند ولی تاکنون چهاربار قهرمان شده است. یعنی ما اگر دو بار اول را کنار بگذاریم که حال و هوای فوتبال طور دیگری بود، ایتالیا در جام‌های جهانی ۸۲ و ۲۰۰۶ در حالی قهرمان شد که شروع کارش آن‌طور نبود که بگوییم این تیم آمده است که قهرمان شود.

تیم باهوشی است و همیشه استحکام دفاعی و خط میانی و حمله‌های هوشیارانه‌اش همیشه جواب‌گو بوده است. بنابراین امروز نیز می‌تواند بیش از پیش ارزش جام‌جهانی ۲۰۱۰ را مشخص کند.

دیگر رویداد‌های جام‌جهانی

«آلمان جام‌جهانی را روشن کرد.» این تیتر نخست امروز روزنامه‌ی ورزشی فرانسه، «اکیپ» به خوبی نشان دهنده‌ی نمایش خوب تاکتیکی و کیفیت فردی بازیکنان آلمان بود.
آلمان در یک نمایش دیدنی و با طراوت، برابر حریفی مثل استرالیا که در جام‌جهانی گذشته بازی‌های خوبی نشان داده بود، بازی را در اختیار گرفت و چهار گل زد.

چهار گل آلمان، همه روی کار تیمی و تاکتیک این تیم بود. به‌ویژه گل نخست که پودولسکی زد. کلوزه، مولر و کاکائو به‌همین ترتیب سه‌بار دیگر دروازه‌ی استرالیا را که در حال حاضر در فوتبال آسیا شماره یک است فروریختند.

مسعود ازیل، بازیکن وردربرمن در گوش راست یکی از بهترین‌های آلمان بود. هرچند پودولسکی به‌عنوان بهترین بازیکن این دیدار معرفی شد.

آلمان در برابر استرالیای ضعیف، فستیوالی تهاجمی به نمایش گذاشت و به‌صورت یک مدعی مطرح شد.

تیم یواخیم لو در بازی بعدی با غنا روبه‌رو است. برنده‌ی تیم صرب، که برخلاف پیش‌بینی حرف زیادی برای گفتن نداشت.

غنا نخستین تیم آفریقایی است که پیروزی‌اش را جشن می‌گیرد، در شرایطی که صربی‌ها ۱۰ نفره بازی می‌کردند، داور آرژانتینی یک پنالتی گرفت. به دلیل این که مدافع صرب در محوطه‌ی پنالتی توپ با دست‌هایش برخورد کرد.

در حاشیه‌ی جام‌جهانی

زین‌الدین زیدان کمتر در مورد تیم فرانسه و مربی اش دومنک صحبت می‌کند، اما دیروز در گفت‌و‌گوی ویژه با شبکه‌ی تلویزیونی کانال پلاس هم از تیم فرانسه و هم از دومنک انتقاد کرد.


زین‌الدین زیدان، اسطوره‌ی فوتبال فرانسه

زیدان گفت در تیم فرانسه خبری از بازی گروهی نبود. فرانسه یک انتخاب کننده داشت، نه یک مربی. زیدان که مثل بسیاری از فرانسوی‌ها از نتیجه‌ی مساوی نو‌میدکننده با اروگوئه در روز نخست جام‌جهانی ناراضی است گفت: تیم فرانسه هویت کافی ندارد و این مشکل مربی است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

وقتی‌ تیمهای اروپایی مثل هلند،اسپانیا،ایتالیا،فرانسه و....با درامدهای میلیاردی که هر باشگاه دارد، اینچنان ضعیف و بیرنگ در عرصهٔ بین المللی ظاهر میشوند، نقش رشوه خواری به داور و گردانندگان بازیها، دوپینگ بازیکنان با داروهای شیمیائی و همدستی در نتیجهٔ بازیها ، حقیقتی است عریان در دنیای فوتبال باشگاه‌های امروز، اگر آلمان همانطور که در بازی اول خود نشان داد، باشد، قهرمان جام جهانی‌ ۲۰۱۰ است.

-- ایراندوست ، Jun 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات