تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌و‌گو با مرتضی شمس، روزنامه‌نگار و کارشناس فوتبال در تهران

«قطبی از داشتن آلترناتیو در کنار خودش می‌ترسد»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

در فاصله‌ی یک ماه باقی‌مانده به آغاز جام‌جهانی ۲۰۱۰ افریقای جنوبی، کره‌ی شمالی نخستین تیمی است که به این کشور وارد شد.

Download it Here!

این، موضوع اهمیت فوتبال را برای رهبران کره‌ی شمالی نشان می‌دهد؛ کشوری که شهروندانش اجازه‌ی سفر به کشورهای دیگر و حق استفاده از ماهواره و اینترنت را ندارند.


لوگوی جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی

پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به نیم‌میلیون نفر توریست برای تماشای مسابقه‌ها وارد آفریقای جنوبی شوند. از حالا گفته شده است که ۴۰ هزار روسپی نیز از سراسر جهان برای کار در مدت جام‌جهانی به این کشور می‌روند؛ کشوری که از هر پنج نفر یک نفر آلوده به ویروس ایدز است. در همین زمینه، مسئولان بهداشتی یک میلیارد کاندوم سفارش داده‌اند.


طرفداران تیم فوتبال برزیل

بر پایه‌ی این گزارش، تا به امروز، فرانسوی‌ها تنها چهارهزار، بریتانیایی‌ها ۹۷ هزار ، استرالیا ۴۳ هزار و آلمان ۴۰ هزار بلیت مسابقه خریداری کرده‌اند.

در حالی که مربی تیم ژاپن اوکادا، اسامی ۲۳ بازیکن خود را در جام‌جهانی اعلام کرده، دومنک سرمربی تیم ملی فرانسه، فرداشب ۲۳ بازیکن تیم خود را در جام جهانی اعلام می‌کند که شاید با یکی دو شگفتی همراه باشد. ریکی هربرت، مربی زلاندنو نیز ۲۳ بازیکن خود را امروز معرفی کرد.


اعضای تیم ملی فوتبال ژاپن برای جام‌جهانی انتخاب شدند

قهرمان جدید فوتبال لیگ برتر انگلیس، چلسی نام دارد. آبی‌های لندنی در سی‌وهشتمین و آخرین روز قهرمانی این کشور، با زدن هشت گل به ویگان، آتش‌بازی راه انداختند. عنوان بهترین گل‌زن امسال نیز به مهاجم چلسی، دیدیه دروگبا با زدن ۲۹ گل در ۳۲ بازی رسید. این، موفقیتی بزرگ برای کارلو آنجلوتی مربی ایتالیایی در نخستین سال حضورش در چلسی بود.


چلسی قهرمان لیگ برتر انگلستان شد

در فرانسه، مارسی، قهرمان پیش‌هنگام یک روز مانده به پایان، سه بر دو در زمین لیل شکست خورد. لیل در مکان دوم جای خود را محکم کرد که یکی از دو سهمیه‌ی مستقیم فرانسه برای لیگ قهرمانان اروپا است.

در ایتالیا و اسپانیا سرنوشت قهرمانی به روز پایانی در هفته‌ی آینده کشیده شد. اینترمیلان با پیروزی چهار بر سه بر کیه‌وو، یک امتیاز برتری نسبت به رم را حفظ کرد. رم نیز کالیاری را دو بر یک برد.
در اسپانیا بارسلونا در یک قدمی بیستمین قهرمانی تاریخش با یک امتیاز برتری به رئال مادرید قرار دارد.


فرانچسکو توتی

چند خبر غیر فوتبالی

باشگاه بارسلون، قهرمان لیگ بسکتبال باشگاه‌های اروپا در اورولی شد.

ارغوان رضایی، تنیس‌باز فرانسوی ایرانی‌تبار دیروز در دور نخست تنیس روی خاک رس مادرید، ژاستین هنن بلژیکی، شماره‌ی یک پیشین جهان را شکست داد. به این ترتیب یک پیروزی خوب برای ارغوان در فاصله‌ی کمتر از دو هفته به رولند گاروس پاریس به‌دست آمد.


ارغوان رضایی، تنیس باز ایرانی تبار فرانسه

جودوکاران ایران در راه گرفتن سهمیه‌ی المپیک لندن در مسابقه‌های اسپانیا، همگی شکست خوردند.

در فوتبال ایران در پی بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از امکانات و وضعیت مدیریتی تیم‌های حاضر در لیگ، امروز یک سایت خبری با عنوان خبر‌آن‌لاین از کاهش سهمیه‌ی ایران در لیگ قهرمانان سال آینده خبر داد.

افشین قطبی سرانجام دستیار ایرانی‌اش در تیم ملی فوتبال را معرفی کرد.


لوگوی لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا

با آقای مرتضی شمس، روزنامه‌نگار و کارشناس فوتبال در تهران این پرسش را در میان می‌گذارم که اگر یکی از سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا کم شود، چقدر می‌تواند لیگ فوتبال ایران را ضعیف‌تر کند.

این کارشناس فوتبال توضیح می‌دهد:.

«امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، هرچند که اگر هم رخ دهد، اتفاق غیرمترقبه‌ای نیست؛ چرا که از مدت‌ها پیش ما این دغدغه‌ را داشتیم که با حضور نمایندگان ای‌اف‌سی در ایران، شاهد و منتظر این اتفاق نامیمون باشیم.

چراکه به‌طور مثال ورزشگاه شهید باهنر شهر کرمان ورزشگاهی است که میزبان یکی از تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ قهرمانان آسیا بود.

این ورزشگاه حتی از حداقل امکانات نیز محروم است، نواقص بسیاری دارد و حتی من به‌خاطر دارم که پیش از شروع این دوره‌ی لیگ قهرمانان، به اصطلاح ورزشی‌ها در دقیقه‌ی ۹۰ این ورزشگاه را آماده‌ی برگزاری مسابقات کردند.


سپاهان قهرمان جدید لیگ‌برتر ایران

این‌که حالا عدم انتخاب و کم کردن سهمیه‌ی ایران بتواند در بازی‌های باشگاهی ما تاثیر بگذارد به‌نظر بعید می‌آید. چراکه الان فقط یک هفته از رقابت‌های لیگ برتر ایران باقی مانده است و با مسجل شدن قهرمانی تیم سپاهان، جدال بین استقلال و ذوب‌آهن برای دومی و سومی وجود دارد. تیم چهارم نیز قاعدتاً باید تیم پیروزی یا پرسپولیس تهران باشد.

اگر این اتفاق سریع‌تر رخ دهد، آن‌موقع جام حذفی ما را حساس می‌کند. چرا که پرسپولیس با از دست دادن این شرایط، دیگر راهی ندارد جز این که به فینال جام حذفی کشور خیلی جدی‌تر نگاه می‌کند و قطعاً قهرمان آن‌جا شود.

در غیر این صورت به‌دلیل این‌که جدال برای دوم، سومی بین ذوب‌آهن و استقلال وجود داشته است، کماکان همان روند ادامه خواهد داشت و هفته‌ی آخر نیز بدون در نظر گرفتن این نتیجه، فقط با حساسیت بالاتری پیگیری می‌شود. همان‌طور که اشاره کردم استقلال و ذوب‌آهن دو سه هفته‌ای هست که در کورس برای نایب‌قهرمانی لیگ می‌جنگند و این حساسیت را از پیش داشته‌اند.»

افشین قطبی سرمربی تیم ملی ایران که پس از حذف این تیم از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ افریقای جنوبی با انتقادات فراوان از سوی کارشناسان و مردم روبه‌رو شده، سرانجام دستیاری ایرانی برای خودش انتخاب کرده است: علی‌رضا منصوریان که به همراه منصور رشیدی، مربی دروازه‌بان‌ها به کادر تیم ملی اضافه شدند.


افشین قطبی

انتخاب علی‌رضا منصوریان اما با انتقادهای فراوانی از سوی روزنامه‌نگاران و کارشناسان فوتبال در ایران روبه‌رو شده است. مرتضی شمس دلیل این امر را نداشتن تجربه‌ی کافی منصوریان در امر مربی‌گری فوتبال می‌داند: «لابد خاطرتان هست که می‌گویند از کوزه همان برون تراود که در اوست.من احساس می‌کنم افشین قطبی، اگر انتخابی غیر از این داشت باید متعجب می‌شدیم.

افشین قطبی که خودش با کمترین رزومه‌ی ممکن و کمترین سابقه‌ی مربی‌گری، به صورت جهشی به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران رسید، برای انتخاب کمک خودش نیز از همین قاعده استفاده کرده است. او مدت‌ها است که صندلی خودش را در کنار تیم ملی لرزان می‌بیند.

در شرایطی حتی با کمیته‌ی فنی فدراسیون فوتبال نیز درگیر شد و آن‌ها را متهم کرد که می‌خواهند صندلی را از زیر پایش بکشند و همین باعث قهر چهره‌ها و کارشناسان نامدار فوتبال ما از جمله دکتر بیژن ذولفقارنسب و محمود یاوری شد.

به دلیل این‌که قطبی از سوی فدراسیون فوتبال برای انتخاب یک مربی ایرانی تحت فشار بود، انگشت اشاره‌اش را به‌سمت مربی جوانی گرفت که کل سابقه‌ی مربی‌گری‌اش حالا بماند که همان سابقه نیز بر اساس ارتباطی دوستانه به‌وجود آمده است، سه ماه در تیم پاس همدان بود که در نهایت منتج به اخراج ایشان به دلیل کسب نتایج ضعیف شد.


علی‌رضا منصوریان

او علی‌رضا منصوریان را انتخاب کرد تا به نظر من از وحشت داشتن یک آلترناتیو در کنار خودش رهایی پیدا کند. چرا که برایش مسجل است اگر در هر شرایطی، نتیجه‌ی خوبی نگیرد، حداقل علی‌رضا منصوریان را به‌دلیل جوانی و عدم تجربه سرمربی تیم ملی نمی‌کنند.

این همان چیزی است که قطبی می‌خواهد. زیرا نشان داده است که از سایه‌ی خودش نیز می‌ترسد. با توجه به در پیش بودن جام ملت‌های آسیا من برای تیم ملی کشورم احساس خطر می‌کنم.

امیدوارم مسئولین سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال در این خصوص اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند، زیرا با این سبک ما احتمالا راه درازی در آسیا خواهیم داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات