تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سه روز تا آغاز جشن فوتبال

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

سه‌روز به گشایش جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی مانده و همه‏‌چیز برای آغاز این محبوب‏ترین و پرتماشاگرترین رویداد ورزشی جهان آماده شده است.

Download it Here!

ژاکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی تاکید کرد که کشورش با سربلندی، آماده‏‌ی برپایی جشن بزرگ فوتبال است.

سب‏ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال نیز در مراسمی در پرتوریا که طی آن جام جهانی‌‏ای که روز ۳۱ ژوئیه به برنده‏ی خوشبخت آن اهدا می‏شود به نمایش درآمد، به آفریقای جنوبی و مسئولان برگزاری نخستین جام جهانی در قاره‏ی آفریقا تبریک گفت و افزود: «همه چیز عالی است.»


سب بلاتر، به مسئولان برگزاری نخستین جام جهانی در قاره‌ی آفریقا تبریک گفت

هم‏زمان با این گفته‏ها در یکی از ورزشگاه‏های جام‌جهانی در یوهانسبورگ، در جریان بازی دوستانه‏ی نیجریه و کره‏ی شمالی، در اثر هجوم تماشاگران به سوی درهای ورزشگاه، ۱۶ نفر زخمی شدند.

زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی هیجان و شادمانی مردم این کشور را در این روزها، با رویداد روز آزادی نلسون ماندلا در سال ۱۹۹۰ مقایسه می‏‌کند.

پرچم آفریقای جنوبی و پیراهن بازیکنان تیم ملی این کشور در همه‏جا دیده می‏شود. فوتبال در آفریقای جنوبی، به‌طور سنتی، ورزش سیاهان است.


وین رونی، ستاره‌ی تیم انگلیس

هنوز معلوم نیست که نلسون ماندلا که ماه آینده ۹۲ ساله خواهد شد، در مراسم گشایش بازی‏‌های جام جهانی در ورزشگاه «ساکرسیتی» در یوهانسبورگ، حاضر باشد.

ژاکوب زوما گفت که حاضر بودن ماندلا در جایگاه ویژه، امتیازی برای رقابت‏ها محسوب می‏شود. بازی گشایشی روز جمعه ساعت ۱۶ به وقت اروپا، میان میزبان، آفریقای جنوبی و مکزیک برگزار خواهد بود.


سرجیو آگوئرو (راست) و لیونل مسی از تیم آرژانتین

در همین روز، در ساعت بیست و سی‏ دقیقه به وقت فرانسه، اروگوئه با تیم ملی فرانسه، فینالیست جام جهانی ۲۰۰۶، روبه‌رو می‏شود.

به‌منظور تأمین امنیت مسابقات و هم‏چنین امنیت توریست‏های حاضر، ۶۴هزار پلیس اضافی برای جام جهانی آماده شده‏‌اند.

نگرانی از بحران اقتصادی جهانی و هم‏چنین ترس از نبود امنیت در کشوری که هر روز در آن ۵۰ قتل صورت می‏گیرد، باعث شد که بیش‌تر از ۳۰۰هزار توریست و طرفداران تیم‏ها به آفریقای جنوبی سفر نکنند. پیش از این حضور ۴۵۰هزار تماشاگر پیش‏بینی شده بود.


بسیاری، اسپانیا را از بخت‌های اصلی قهرمانی می‌دانند

اما چه تیمی قهرمان جام جهانی می‏شود؟ در همه‏پرسی‏ای که از سوی روزنامه‏‌ی «پاریسین» در ۱۴ کشور اروپایی و خارج از این قاره صورت گرفته‏، تیم فرانسه از نظر موقعیت در این جام جهانی، در رده‏ی چهاردهم قرار دارد.

تنها برای ۵۶درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‏اند، تیم فرانسه جالب توجه بوده است. برزیل به‌عنوان یک بخت بزرگ معرفی شده و در کنار او اسپانیا، قهرمان اروپا، جلب توجه می‏کند.

آرژانتین در موقعیت سوم و جلوتر از آلمان و ایتالیا قرار دارد. تنها دودرصد از کسانی که در این همه‏پرسی شرکت کرده‏اند، گفته‏اند که فرانسه در فینال یازدهم ژوئیه برنده می‏‌شود.

این همه‏‌پرسی از ۱۴هزار و پانصد نفر در ۱۴ کشوری که در جام جهانی آفریقای جنوبی حاضر هستند، صورت گرفته است.


جراردو تورادو (راست) و آلبرتو جیلاردینو، در جریان بازی دوستانه‌ی مکزیک و ایتالیا که به پیروزی دو بر یک مکزیک انجامید

اما آبی‏‌های فرانسه نه تنها در همه‏‌پرسی از فوتبال‏دوستان جهان، جای خوبی از نظر رده‏بندی به‏دست نیاورده‌اند، بلکه در صحنه‏‌ی سیاسی- ورزشی فرانسه هم با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شد‏ه‏‌اند.

از جمله خانم رامایاد که در دولت نیکلای سارکوزی، مسئولیت ورزش فرانسه را در دست دارد، انتخاب یک هتل لوکس پنج ستاره و گران‏‌قیمت را برای اقامت تیم ملی فرانسه در دور نخست، مورد انتقاد قرار داده و از اسپانیا به‌عنوان یک نمونه یاد کرده که محل اقامت خود را در یک اردوی جهانی که گران‏‌قیمت هم نیست، انتخاب کرده است.

خانم رامایاد گفت: «اگر فرانسه بتواند در رقابت‏‌های جام جهانی بالا برود، می‏توان گفت که انتخاب این هتل لوکس انتخاب خوبی است.»


الانو (راست)، کاکا و روبینهو از تیم برزیل

این گفته‏ها با واکنش بازیکنان تیم ملی فرانسه روبه‌رو شد. گورکف، بازیکن میانی فرانسه گفت: «من این هتل را انتخاب نکرده‏ام، اما از این که آن‏جا هستم، بسیار خوشحالم. هتلی بسیار عالی است.»

این هتل با یک زمین چمن، در کنار اقیانوس هند قرار دارد و دورنمای آن شبیه یک کارت‏پستال زیباست.
اگر تیم ملی فرانسه از دور نخست رقابت‏‌ها بالا برود، هر بازیکن این تیم ۴۰هزار یورو جایزه دریافت خواهد کرد. عبور از دور یک چهارم، ۱۰۰هزار یورو، مکان چهارم ۱۳۰هزار یورو، رسیدن به فینال ۲۰۰هزار یورو و پیروزی در فینال جام جهانی، ۳۰۰هزار یورو برای هر بازیکن دستخوش دارد.


گائل کلیچی (راست)، ماتیو والبنا و فرانک ریبری از تیم فرانسه

بازی‏‌های آمادگی و دست‌گرمی در فاصله‏ی چهار روز مانده به جام جهانی هم‏چنان ادامه دارد. ایتالیا، مدافع مقام قهرمانی که پنجشنبه‏ شب گذشته با نتیجه‏ی دوبریک در مقابل مکزیک شکست خورده بود، در برابر سوییس یک‌بریک با آن مساوی شد.

رومانی با نتیجه‏ی سه‌برصفر، هندوراس را برد و امریکا سه‌بریک استرالیا را به عقب راند. اسلوانی نیز سه‏برصفر بر کاستاریکا پیروز شد.

نارنجی‏‌پوشان هلند با پیروزی ۶بر۱ در مقابل مجارستان، جشنواره‏‌ی گل به‏‌راه انداختند. تیم آفریقای جنوبی، میزبان بازی‏‌ها نیز با پیروزی یک‌برصفر بر دانمارک، با آمادگی کامل به بازی‏‌های دوستانه‏‌اش پایان داد.


دژان استانکوویچ، هافبک تیم صربستان پس از ورود به ژوهانسبورگ

این یازدهمین بازی‏ بدون شکست شاگردان کارلوس آلبرتو پاریرا برزیلی بود. اما این بازی‏‌های دوستانه، چند بازیکن مصدوم را نیز برجای گذاشت: بعد از فردیناند، کاپیتان تیم ملی انگلیس و دیدیه‏ دروگبا که در بازی برابر ژاپن، از ناحیه‏ی بازو و سینه دچار صدمه شد و در بیمارستان زیر عمل جراحی قرار گرفت، آرین روبن، گل‏زن هلندی نیز در پایان بازی دوستانه مقابل مجارستان، از ناحیه‏ی پای چپ آسیب دید.

برت فان‏ مارویچ، مربی تیم ملی هلند، نگرانی‏اش را از احتمال غیبت روبن، به روشنی اعلام کرده است. با این‏حال، امروز اعلام شد که هم دیدیه‏ دروگبا، کاپیتان ساحل عاج، و هم آرین روبن احتمالاً می‏توانند در بازی‏های جام جهانی ۲۰۱۰ ظاهر شوند. مربی تیم ملی هلند، با این امیدواری، کسی را به‌جای روبن معرفی نکرده است.


کریستیانو رونالدو، ستاره‌ی تیم پرتغال

فوتبال با گل‏زنان و ستاره‏‌هایش زندگی می‏کند. سب‏هربِرگر آلمانی، قهرمان جام جهانی سال ۱۹۵۴، ۵۶ سال بعد هم‏چنان به‌عنوان یک گل‏زن، نامش در تابلوهای افتخار فوتبال جام جهانی دیده می‏شود.

در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز ستاره‏گل‏زنانی چون لئونل مِسی آرژانتینی مهاجم بارسلون و برنده‏‌ی کفش طلایی امسال اروپا، به‌عنوان بهترین گل‏زن در کنار کریستیانو رونالدو پرتغالی، روبین‏هو برزیلی و آنتوان دی‏ناتال ایتالیایی بهترین گل‏زن سری «آ» و ساموئل اتو کامرونی، واین‏‏رونی انگلیسی، داوید ویا و فرناندو تورز اسپانیایی، شکارچیان گل و منفحر کننده‏ی خط حمله‏ی تیم‏ها هستند.


آرین روبن، مهاجم سرشناس هلند، در جریان بازی دوستانه با مجارستان مصدوم شد

باید آرین روبن و دیدیه دروگبا را هم در صورت پیدا کردن آمادگی برای حضور در مسابقات، به این فهرست اضافه کرد.

در میان مربیان ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی، کارلوس آلبرتو پار‏یرا، چهارمین جام جهانی را به‌عنوان مربی تجربه می‏کند. او بعد از رهبری تیم ملی امارات در سال ۱۹۹۰، قهرمانی جهان با برزیل در سال ۱۹۹۴، رسیدن به مرحله‏ی یک‏چهارم نهایی در سال ۲۰۰۶، در این دور رهبری تیم آفریقای جنوبی را برعهده دارد.

مارچلو لیپی، مربی ایتالیا و دومنیک مربی فرانسه، مربیان فینال ایتالیا- فرانسه در جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان بودند که هردو هم‏چنان به کار خود ادامه می‏دهند.

۱۲ تیم حاضر در جهام جهانی، مربی خارجی دارند. انگلیس با کاپلوی ایتالیایی و آفریقای جنوبی با پاریرای برزیلی از آن جمله‏‌اند.

آرژانتینی‏ها و آلمانی‏ها، هرکدام با سه مربی، بهترین حضور را از این نظر، در این جام جهانی دارند. به‏جز دیه‏گو مارادونا، سرمربی تیم ملی آرژانتین، مارچلو ویزلا مربی شیلی است. جرالدو مارتینس آرژانتینی نیز مربی‏گری تیم پاراگوئه را برعهده دارد.

در آلمان هم یواخیم لئو سرمربی تیم ملی آلمان است. دو هم‏وطن او اتو رِهاگن، رهبری تیم یونان و اوتامار هتسفلد نیز رهبری تیم سوییس را برعهده دارند.

سخن آخر این‏که از روز جمعه‏ی آینده با گردش توپ گرد، میلیاردها نفر در سراسر جهان از طریق تلویزیون‏ها هیجان فوتبال را دنبال می‏کنند. بازار شرط‌‏بندی‏ها بسیار داغ است و فراموش نکنید که «رادیو زمانه» هر روز در برنامه‏ای ویژه، شما را در جریان خبرها و تحلیل‏های دیدارهای جام جهانی قرار می‏دهد.

جام جهانی را با زمانه دنبال کنید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مطمئن باشید این بازیها برای اکثریت مردم رنج کشیده ایران زمین هیچگونه جذابیت و جاذبه ای ندارد.مردمی که کمترین حقوق انسانیشون یعنی رایشون توسط رژیم ددمنش جمهوری اسلامی دزدیده شد.دلیرمردان و شیرزنانش به خاک و خون کشیده شد.برید و با جام جهانیتون مردم ایران رو تنها بزارید.تنهای تنها

-- فرزاد ، Jun 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات